فضا نگهدارنده دندان کودک چیست؟ +هزینه💸

20,183

زمانی که دندان های شیری زودتر از موعد مقرر می افتند برای جلوگیری از کج شدن دندان های دائمی از فضا نگهدارنده دندان استفاده می شود.

طبق اعلام ADA انجمن دندانپزشکی آمریکا، اکثر کودکان اولین مجموعه کامل دندان های شیرى خود را حدود  3 سالگى پیدا مى کنند . این دندان های اولیه آن ها را قادر می سازد که اولین غذاهای جامد خود را بخورند و به عنوان نگهدارنده هایى برای دندان هاى دائمی عمل کنند. هنگامی که دندان های شیرى زودتر بیفتند یا دندان های دائمی دیرتر رشد کنند، دندانپزشکان توصیه می کنند برای حمایت از دهان کودک تا زمانی که شکاف ها با دندان های دائمی پر شود ، از فضا نگهدارنده دندان استفاده کنند.

جوانه دندان های شیری و دائمی در­ زمان جنینی به­ وجد می ­آیند. در 6-8 ماهگی اولین دندان شیری کودک می روید و تا حدود 2 سالگی تمام دندان های شیری در دهان کودک دیده می­شود.

تعداد دندان های شیری در دهان کودک 20 عدد می­باشد (10 عدد دندان در فک بالا و 10 عدد دندان در فک پایین). دندانهای دائمی تا حدود 12 سالگی به­ طور کامل جایگزین دندان های شیری می­ شوند.

برخی والدین، اهمیت زیادی برای دندان های شیری قائل نیستند، در­حالیکه این دندانهای شیری فضائی کافی و مناسب را برای دندان های دائمی که در آینده قرار است رویش پیدا کنند، ایجاد کرده ­اند. اگر دندان شیری زودتر از موعود مقرر بیفتند، بقیه دندان های شیری با حرکتی آهسته جای خالی دندان را پر کرده و در نتیجه فضای لازم جهت رویش دندان دائمی که قرار است در زمان مقرر خود رویش یابد، از بین می ­رود و باعث بهم ریختگی ردیف دندانها شده و هزینه ­های بالای درمان های ارتودنسی بر دوش والدین قرار می­گیرد.

انواع فضا نگهدارنده دندان

بر همین اساس، برای جلوگیری از حرکت دندان های شیری و رویش مناسب دندانهای دائمی از فضا نگهدار دندان اطفال استفاده می­ کنیم. فضا نگهدارنده به­ صورت یک حلقه ­ای است که در فضای خالی دندان کشیده شده قرار می­ گیرد و مانع از کج­ شدن دندان های اطراف به فضای خالی می­ شود و در زمانی که موعود رویش دندان دائمی است، این فضا نگهدارنده برداشته می ­شود.

انواع فضا نگهدارنده دندان

فضا نگهدارنده دندان به 2 نوع ثابت و متحرک تقسیم می­ شود.

1- فضانگهدارنده متحرک

فضا نگهدارنده دندان متحرک و مانند پلاکهای متحرک ارتودنسی هستند که کودک باید 14 ساعت در شبانه­ روز در دهان خود گذاشته و بعد از خوردن غذا پلاک را از دهان خارج کرده و آنرا بشوید. زمانی هم که از پلاک استفاده نمی­ شود حتماً باید داخل ظرف آب گذاشته شود تا تغییراتی در ابعاد پلاک ایجاد نشود.

نگهدارنده های متحرک از آکریلیک ساخته شده اند و از دندان های مصنوعی یا بلوک های مواد دندانی برای نگه داشتن فضاهای باز استفاده می شود. این دستگاه در یک کودکان بزرگ تر بهتر کار می کند، چرا که می تواند دستگاه را خارج کند و آن را تمیز کرده و از آن مراقبت کند. نگهدارنده هاى متحرک تکه اى برای کودکانى که چند دندان ندارند ، مناسب هستند.

2- فضانگهدارنده ثابت

فضا نگهدارنده دندان ثابت با چسبهای مخصوص دندانپزشکی به دندان کودک چسبیده و جابجا نمی­شود. این نگهدارنده ها  برای بچه های کوچکتر یا کسانی که دندان عقبی خود را از دست داده اند مناسب تر هستند. نگهدارنده هاى یک طرفه در یک طرف ثابت می شوند، در حالی که نگهدارنده هاى دو طرف در هر دو طرف ثابت می شوند.

آن ها می توانند بر روی فک بالا یا پایین نصب شوند تا حفره ى دندان های جلو یا عقب را بپوشانند. نگهدارنده اى که دندانپزشک شما توصیه می کند بستگی به تعداد و محل دندان های افتاده دارد.

با توجه به مجله انجمن دندانپزشکی کالیفرنیا، انواع فضا نگهدارنده هاى ثابت عبارتند از:

✅ فضانگهدارنده باند و حلقه(crown and loop)

از سیم فولادی ضد زنگ تشکیل شده است، توسط باند ارتودنسی نگه داشته مى شود که اجازه می دهد دندان دائمی بدون انسداد رشد کند . زمانی از آن استفاده می شود که یک یا چند دندان آسیا نوزاد در یک قوس دندانى از بین رفته باشد.

✅ قوس نگهدارنده زبانی(Lingual holding arch)

از این نگهدارنده برای حفظ فضای دندان های پشتى در دو طرف استفاده می شود.

✅ قوس ترانسپلاتال(Transpalatal arch)

این نوع روی فک فوقانی نصب مى شود تا فضا را در هر دو طرف قوس دندان حفظ کند و به وسیله ى سیم  به دندان های مجاور متصل شود.

✅ فضانگهدارنده distal shoe

 این دستگاه ثابت بر روی دندان آسیا اول نوزاد نصب مى شود و هنگامی که دندان شیرى مى افتد، فضا را برای اولین مولر دائمی حفظ می کند.

این نگهدارنده ها باید سفارشی برای هر کودک ساخته شود. در اغلب موارد، دندانپزشک قالب هایی از دهان بیمار می گیرد و براى آزمایشگاه دندان پزشکی ارسال می شود تا نگهدارنده را بسازند.

ارتودنسی در کودکان

چه زمانی به فضا نگهدارنده دندان نیاز است؟

کودکان به دلایل مختلفى زودتر از زمان اصلى دندان هاى شیرى خود را از دست می دهند. بعضی از افراد به علت ضربه به دهان دچار آسیب می شوند، از جمله حوادثی مانند تصادف و یا خوردن توپ به دهان. در برخى دیگر حفره های زودهنگام کودکى ایجاد مى شود، که به عنوان “حفره ى دندان بطری مانند کودک” شناخته می شوند. این اغلب این اتفاق زمانى می افتد که نوزادان در حالت مکیدن سینه یا بطری مى خوابند، یا به مدت طولانی با بطری را در دهانشان راه مى روند .

قند موجود در شیر باعث ایجاد حفره در مینای دندان می شود که ممکن است باعث از دست رفتن دندان شود. گاهی اوقات بعضی از دندان های شیرى ممکن است به دلیل شرایط ژنتیکی وجود نداشته باشند. این امر غیر معمول است که کودکان به علت عفونت های دهانى دندان هایشان را از دست دهند، گرچه غیرممکن نیست.

نگهداری از دندان کودک

نگهداری از فضانگدار دندان کودکان

☑ بهتر است از مصرف شیرینی جات، شکلات های چسبناک توسط کودک خودداری شود.

☑ کودک نباید با زبان خود یا انگشت به فضا نگهدارنده دندان فشار وارد کند و یا آن را تکان دهد.

☑ ازخوردن خوراکی های سفت مثل انجیر خشک و دانه­ های انار و … خودداری شود.

☑بهداشت دهان و فضا نگهدار به­ خوبی رعایت شود که این رعایت بهداشت نیازمند رسیدگی والدین به تمیز کردن فضا نگهدار می­ باشد.

☑ معاینات منظم دندانپزشکی برای چک کردن فضا نگهدارنده دندان الزامی است.

بریج دندان کودکان

بریج دندان کودک

در ادامه نمونه عکس های فضا نگهدارنده دندان آمده است.

فضانگهدارنده دندان

فضانگهدارنده

فضانگهدارنده دندان شیری

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر زینب حسینیان متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رقیه یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام و تشکر بابت پاسخ شما . اگر لطف کنید موادی که فرمودین حاوی کلسیم و فسفر هستند را معرفی کنید تا من از داروخانه تهیه کنم ممنون میشوم .
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      محصولاتي به نام توث موث هست ،كه اين محصول را بايد از دندانپزشك خودبخواهيد
  • تصویر کاربر حمیددیرکوند چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام دکتر پسر من ۴سالش هست دیشب درد شدید دندان داشت وتب بعداز ۱۰ ساعت یک طرف لپش که درد داشت ورم کرد ومن پیش دکتر بوردم امپول پنسلین داد با شربت پنسلین ۲۵۰ با ایبوپروفن ورم کم نشده چقدر طول میکشه که به حالت خودش برگرده ممنونم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      حتما بايد مجدد معاينه شود ،و انتي بيوتيك تغيير داده شود
  • تصویر کاربر سيدمحمدحسين پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام. كودك اينجانب با سن 2 سال و يكماه را به دليل تغيير رنگ در دندان هاي جلو حدود دو ماه پيش نزد دكتر دندانپزشك برديم. ايشان دندان هاي فرزندم را عصب كشي و پر كردند. بعد از يك ماه صورت فرزندم باد كرد و عفوني شد و بر روي لثه آبسه ايجاد شد. با مراجعه به دندانپزكي دوباره روي يكي از دندان هاي جلو باز شد و شستشو و همچنين مجددا كار از ابتدا صورت گرفت . براي 15 روز تورم صورت فرزندم با مصرف آنتي بيوتيك خوابيد ولي دوباره بعد از 15 روز مجددا صورت متورم شد و آبسه ايجاد شد . با مراجعه مجدد يكي از دندان هاي جلو كشيده شد و بنا به اظهارات دندانپزشك مربوطه سه تاي ديگر دندان ها را نيز بايد دوباره عصب كشي كنيم و در صورت جواب ندادن كشيده بشود. كه با زجري كه فرزندم كشيد حاضر به اين كار نشدم و پس از مصرف 10 روز كامل و مرتب آنتي بيوتيك ، يك عدد آبسه بر روي لثه با اندازه خيلي كوچك وجود دارد. اما نه تب دارد و نه درد. واقعيت امر عكسي كه از دندان گرفته شده را جاي ديگر فرستادم گفتند اصلا عصب كشي نشده و بايد كودك را بيهوش و دندانهايش درست شود. بنده از اين كار بي نهايت واهمه دارم و نمي توانم اين كار را انجام بدهم. خواهش مي كنم راهنمايي كنيد. با توجه به سن كم ايشان اگر بگذاريم كمي بزرگتر شود و بعد اقدام كنيم موردي دارد يا خير؟؟ . ضمنا عكس را نيز برايتان ارسال مي كنم. ملاحظه و نظرتان را اعلام بفرماييد. باتشكر
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      برای دندانها عصب كشي كامل انجام نشده،بايد از اول به متخصص دندانپزشكي كودكان مراجعه ميكردين،الان دوراه حل وجود دارد:بيهوشي و یا درمان در مطب همراه با گريه كودك
      هرچه ابسه طولاني تر شود احتمال كشيده شدن بيشتر ميشود ،سريعتر رسيدگي شود
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام دخترم هفت سالشه دندون اسیاب بالا سمت چپش درد داره و الان سمت چپ صورتش باد کرده لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      حتما بايد توسط متخصص دندانپزشكي كودكان معاينه شود ،درصورت ابسه كردن دندان شيري ،درمان ريشه دندان و يا كشيدن دندان توصيه ميشود( بستگي به سالم بودن ريشه دارد)
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام پسرمن 8 سالشه دندان آخریش خراب شده دیروز درد داشت استامینوفن بهش دادم صبح که بیدار شد درد نداره ولی صورتش ورم کرده همون طرف که درد داشت فعلا برام مقدور نیست به پزشک مراجعه کنم چکار کنم
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      فعلا آمپول پنی سیلین هر 12 ساعت بعد از تست بزنند تا در اولین فرصت به متخصص درمان ریشه مراجعه کنند.
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام ،يكي از دندانهاي عقبي پسرم كشيده شده ٤سالشه،دكتر گفته بايد يه قالبي گذاشته بشه تا جاي خالي دندون بسته نشه ،آيا اين كار واجب هست كه انجام بشه يا نيازي نيست؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      بله واجب است،چون جوانه دندان دايمی در اين سن هنوز كامل نشده و قدرت بيرون امدن ندارد ،بنابراين فضای خالی دندان توسط دندانهای مجاور پرميشود ،بنابراين بايد يك فضانگهدارنده در جای خالی دندان گذاشته شود تا در اينده دندان دايمی بتواند در جاي مناسب خودش رويش كند.
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    كودك من ٦ساله است،دندان شيري جلوي پايينش لق شده و يك دندان پشت دندانش در امده،نگران شدم كه چرا دندان پشت هم درامده ،لطفا مرا راهنمايي كنيد .
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      باتوجه به اینکه جوانه دندانهای دایمی پشت دندانهای شیری قرار گرفته اند لذا این قرارگیری دندان مشکلی ندارد و پس از افتادن دندان شیری دندان دایمی کودک (در صورت وجود جای کافی در فک )،سرجای اصلی خود قرار میگیرد.
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    دختر من شبها دندان قروچه داره ،ميشه لطفا علت دندان قروچه را توضيح بدين ؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      علتهای دندان قروچه مواردی متعدد مثل کم آبی بدن ،استرس و ...میباشد (مقاله دندان قروچه در سایت).بااینحال علت اصلی دندان قروچه اضطراب و استرس کودک میباشد ،اگر عوامل استرس زا در خانه حذف شود (مثل توجه بیش از حد به بچه کوچکتر،دعواهای والدین جلوی کودک و ...) دندان قروچه حذف و یا شدت ان بسیار کم میشود ،گاهی نیاز به مشاوره کودک در این موارد میباشد
  • تصویر کاربر سمیراابراهیم چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام
    بچه من ۵ سالشه روی لثه اش یه جوش زده میخواستم ببینم باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      دندان به علت عفونت زياد ابسه كرده و نياز به درمان سريع دارد.زيرا اين عفونت به دندان دايمي كه زير دندان شيري قرار گرفته سرايت كرده و باعث ضعيف ساخته شدن ميناي دندان دايمي ميشود.
  • تصویر کاربر سانازشاهین یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دختر من 5سالشه سه تا دندون جلوش پوسیدگی داره ودندانهای عقبش هم سیاه شده ونیاز به پر کردن داره دندون جلویش که کوتاه شده خیلی هم همکاری نداره
    بیهوشی کامل لازم داره یا با خواب کردن هم میشه براش انجام داد
    چقد زمان لازم داره
    وهزینه بیهوشی وپر کردن وترمیمم چقد هست
    میخوام یه میانگین داشته باشم
    عوارضی نداره بیهوشی
    تو یه روز کل کارش انجام میشه
    چه ازمایشهای قبلش نیازه

    ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام روزتون بخیر
      باتوجه به زيادبودن تعداد دندانها به بيهوشي نياز داره ،البته بيهوشي دندانپزشكي با بيهوشي كاملي كه براي عملهاي سخت انجام ميشود فرق ميكند .(لطفا مقاله بيهوشي در دندانپزشكي در سايت را مطالعه نماييد. لینک مقاله: https://drhoseinian.com/2125)
      از نظر عوارض ،عفونتهايي كه در عصب دندانهاي كودك شما وجود دارد خطرناكتر از مقدار اندك ماده بيهوشي هست كه براي كودك شما تجويز ميشود.
      تمام كارهاي دنداني در يك جلسه ١ساعت تا ١:٣٠انجام ميشود بستگي به تعداد دندانها دارد
      اگر كودك شما تا بحال بيماري خاصي نداشته معمولا نيازي به ازمايش ندارد مگر با تشخيص و صلاحديد متخصص بيهوشي كه ازمايش هاي روتين انجام ميشود
      هزينه اتاق عمل به صورت فيكس شده به مبلغ ١ميليون و دويست هزار تومان در بيمارستان عرفان نيايش (مجهزترين بيمارستان در كل كشور)
      هرينه هاي دنداني بسته به نوع كارتقريبا از ١تا٣ميليون متفاوت است.
درحال دریافت اطلاعات