علت دندان قروچه در کودکان و بهترین راه های درمان آن

2,849

دندان قروچه در کودکان(براکسیزم) در سنین قبل از 6 سالگی نسبتاً شایع می‌باشد. برای دندان قروچه تاکنون هیچ دلیل مشخصی پیدا نشده است ولی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین علت‌های آن، استرس و اضطراب در کودکان می‌باشد.


علت دندان قروچه در کودکان

از جمله علت‌ های احتمالی دندان ‌قروچه در کودکان می‌تواند به درد، بی نظمی و بهم ریختگی دندان‌ ها، بیماری‌ها، کمبود آب و مواد غذایی و نیز مشکلات روانی اشاره کرد.

۱- درد

درد دندان‌ ها در اثر پوسیدگی و یا عفونت‌ های گوش و یا سینوس‌ ها و همچنین درد در اثر دندان درآوردن باشد که با فشار دادن دندان‌ ها روی هم، کودک سعی در کاهش این درد دارد.

۲- بی نظمی دندان‌ها

باعث تماس‌ های پیش‌رس دندان‌ها شده و باعث می‌شود که کودک با دندان‌ های خود بازی و آنها را روی هم فشار دهد.

۳- بیماری‌ ها

کودکان مبتلا به فلج مغزی نیز ممکن است دچار دندان قروچه شوند.

۴- کمبود آب و مواد غذایی

کمبود آب و یا کمبود یکسری مواد غذایی و… در بدن و یا وجود انگل‌ ها در بدن نیز می‌ تواند باعث ایجاد دندان قروچه در کودکان شود.

۵- استرس و اضطراب در کودکان

از مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین علت دندان قروچه استرس و اضطراب در کودکان می‌باشد. این اضطراب می‌ تواند به علت ایجاد تغییرات در زندگی به وجود آید مثل به دنیا آمدن خواهر یا برادر کوچک تر، مهاجرت، عوض شدن مدرسه یا معلم، استرس ناشی از درس و امتحانات و دعواهای پدر و مادر در طول روز.

آبسه دندان کودک

عوارض دندان قروچه در کودکان

۱- درد در عضلات سر و صورت

۲- سردردهای صبحگاهی

۳- مشکلات فکی (در موارد شدید): مثل شنیده شدن صدا در مفصل فکی گیجگاهی هنگام باز کردن دهان و یا غذا خوردن

۴- ساییده شدن مینای دندان و صاف شدن سطح دندان‌ های خلفی و تیز شدن سر دندان های قدامی (جلویی)

۵- حساس شدن دندان‌ ها به سرما و گرما

۶- تخریب استخوان اطراف دندان‌ ها و تحلیل لثه‌ ها

۷- ترک خوردن مینای دندان

# مهمترین عوارض دندان قروچه در کودکان (براکسیزم)

کودکانی که دچار دندان قروچه هستند می‌توانند اختلال در خواب داشته باشند به طوری که در طول شب از صدای کشیده شدن دندان های خود روی هم چندین بار از خواب بیدار شوند و ممکن است آنقدر این صداها بلند باشد که باعث بیدار شدن اعضای خانواده در اتاق‌ های دیگر شود.

همچنین سردردهای مبهم و مزمن در کودکان و درد عضلات ناحیه صورت و سر نیز می‌تواند ناشی از دندان قروچه باشد.

در برخی کودکان که براکسیزم شدید دارند، گاهی مینا و عاج دندان ساییده شده و ممکن است عصب دندان نیز درگیر شود که در این صورت نیاز به عصب کشی و گذاشتن روکش می‌باشد.

دندان قروچه کودکان

 درمان براکسیزم( دندان قروچه)

۱- نایت گارد دندان

این گاردهای شبانه به صورت محافظ‌ هایی هستند که سطوح جونده دندان‌ها را پوشانده و دندان‌ های کودک را در برابر فشارهای ناشی از دندان قروچه محافظت می‌کنند و از ساییده شدن دندان‌ های کودک و حساس شدن دندان‌ ها جلوگیری می‌کند.

۲- درمان اضطراب و استرس کودک

والدین باید دقت داشته باشند که کودکشان در طول روز از چه مسائلی ناراحت و عصبی می‌شود‌. شاید به نظر نیاید ولی کودکان در طول روز ممکن است از خیلی مسائل رنج برده و اضطراب شان را در طول شب و در هنگام خواب بروز دهند.

کودکان از جر و بحث و دعواهای پدر و مادرشان اضطراب می‌گیرند. از توجه بیش از حد به خواهر یا برادر تازه متولد شده اضطراب می‌گیرند. همچنین برخی کودکان به علت انجام بازی‌ های کامپیوتری تهاجمی و یا کارتون‌ های هیجان انگیز دچار هیجان و استرس می‌شوند.  به همین دلیل  باید والدین توجه کنند چه مسئله‌ای باعث ایجاد استرس در کودک شده است و برای تشخیص بهتر استرس کودک، می‌توانند به یک مشاور روانشناختی مراجعه کنند.

3- درمان‌های آرام بخشی خوراکی در کودکان

می‌توان قبل از خواب، کودک را حمام آب گرم برد و یا از دمنوش‌ های گیاهی قبل از خواب استفاده کرد تا کودک در آرامش کامل به خواب رود.

# درمان‌های خوراکی و گیاهی دندان قروچه در کودکان

۱- دمنوش‌های گیاهی آرام‌ بخش مثل بابونه

۲- کاهش مصرف غذاهای سرشار از شکر و نشاسته مثل برنج و فرآورده‌ های آرد سفید. این‌گونه مواد غذایی باعث تحریک هورمون‌ های کورتیزول و آدرنالین شده و باعث اضطراب و بدخلقی در کودک می‌ شود.

۳- خوردن سبزیجات ترد مثل کرفس، هویج، گل، کلم

۴- خوردن تخمه آفتابگردان، سویا، کدو

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر زینب حسینیان متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رویا یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام. پسر من شانزده ماهشه. تازگی متوجه شدم ۴ تا دندون جلوی بالا دچار پوسیدگی شده. نزدیک لثه ها زرد شدن و مینای دندان پایین اومده. میخاستم بدونم درمانی داره یا راهی برای پیشگیری بیشتر.
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام ،هرچه زودتر بايد جلوي پيشرفت پوسيدگيها گرفته شود ،بايد فلورايد تراپي با غلظت بالا براي كودك انجام شود ،يكسري موادي هم هست كه حاوي كلسيم و فسفر بوده و بايدروي دندانهاي كودك خود در منزل هنگام خواب بزنيد ،اين ماده رااز متخصص كودكان خودبخواهيد
  • تصویر کاربر سمیه یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    دکتر من 6سالست و 16تیر برای بسته شدن vcd آنژیو انجام دادن و تا 6ماه باید قرص آسپرین 80بخورن.متاسفانه 15روزی هست ک لثش آبسه کرده و ب دندان پزشک مراجعه کردیم چرک خشک کن دادن بعد از چند روز آبسه سر باز کرد و تخلیه شد دوباره باز آبسه کرده هرشب کلی چرک از لثش میاد دوباره روز بعد ورم و چرک
    بخاطر شرایطش ک باید قبل کشیدن دندون 5روز آسپرین رو قطع کنیم میترسم قطع کنیم و خدایی نکرده لخته خون تو قلب بش دور اون جسم خارجی ک برا بستن vcd استفاده کردن
    میش راهنمایی کنید منو تا دی ماه باید آسپرین بخور دخترم از طرفیم میترسم عفونت وارد خون بش
    ممنون میشم راهنماییم کمید
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام.قبل از هر چیز نیاز به نامه تایید از دکتر قلب جهت بلامانع بودن درمان دندانپزشکی لازم هست.ثانیا ترجیح به انجام خدمات دندانپزشکی در مراکز درمانی بیمارستانی هست هر چند در مطب هم قابل انجام هست
  • تصویر کاربر شیدا چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام
    واقعا واقعا بیهوشی برای بچه دو سال و نیم با وزن ۱۱ کیلو ضرر نداره.
    البته دندوناش به خاطر شیر شب همه پوسیده و دندان های جلو هم ریخته..
    میشه بفرمایید حدود هزینه ها رو برای بیهوشی و درمان
    ممنون از پاسخ شما
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      وقتي عفونتهاي دنداني زياد باشند،بايد حتما درمان شوند ،اگر فقط دندانهاي جلوباشند ،گاهي ميتوان در مطب بدون بيهوشي انجام داد ،(البته گريه كودك در حين درمان غير قابل اجتناب است)
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر.من یک پسر ۵ ساله دارم در صورت پوسیدگی دندان تا چه مدت فرصت برای کشیدن دندان می باشد؟ به گونه ای که دندان پوسیده سیستم ایمنی بدن پسرم را ضعیف نکند.تشکر از راهنمایتون
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      دندان شيري نبايد كشيده شود ،درصورت پوسيدگي سريعا بايد ترميم يا عصب كشي شود تا به مرحله كشيدن نرسد،دندانهاي آسياي شيري به طور نرمال از سن ٩تا ١٢سالگي مي افتند،به همين دليل از كشيده شدن دندان شيري جلوگيري كنيد
  • تصویر کاربر مارال چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر پسر من 6 ساله و دندون جلوش سیاه شده و دفعه قبل که بردیم دندانپزشکی خیلی سخت همکاری کرد و گفتن بهتره که بیهوشی بگیره برای درست کردن دندوناش،میخواستم بدونم لازمه واقعا بیهوشی یا نه و چه خطراتی داره ممنون
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بيهوشي دندانپزشكي در كودكان مقاوم و لجباز ،به شدت لوس و به شدت ترسو توصيه ميشود ،اگر كودك شما يكي از موارد بالاست ،حتما تحت بيهوشي انجام شود تا اسيبي به روحيه كودك وارد نشود ،درضمن بيهوشي در دندانپزشكي كم عمق بوده و جاي نگراني براي كودك ٦ساله نيست.
      عفونتهايي كه در دندانهاي كودك وجود دارد ضررش براي قلب،كليه و... خيلي بيشتر از بيهوشي است .
  • تصویر کاربر نگار چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام...پسر ۵ ساله من دوشنبه هفته قبل عصب کشی و روکش فلزی دندون اسیاب انجام دادن ..تا چند روز نمیذاشت مسواک بزنم روی دندون ...الان دو روز هست ک روی دندون مسواک میزنم و هر بار خونریزی داره ...دکتر خودش گفت ک طبیعیه تا چند روز چون از روز اول مسواک درست نزدم اینجوری شده...ولی من نگرانم ک نکنه مشکلی هست چون خیلی خون میاد...ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ضمنا ظاهرا تورم یا مشکل خاصی نداره
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      لثه اطراف روكش را با اب نمك ولرم شستشو دهيد ،نخ دندان به ارامي كشيده شود ،باتوجه به عدم تورم و قرمزي مشكلي وجود ندارد
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام من یک دختر ۵ساله دارم که دندانهای او در اثر مصرف قطره اهن پوسیدگی پیدا کرده والان لثه هایش متورم وبوی بدی دارد ایا با دارو مشکلش حل میشود یا باید دندانهایش کشیده شود
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام ،دندانهاهرچه زودتر بايد كشيده شوند ،چون در حال اسيب رساندن به جوانه هاي دندانهاي دايمي زيرينشان هستند
  • تصویر کاربر فرزاد چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام ،پسرمن ٧سالشه،در مدرسه براي زدن فلورايد ،از من رضايت نامه خواسته اند ،ميخواستم بدونم ضرري نداره ؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      فلوراید یک ماده سمی است و نباید به هیچ عنوان توسط کودک بلعیده شود ،و فقط باید درمطب دندانپزشکی انجام شود ،چون دندانپزشک با استفاده از دستگاه مکنده قوی ،از بلعیدن فلوراید توسط کودک جلوگیری میکند .ولی در مدارس این کار عملی نیست.
  • تصویر کاربر لاله چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام ،پسر من ٣/٥سالشه ،ميخواستم ببينم ميتونم از دهانشويه فلورايد براش استفاده كنم؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      به طور كلي كودكان از سنين ٤سالگي به بعد ،قدرت بلعشان كامل مي شود ،وميتوانند روي مواد غذايي كه ميخورند كنترل بلع داشته باشند ،لذا بعد از ٤سالگي از دهانشويه فلورايد براي كودك خود استفاده كنيد و حتما دهانشويه مخصوص كودكان باشد تا طعم ان براي كودك مطلوب باشد
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام دکتر ممنون از شما بابت پاسخگویی
    من یه پسر 3 ساله دارم که دندون هاش خیلی اسیب دیده و خراب شده . می خواستم ببینم با توجه به اینکه دندان های شیری می افتن آیا عصب کشی لازمه براش؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      باتوجه به اينكه دندانهاي شيري هم نقش جويدن و هم نقش نگهداشتن فضاي لازم براي رويش دندان دايمي را دارند ،بايد هرچه زودتر و قبل از اينكه دندان شيري ابسه كند ،درمان انجام گيرد .در صورت تخريب شديد دندان شيري ،كشيده شده و جاي ان فضانگهدار گذاشته ميشود .به اين نكته توجه داشته باشيد كه دندانهاي شيري اسيا از ٩سالگي تا ١٢سالگي مي افتند
درحال دریافت اطلاعات