آیا رادیوگرافی دندان قبل از بارداری خطرناک است؟

4,844

بسیاری از خانم های باردار به علت ترس از رادیو گرافی دندان قبل از بارداری و با این تفکر اشتباه که انجام رادیوگرافی دندان می تواند آسیب به جنین وارد کند، دردهای شدید دندانی را تحمل می کنند.

آیا اشعه X ناشی از رادیوگرافی دندان برای جنین ضرر دارد؟

در ابتدا باید در مورد ساختار دندان و قرار گیری آن در فک توضیح داده شود. دندان تشکیل شده است از تاج و ریشه که تمام عروق و اعصاب دندانی در ریشه قرار گرفته است . ریشه دندان در استخوان فک قرار داشته و لثه روی استخوان فکی را پوشانده است.

در دندان پزشکی برای مشاهده اعصاب و عروق و ریشه دندان و میزان پیشرفت پوسیدگی و التهاب عفونت ریشه ها از رادیوگرافی دندان استفاده میشود. رادیو گرافی تکنیکی است که از اشعه X برای مشاهده استخوان های بدن و ساختار هایی که زیر استخوان ها قرار گرفته اند مثل دندان ها و مغز استفاده می شود.

اشعه X در طبیعت  از خورشید و کرات آسمانی دیگر ساطع شده و به بدن ما میرسد. اشعه X ناشی از رادیوگرافی دندان در مقابل اشعه های طبیعی بیسار نا چیز بوده و برای مادران باردار مشکلی ایجاد نمی کند. البته استفاده از گردنبند و پیش بند سربی از رسیدن چنین اشعه نا چیز به جنین جلوگیری کرده و گردنبند سربی هم از رسیدن این اشعه به تیروئید جلوگیری می کند.

رادیوگرافی دندان در بارداری

بسیاری از خانم های باردار به علت ترس از خطرات عکس دندان در بارداری و با این تفکر اشتباه که انجام رادیوگرافی دندان می تواند آسیب به جنین وارد کند دردهای شدید دندانی را تحمل کرده و با این کار آسیب های بیشتری را متحمل می شوند. تاکید می شود در صورتی که درد دندان شدید بوده و باعث آزردگی مادر می شود، درمان اورژانسی دندان پزشکی جهت از بین رفتن درد در هر ماهی از بارداری بدون هیچ گونه نگرانی انجام شود.

دانشکده رادیولوژی آمریکا نیز اعلام نموده است که میزان رسیدن اشعه به جنین در زمان بارداری تنها برای یک بار در رادیوگرافی دندان تهدیدی را متوجه زنان باردار در زمان رشد جنین نمی رساند. اندام های جنین در طول سه ماه اول بارداری شکل می گیرد. در هر حال بهترین زمان برای انجام اعمال دندان پزشکی سه ماهه دوم بارداری است.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینیان

 

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم