فوائد فلوراید تراپی برای کودکان

1,327

فلوراید یک ماده معدنی است که در طبیعت یافت می شود و در برخی مواد غذایی مثل چای سیاه؛ چای سبز؛ تمام سبزیجات خام یا نیمه پخته ؛ غداهای دریایی و همچنین برای کاهش پوسیدگی دندانها؛ در آبهای آشامیدنی شهرها مقدار مناسبی فلوراید افزوده می شود.

فلوراید می تواند در مینای دندان های کودک که در حال شکل گیری است نفوذ کند. باعث محکم شدن دندان شود و هم می تواند در پوسیدگی های اولیه دندانی نفوذ کرده و باعث متوقف کردن روند پوسیدگی شود.

وقتی دندان ها در معرض اسید تولید شده در دهان قرار می گیرند پوسیدگی آغاز می شود ؛ وقتی فلوراید توسط کودک و بزرگسال مصرف شود؛ مینایی که در اسید در حال تخریب شدن است ؛ با فلوراید ترکیب شده و یک ماده محکم در مینا تشکیل می شود و به این ترتیب پوسیدگی متوقف می شود.

البته مصرف فلوراید باید به صورت منظم انجام شود تا بتواند تاثیر خود را بگذارد.

خمیردندان فلوراید دار،فوائد فلوراید تراپی برای کودکان

انواع فلوراید ها

فلوراید به شکل های مختلف در دسترس است:

# خمیردندان حاوی فلوراید

۱. از جمله خمیر دندان های حاوی فلوراید که میزان فلوراید (براساس استاندارد های بین المللی) که در خمیر دندان وجود دارد ۱۰۰۰ppm  است که این اعداد را می توانید خودتان از روی جعبه یا تیوب خمیر دندان بخوانید .

البته خمیردندان های تجاری از ۱۲۰۰ ppm تا ۱۵۰۰ ­ppm   فلوراید دارند .

# دهان شویه های فلوراید

در کودکان زیر ۶ سال تجویز نمی شود که با دستور دندان پزشک در شرایطی که کودک دهانشویه را نبلعد .

# ژل ها و وارنیش های فلوراید

این محصولات غلظت فلوراید بالایی دارند لذا فقط باید در مطب استفاده شوند . وارنیش های فلوراید در کودکان زیر ۴ سال تجویز می شوند (زیرا این محصول به دندان کودک چسبیده و کودک نمی تواند آنرا قورت دهد.)

# آدامس های فلوراید دار

آدامس های بدون قند معمولا حاوی مقداری فلوراید هستند. این آدامس ها حاوی قند هستند که باکتری های دهانی نمی توانند از این قند استفاده و اسید تولید کنند و هم چنین این آدامس ها میزان جریان بزاق را افزایش می دهند و باقیمانده های غذایی سریعتر شسته می شوند و حالت اسیدی بزاق سریعتر از بین می رود.

به همین دلیل توصیه می شود بعد از خوردن غذا و یا شیرینی جات ؛ از این آدامس های بدون قند به مدت ۱۵ دقیقه استفاده شود.

فلوراید تراپی کودکان

فلوراید تراپی در کودکان

فلوراید تراپی در کودکانی که ریسک پوسیدگی بالایی دارند به صلاحدید دندانپزشک کودکان انجام می شود؛ هم چنین در افرادی که به علت سرطان؛ تحت رادیو تراپی قرار می گیرند و همچنین افراد با خشکی دهان و نیز دارای تحلیل لثه ؛ فلوراید تراپی شدیدا توصیه می شود.

والدین باید دقت داشته باشند که خمیردندان ها و دهان شویه ها را دور از دسترس کودکان قرار دهند زیرا در صورت خوردن  خمیردندان توسط کودک مسمومیت شدیدی در کودک ایجاد می شود و هم چنین فلوروزیس ایجاد می شود. در فلوروزیس ؛ روی دندان ها خطوط  قهوه ای و سفید به وجود می آید که در اثر افزایش میزان فلوراید در بدن ایجاد می شود این مقدار فلوراید در دندانها رسوب می کنند این خطوط قهوه ای و سفید را ایجاد می کنند.

والدین باید نظارت کافی را در بهداشت دهان کودکشان داشته باشند، زیرا کودکان توانایی کافی برای تمیز کردن تمام سطوح دندانهایشان را ندارند . هم چنین باید از نخ دندان برای دندان های آسیای شیری کودک استفاده شود : زیرا اکثر پوسیدگی های دندانی کودکان ؛ از بین دندانها شروع می شود. به طور کلی از سن ۹ سالگی کودک توانایی نخ دندان کشیدن و مسواک زدن صحیح را یاد بگیرد.

