بهترین سن ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟

1,969

اولین سن ویزیت ارتودنسی کودکان ، مطابق دستورالعمل ارتودنتست های آمریکا از سنین 7 سالگی شروع می شود. در این سنین چنانچه مشکلات فکی و دندانی وجود داشته باشند به علت تراکم کمتر استخوان ها بهتر درمان شده و حتی اگر در آینده هم نیاز به ارتودنسی ثابت داشته باشند، دوره درمانی آنها کمتر خواهد بود.

در این سنین با درمان های ارتودنسی پیشگیری، می توان از خیلی از مشکلاتی که ممکن است در آینده باعث بهم ریختگی ردیف دندان ها بشوند، جلوگیری کرد. از جمله درمانهای ارتودنسی پیشگیری، فضانگهدارها هستند. فضانگهدارها در مواقعی که یک دندان شیری زودتر از موعد مقرر، پوسیده و کشیده شوند، مانع از بسته شدن فضای دندان از دست رفته شده و از مشکلات پیچیده ارتودنسی که ممکن است در آینده ایجاد شود،جلوگیری می کنند.

نحوه مراقبت از پلاکهای ارتودنسی

✅ پلاکهای متحرک ارتودنسی در تمام ساعات شبانه روز باید استفاده شود به جز مواقع غذل خوردن، ورزش کردن، شنا کردن و مسواک زدن.

✅ پلاک خود را با مسواک و مایع صابون یا مایع ظرفشویی بشوئید.

✅ بعد از خوردن غذا دندان های  خود را مسواک زده و سپس پلاک را داخل دهان قرار دهید.

✅ پلاکهای ارتودنسی را با آب گرم نشویید.

✅ پلاکهای ارتودنسی را در محل مناسب، مانند جعبه های مخصوص پلاک ارتودنسی قرار دهید تا از آسیب و ضربه به آن جلوگیری شود و پلاک را از دسترس کودکان دور نگهدارید.

✅ می توانید از سرکه برای تمیز کردن پلاک خود استفاده کنید (به اینصورت که هفته ای یک مرتبه پلاک خود را در سرکه سفید غوطه ور کنید).

✅ از قرار دادن پلاک ارتودنسی در جیب خود به شدت خودداری کنید، زیرا پلاکهای ارتودنسی شکننده بوده و امکان دارد شکسته و غیر قابل استفاده شود.

نکته: معمولاً دو تا سه روز طول می کشد تا کودک به پلاک عادت کرده و صحبت کردن او به حالت عادی برگردد.

علل کج درآمدن دندان ها در کودکان 

1_ کوچک بودن فک ها

که فضای لازم و کافی برای رویش دندان های دایمی وجود نداشته و این کوچک بودن، باعث کج درآمدن دندان ها میشود.

2_ سایز بزرگ دندانهای دایمی

به طور کلی سایز دندانهای دایمی کمی بزرگتر از دندانهای شیری بوده، ولی با رویش دندانهای دایمی استخوانسازی در فک اتفاق افتاده و باعث پهن شدن فکها میشود تا دندانها بتوانند در ردیف مناسب رویش کنند. بااینحال، گاها سایز دندانهای دایمی از سایز معمول بزرگتر بوده و جای کافی برای رویش پیدا نمی کند، و بهم ریختگی در ردیف شدن دندان های دایمی اتفاق می افتد و دندان ها کج میشوند.

کاربرد ارتودنسی 

اولین معاینه ارتودنسی در سنین ٧ سالگی میباشد. درصورت لزوم برای رفع نواقص فکی و دندانی در این سنین از پلاکهای متحرک ارتودنسی کودکان استفاده میشود. برخی والدین سوال میکنند که آیا این پلاکهای متحرک دندانی باعث میشود، دندانها کاملا صاف شده و دیگر نیازی به ارتودنسی در آینده نباشد؟

درجواب والدین میتوان گفت که در برخی موارد که مشکلات دندانی زیاد باشد در آینده هم نیاز به درمان ارتودنسی ثابت میباشد ولی هدف از گذاشتن پلاکهای ارتودنسی در سنین پایین تر، درمان آسانتر و سریعتر ارتودنسی ثابت در آینده میباشد.

ارتودنسی در کودکان

انواع ارتودنسی  کودکان

باتوجه به نوع مشکل فکی و دندانی و همکاری کودک ،نوع ارتودنسی مشخص میشود، که شامل:

 ✔ پلاکهای متحرک

✔ پلاکهای ثابت

✔ فضانگهدارهای ثابت

✔ فضانگهدارهای متحرک

عوارض ارتودنسی کودکان

با گذاشتن پلاکهای ارتودنسی، میزان میکروبهای دندانی افزایش میابد و نیاز به انجام بهداشت دهانی بیشتر میشود، درصورت عدم رعایت بهداشت پوسیدگی های جدید دندانی به وجود می آیند. بنابراین باید درحین ارتودنسی بهداشت کامل دهان و دندان را با استفاده از دهانشویه های فلوراید و مسواکهای بین دندانی  انجام داد و به طور مرتب پلاک ارتودنسی بعد از هربار غذا خوردن شستشو داده شود.

مدت زمان ارتودنسی کودکان

این زمان بسته به نوع مشکل فکی و بهم ریختگی دندانی متفاوت میباشد، معمولا در پلاکهای متحرک در صورت استفاده مرتب کودک از پلاک ممکن است از ٢ماه تا ۶ماه طول بکشد، و در ارتودنسیهای ثابت این زمان میتواند تا ٢سال به طول انجامد.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر زینب حسینیان متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرسانا دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی دوختر دوساله و نیم دارم پارسال زمین خورد دندون جلوش ضربه دید و یه کوشه از دندونش شکست و لبش ورم کرده بود اطرفیان باعث شدن نبردیمش دکتر بعد یه سال لبه جلوش ورم کرد بردمش دکتر بهش شربت اموکسی سیلین و یه شربت شیری رنگ که اسمش یادم نیست دادم اینارو خوردخوب شده بود تا اینکه دیروز بردم پیش دکتر معاینه کرد امروز لبه جلوش ورم کرده چیکار کنم دارم بهش ایبو پروفن و اموکسی سیلین میدم که درد نگیره تا چهار شنبه نوبت دندون پزشکی داره میخواستم بدونم دندونش ابسه کرده که لبه جلوش ورم داره
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      دندان ابسه كرده و به احتمال بسيار قوي ريشه دندان تحليل رفته و كوتاه شده است،انتي بيوتيك به تنهايي اثر نميكند و فقط براي مدت كوتاهي ابسه كوچك ميشود ولي دوباره ايجاد ميشود ،بايد از دندان عكس گرفته شود و درصورت لزوم يا كشيده شود يا درمان ريشه انجام شود،درغير اينصورت اسيبي كه به دندان دايمي زيرينش وارد شده ،دراثر عفونت موجود بيشتر ميشود
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام بچه ما ۳و نیم سالشه هنوز راه نمی ره حرف در حد بابا مامان میگه چندین بار هم تشنج داشته دندوناش کاملا پوسیده آیا دندونپزشکی تحت بیهوشی براش عوارض نداشته باشه
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      باسلام حتما بايدمتخصص مغز واعصابش نظر مساعد براي بيهوشي. بدهند ،درصورت اجازه بايد عفونتها از دندان و بدن وي خارج شود
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام خدمت خانم دکتر دندان شیری شماره 5 دختر 7ساله ام پارسال آبسه کرد و عصب کشی و ترمیم شد امسال همان دندان دوباره آبسه کرده است آیا امکان ترمیم مجدد آن وجود دارد تا از کشیدن آن جلوگیری شود.
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد از دندان راديوگرافي (عكس)گرفته شود ،تا ريشه هابررسي شود ،درصورتيكه ريشه هاي دندان مناسب باشد ، ميتوان درمان ريشه مجدد (عصب كشي مجدد ) انجام داد،درغيراينصورت بايد دندان كشيده شود و فضانگهدار جاي ان گذاشته شود
  • تصویر کاربر لاله چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام ،پسر من ٣/٥سالشه ،ميخواستم ببينم ميتونم از دهانشويه فلورايد براش استفاده كنم؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      به طور كلي كودكان از سنين ٤سالگي به بعد ،قدرت بلعشان كامل مي شود ،وميتوانند روي مواد غذايي كه ميخورند كنترل بلع داشته باشند ،لذا بعد از ٤سالگي از دهانشويه فلورايد براي كودك خود استفاده كنيد و حتما دهانشويه مخصوص كودكان باشد تا طعم ان براي كودك مطلوب باشد
  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام:دندانهاي شيري جلوي كودكم ،بهم ريختگي دارند ،انگار جابراي دندانهاي شيري در دهانش كم است.آيا دندانهاي دايمي كه در اينده رويش ميابند هم كج و بهم ريخته درميايند؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      بله ،فک کودک شما کوچک بوده و در اينده احتمال اينكه دندانهای دایمی با بهم ريختگی رویش يابند ، بسیار زياد است، کودک شما از حدود سنين ٦تا٧سالگی بايد تحت نظر متخصص ارتودنسی واطفال باشد.
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام، من يك پسر ٥ساله دارم،چندروزي هست كه يكي از دندانهايش درد گرفته و لق شده است،ايا بايد دندان را كشيد يا ميشه دندان را نگه داشت ؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      دندانی كه عفونی شده و به عصب رسیده باشد،كمی لقی پیدا میكند كه اگر درمان ریشه انجام شود و عفونت از دندان خارج شود ،لقی هم خودبخود برطرف میشود.
درحال دریافت اطلاعات