دندان درد عصبی به دلیل مشکلات روحی و روانی

2,883

مشکل

بیمار یک خانم 45 ساله مبتلا به یک درد  دهانی مداوم، متوسط و مبهم ولی گاهی شدید از مفاصل گیجگاهی فکی و دندان های آسیاب هر دو طرف بود. ناراحتی با شروع مشکلات زناشویی و معضلات اقتصادی شروع  شده بود. درمان ریشه دندان نیش و نیز درمان اسپیلنت اکلوزال و دارو درمانی افسردگی، موجب تخفیف و برطرف شدن موقت درد گردیده، ولی ناراحتی مجدداً عود نموده است.

معاینه

معاینه بالینی و رادیو گرافیک دندان ها هیچ وضعیت غیر طبیعی را نشان نداد. درمان ریشه دندان نیش به نظر موفقیت آمیز می آمد. در معاینه بالینی مفصل گیجگاهی فکی وضعیت طبیعی داشت. پرسش های بعدی، نشانگر گسترش استرس های هیجانی به دنبال طلاق بود.

تشخیص

درد دهانی صورتی با منشاء روانی( غیر قطعی)

علت بیماری و درد

منشاء درد از مراکز بالاتر و احتمالاً کاملاً احساسی می باشد. انواع مختلف درمان به طور زود گذر موثر بوده، چرا که آنها دارای اثراتی روی مراکز فوقانی سیستم عصبی هستند.

درمان

علت وقوع درد به صورت دقیق و بدون پیش داوری برای بیمار توضیح داده شد. به ویژه مسـأله همکاری هر دو جزء جسمانی و روانی در تجربه درد، توصیف گردید. بیمار به طور آشکار احساس درد می کرد. ولی، به علت عدم وجود علل ارگانیک واضح، درمان دندان ها بهبودی طولانی مدتی را به وجود نمی آورد. مورد توجه قرار دادن بخش عاطفی درد، با کمک پزشک، خانواده و دیگر خدمات حمایت کننده، احتمالاً درد را از بین می برد. تجویز یک داروی ضد افسردگی توسط پزشک همیشه بخشی از درمان است.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    من دندان های نامرتب نیازمند ارتدکسی دارم
    اما چند سالی است هرگاه اعصابم از مواردی خورد میشود یا دچار استرس و یاس میشوم دندان نیشم که دو دندان کناری آنها به سد کج هستند درد خاصی پیدا میکند انگار دارد از دهانم بیرون میدهد امگا یک تکه اضافه در دهانم هستند انقدر بازبان با آنها بازی میکنم که زبانم زخم میشود
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان دوشنبه ۲۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      نیازمند مشاوره با متخصص ارتودنسی هستید.

  • تصویر کاربر اسماعیلدامنی یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما.آیا دندانی که لق شده میشه دوباره به حالت اولش برگردوندیا نه اگه میشه چکاربایدکنم ؟پیشاپیش ممنون از همکاریتون
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      خیلی از اوقات دندان بخاطر عفونتی که انتهای ریشه دندان ایجاد می شود لقی پیدا میکنه، که با درمان ریشه لقی برطرف میشه. البته علل دیکری مثل عفونت لثه و شکستگی ریشه هم از علل لقی دندان هستند که در این موارد لقی برطرف نخواهد شد و دندان باید کشیده شود.
درحال دریافت اطلاعات