به همین دلیل است که گفته می شود قبل از ۱۰-۹ سالگی ؛ والدین باید نظارت کافی را بر مسواک زدن داشته باشد.

براساس توصیه ADA  ؛ مسواک زدن باید حداقل ۲ دقیقه به سول انجامد.

و هم چنین روزی ۲ مرتبه دندانها مسواک زده شوند.

چه زمانی مصرف فلوراید ضروری تر است؟

تحقیقات و پژوهش های مختلف در حوزه بهداشت دهان و دندان نشان داده اند این بسیار مهم است که نوزادان و کودکان بین سنین 6 ماهگی تا 16 سالگی از فلوراید استفاده کنند. در واقع در همین بازه زمانی است که دندان های اصلی و دائمی افراد شکل گرفته و رشد می کنند.

جدیدترین پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند که فلوراید موجود در محصولاتی نظیر خمیر دندان، دهان شویه ها و درمان های فلورایدی به همان اندازه که به جلوگیری از خرابی و فرسودگی دندان ها کمک می کنند، همان قدر برای افزایش سرعت و کیفیت رشد دندان ها در دوره کودکی نیز حائز اهمیت هستند.

علاوه بر این، ممکن است برخی کودکان با شرایط ویژه و خاص، در معرض خطر پوسیدگی و از بین رفتن دندان های خود باشند و در نتیجه استفاده از درمان های به کمک فلوراید می تواند به آن ها کمک کند. این مورد شامل افرادی می شود که شرایط زیر را داشته باشند:

ضرورت فلوراید تراپی

شرایط خاص خشکی دهان

این مشکل که آن را با نام زرستومیا نیز می شناسند به دلایل مختلفی از جمله سندروم سجوگرن، مصرف مواد دارویی خاص (نظیر درمان های مربوط به آلرژی، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد آشفتگی و مواد دارویی مربوط به فشار خون بالا) و درمان های تشعشعی سر و گردن رخ می دهد و در نتیجه فرد با پوسیدگی و خرابی یک یا چند دندان خود روبرو خواهد بود.

کاهش آب دهان پروسه شسته شدن مواد ریز غذایی و خنثی شدن اسید آن ها را برای بدن افراد سخت تر می کند.

بیماری لثه ها

این بیماری خاص که با نام پریودنتتیس شناخته می شود دندان یا ریشه دندان های شما را در معرض باکتری ها قرار داده و ریسک پوسیدگی دندان ها را بالا می برد. یکی از فاز های اولیه بیماری پریودنتتیس، با نام جینجیویتیس شناخته می شود.

کرم خوردگی دندان

اگر به صورت سالانه و یا حتی به صورت چند سال یک بار با مشکل کرم خوردگی دندان روبرو می شوید، قطعا مصرف فلوراید می تواند کمک شایانی به شرایط شما و پیشگیری از بروز مشکل مذکور داشته باشد.

البته به این موضوع دقت داشته باشید که علی رغم مشکلات مذکور، با توجه به وجود فلوراید در برخی محصولات خانگی که به صورت مرتب مصرف می کنیم، رسیدن به مراحل بسیار خطرناک پوسیدگی دندان بسیار بعید است. با این حال اگر هنوز هم پیرامون میزان فلوراید مورد نیاز دهان خود و کودکانتان سوالی در ذهن دارید با دندان پزشک کودک خود و یا پزشک خانواده مشورت کنید.

این موارد را درباره فلوراید رعایت کنید

❌ محصولات حاوی فلوراید را از دسترس کودکان خود دور نگه دارید.

❌ از خریدن و مصرف خمیرهای دندان طعم دار اجتناب کنید، چرا که این محصولات ایده قورت دادن خمیر دندان را به خصوص در کودکان شکل می دهند.

❌ فقط به اندازه یک نخود کوچک از خمیر دندان فلوراید دار خود را بر روی مسواک کودکتان قرار دهید.

❌ در استفاده از خمیر دندان های فلوراید دار در کودکان زیر 6 سال خود احتیاط کنید. قورت دادن خمیر دندان و مواد داخل آن در کودکانی با 6 سال سن یا کمتر بسیار بیشتر است و آنها معمولا علاقه ای به خارج کردن محتوی خمیر دندان پس از مسواک زدن ندارند.

فلوراید موجود در آب معدنی و آب شیر

اگر آب معدنی مصرف می کنید بخوانید

با این که هنوز هیچ تحقیق علمی خاصی نتوانسته است ثابت کند کسانی که از آب های معدنی استفاده می کنند در خطر پوسیدگی و خرابی دندان هستند، سازمان دهان دندان ایالات متحده آمریکا (ADA) اعلام کرده است که افرادی که از آب های بطری می نوشند ممکن است از اثرات مفید آب لوله کشی خانه خود که حاوی حجم مناسبی فلوراید است غافل و بی بهره باشند.

این سازمان همچنین در ادامه گزارش خود مدعی شده است اکثر آب های معدنی درون بطری ها معمولا میزان ایده آل فلوراید که حدود 0.7 الی 1.2 در هر میلیون است را در خود ندارند. این میزانی است که معمولا در آب لوله کشی سازمان آب کشورهای مختلف که به مصرف فلوراید اهمیت می دهند استفاده می شود.

اگر می خواهید ببینید برند مورد استفاده خود در زمینه آب معدنی حاوی فلوراید کافی است یا خیر کافی است برچسب روی بطری مربوطه را مطالعه کرده و یا با تولید کننده اصلی این آب ها تماس بگیرید.

آیا فلوراید موجود در آب شرب خانگی ما را از فلوراید تراپی بی نیاز می کند؟

میزان فلورایدی که شما از آب نوشیدنی خود دریافت می کنید به آب شرب خانگی منطقه زندگی شما بستگی دارد و برای افراد مختلف کاملا متغیر است. با این حال سیستم های تصفیه آب خانگی ممکن است میزان فلوراید موجود در آب لوله کشی را با تغییرات زیادی همراه کنند.

سیستم های تصفیه آب تقطیری بخار معمولا 100 درصد فلوراید موجود در آب را از بین می برند. سیستم های اسمز معکوس معمولا حدود 65 الی 95 درصد از فلوراید موجود در آب را خارج می کنند.

از طرفی نرم کننده های آب و فیلتر های کربنی یا زغالی معمولا حجم فلوراید موجود در آب را دچار تغییری نمی کنند. اما با یک استثنا؛ برخی فیلترهای فعال کربن حاوی آلومینای فعال هستند که حدود 80 درصد فلوراید آب را از آن حذف می کند.

فلوراید موجود در آب شرب خانگی یا فلوراید تراپی؟

اگر از آب شرب خانگی یا از تصفیه کننده آب استفاده می کنید، حداقل هر سال یک بار آب خروج را جهت مشخص شدن میزان فلوراید خود و خانواده مورد آزمایش و بررسی قرار دهید. این آزمایش را می توان از مراکز آزمایشی محلی مربوط به سلامت انجام داد.

همچنین آزمایشگاه های خصوصی نیز یک راهکار دیگر هستند. در کل مطمئن شوید محصولاتی که خریداری می کنید با چه میزان فلوراید همراه شده اند.

آیا دندن شیری عصب دارد؟

چه موقع دندان شیری به درمان پالپ (عصب کشی) نیاز پیدا می کند؟ دندان های شیری مثل دندان های دائمی دارای تمام اجزای تشکیل دهنده یک دندان (شامل تاج ؛ ریشه ؛ عصب ورگهای خونی ) هستند فقط شکل و اندازه ترمیم آن ها متفاوت است . وقتی پوسیدگی یک دندان شیری زود ترمیم نشود؛ بتدریج این ضایعه پوسیدگی پیشرفت می کند و به مرکز دندان که حاوی عصب و رگ های خونی است می رسد و در نتیجه درد و التهاب شروع می شود .

هرچه زودتر برای درمان این دندان اقدام کنید؛ پاسخ این دندان به درمان عالی خواهد بود و تا زمانیکه دندان دائمی جایگیزین این دندان شیری ؛ آماده برای رویش شود؛ در دهان کودک باقی خواهد ماند ؛ ولی اگر دیر اقدام به درمان شود ممکن است عفونت و التهاب از ریشه ی دندان شیری خارج شده و به جوانه دندان دائمی که در زیر آن قرار گرفته است ؛ منتقل شود و باعث پوسیدگی های زودرس در دندانهای دائمی در آینده شود .

 

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر زینب حسینیان متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیرمحمد سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    آیا وارنیش فلوراید برای بچه ای که پوسیدگی دندان دارد خوب است؟یکی از اقوام ما کلاس اول است دندان هایش در حال ریختن هستند و دندان هاش پوسیدگی دارد آیا وارنیش برای دندان هاش خوب است.با تشکر
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      فلورايد بسيار موثر در جلوگيري از پوسيدگي ميباشد ،البته بايد دندانهايي كه داراي پوسيدگي ميباشند درمان شوند ،
      فلورايد فقط سرعت پيشرفت پوسيدگي را كمتر ميكند، وبايد به صورت دوره اي فلورايد زده شود،وبايكبار فلورايد تراپي اثر زيادي وجود ندارد.
      دندانهاي شيري اسيا تا سن ١٠تا ١٢سالگي در دهان كودك باقي مي مانند.

درحال دریافت اطلاعات