آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان میشود؟

3,454

در حفره دهان، میکروب های فراوانی وجود دارند که برخی میکروب ها مضر و مسبب پوسیدگی دندان بوده و برخی میکروب ها مفید برای سلامت دهان و دندان هستند.

میکروب های پوسیدگی، توانایی تولید اسید را دارند. به این ترتیب که با خوردن یک وعده غذایی فعالیت این میکروب ها آغاز می شود و با تولید اسید باعث اسیدی شدن بزاق می شوند و این اسید تولید شده روی سطح دهان قرار گرفته و باعث شروع پوسیدگی دندان می شود.

حتما ماده سفید رنگ و چسبناکی که بر اثر مسواک زدن روی دندان هایتان چسبیده را دیده اید. این ماده سفید رنگ پلاک دندانی نام دارد که از تجمع باکتری ها و مواد غذایی باقی مانده بین ورودی دندان ها به وجود می آید و اگر این پلاک با مسواک زدن و نخ دندان از بین نرود باعث پوسیدگی دندان می شود.

رایطه قطره آهن و پوسیدگی دندان

زمان مصرف قطره آهن برای کودکان

سنین شایع کم ­خونی در کودکان از 6 ماهگی تا 2 سالگی می­باشد. از علائم کم خونی در کودکان رنگ ­پریدگی، بی­حالی، خستگی زودهنگام و زیاد، تپش قلب، بی­قراری و بی ­اشتهایی، و کاهش ضریب­ هوشی کودک می­ باشد و حتماً این علائم باید پیگیری و درمان شوند.

بنابراین کودکان باید از 6 ماهگی تا 2 سالگی از قطره آهن استفاده کنند زیرا قطره آهن اثر بسیاری روی رشد و تکامل کودک و به­ خصوص هوش کودک دارد. کودکانی که در سنین قبل از 2 سالگی، دچار کمبود آهن می­ شوند، در زمان تحصیل جزء دانش ­آموزان سطح پایین و متوسط قرار می­ گیرند.

پوسیدگی دندان در نوزادان

علت پوسیدگی دندان کودکان

برخی مادران، از ترس ایجاد پوسیدگی دندان های کودکشان، از مصرف قطره آهن جلوگیری می­کنند، درحالی که، قطره­ آهن فقط باعث تغییر رنگ و تیرگی دندانها می شود. مادران باید بدانند شیر خوردن کودک در شب باعث پوسیدگی دندان ها می­ شود نه قطره ­آهن. عادت شیرخورن شب بعد از 6 ماهگی با آهستگی باید ترک شود و دندانها بعد از شیر خوردن با گاز مرطوب تمیز شوند. نکته قابل توجهی که باید مادران دقت کنند اینست که شیر مادر همانند شیر خشک دارای قند می­ باشد و شیر مادر هم باعث پوسیدگی دندان می ­شود. البته پوسیدگی زایی شیر خشک بیشتر از شیر مادر است.

درمان پوسیدگی دندان

پیگشیری از پوسیدگی دندان

اگر دندان کودک شما به هر دلیل دارای خط های تیره رنگ و یا دچار پوسیدگی است، بهترین روش برای پیشگیری از خراب شدن کامل آن، استفاده از شیارپوش دندان یا فیسور سیلانت است.

 

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر زینب حسینیان متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات