درمان فوری دندان درد در مواقع اورژانسی

105,774

دندان درد می ‌تواند مربوط به مشکلات جدی مانند پوسیدگی دندان باشد که درمان آن به مراتب سخت تر است و هزینه بالایی را در بر می ‌گیرد. از آنجا که درد دندان مشکل بسیار جدی است لذا در ادامه به معرفی و توضیح روش هایی می پردازیم که سبب تسکین موقت دندان درد می ‌شوند.

در صورتی که دچار علائم شدیدتری مانند تب و لرز، مشکلات تنفسی و بوی بد دهان هستید، باید به سرعت توسط دندان‌ پزشک معاینه شوید.

علائم دندان درد عبارت‌اند از:

  • درد دندان شدید که درد آن شبیه فرو کردن چاقو یا جسمی تیز در دندان است.
  • تیر کشیدن دندان که احساس می کنید دندان دارای نبض است.
  • التهاب در اطراف دندان و لثه
  • سوزش و سرخی لثه
  • درد های عمومی دهان که تشخیص آن بسیار سخت است.

از آنجا که دندان درد مشکل بسیار جدی است لذا در ادامه به معرفی و توضیح روش هایی می پردازیم که سبب تسکین موقت درد دندان می ‌شوند.

توجه: روش های ذیل فقط باعث کاهش موقت درد ناشی از دندان درد می ‌شود و برای درمان باید به دندان‌ پزشک مراجعه کرد.

 تسکین دندان درد

تسکین دندان درد با راهکارهای خانگی

در صورتی که بنا به هر دلیلی قادر به مراجعه به دندان پزشکی نباشید، برای تسکین دندان درد می ‌توانید از راهکارهای خانگی استفاده نمایید. خوشبختانه در این زمینه می ‌توانید از موارد بسیاری استفاده کنید که به توضیح برخی از آن ‌ها در ادامه پرداخته می ‌شود.

1) نمک+آب گرم

یکی از رایج ترین و ساده ترین روش های تسکین دندان درد ، استفاده از نمک و آب گرم است که تقریباً در آشپزخانه همه پیدا می ‌شود. محلول آب نمک از گذشته برای تسکین دندان درد مورد استفاده قرار گرفته است. این محلول با بیرون کشیدن مایع موجود در لثه که باعث درد می ‌شود، موجب تسکین دندان درد می ‌گردد.

برای تهیه این محلول کافی است یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب داغ یا ولرم حل کنید و سپس برای تسکین دندان درد از آن استفاده نمایید. همچنین در صورت نیاز می توانید چند بار از این محلول برای شستشو دهان استفاده کنید.

کمپرس یخ

استفاده از کمپرس آب یخ در داخل و خارج دهان، یکی از ساده ترین روش های تسکین درد دندان است.

آب‌ اکسیژنه‌

آب‌ اکسیژنه‌ را به تنهایی یا به شکل رقیق شده با آب قرقره کرده و سپس به بیرون بریزید. این کار باعث تخفیف دندان درد می ‌شود.

الکل

استفاده از الکل در از بین بردن و بی حس کردن اطراف دندان بسیار مؤثر است. سر یک گوش پاک کن را به الکل آغشته کرده و برای تسکین درد به محل مورد نظر بمالید.

توجه: استفاده از این روش برای افراد زیر 21 سال، در هیچ شرایطی توصیه نمی ‌شود.

سرکه سیب

سرکه سیب علاوه بر خواص ضد عفونی کنندگی، باکتری هایی که باعث دندان درد می ‌شوند را از بین می برد. برای استفاده از سرکه سیب به منظور کاهش درد دندان، کافی است پنبه ای را آغشته به آن کرده و به آرامی روی دندان فشار دهید.

برگ، عصاره و چای نعنا فلفلی

نعنا فلفلی باعث کاهش درد و ورم می ‌شود و به روش ‌های مختلفی می ‌توان از آن استفاده کرد. جویدن برگ های تازه نعنا و نگه داشتن برگ های خشک آن در برابر دندان باعث تسکین آن می ‌شود. در صورت دسترسی به عصاره نعنا می ‌توان برای کاهش درد دندان پنبه را به آن آغشته کرده و برای مدت اندکی روی دندان نگه دارید. برگ نعنا را همچنین می ‌توان گذاشت به مدت 20 دقیقه دم بکشد و سپس آن را روی دندان مالید.

عصاره بادام، وانیل و لیمو

مقداری پنبه را آغشته به عصاره بادام، لیمو یا وانیل کرده و برای تسکین موقت درد، برای مدت کوتاهی روی دندان نگه دارید.

روغن ها

برخی روغن ها دارای خواص ضد التهاب و تسکین دهنده هستند که برای تسکین موقت درد دندان نیز مفید هستند. طریقه مصرف به این صورت است که مقداری روغن را با آب مخلوط کرده و دهان را با آن شستشو می ‌دهیم یا مقداری پنبه را به آن آغشته کرده و روی دندان می ‌مالیم. برخی از روغن ها که برای تسکین دندان درد مورد استفاده قرار می ‌گیرند عبارت‌اند از:

  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد
  • روغن پونه
  • روغن جوز هندی
  • روغن میخک
  • روغن درخت چای

 ریشه ها

گیاهان ریشه ای مانند زنجبیل و سیر همانند مواردی که در قسمت بالا گفته شد نیز می ‌توانند باعث کاهش موقت درد شوند. این گیاهان دارای خواص آنتی باکتریال هستند و می ‌توانند درد را کاهش دهند.

برای استفاده از سیر کافی است مقداری سیر را کوبیده و به حالت خمیری شکل در آوریم و سپس برای کاهش درد بیشتر با مقداری نمک ترکیب کرده و روی محل درد بمالیم.

در مورد استفاده از زنجبیل نیز کافی است مقداری زنجیل تازه را در دهان گذاشته و بجوید. این کار باعث تخفیف موقت درد می ‌شود.

لیمو برای دندان درد

لیمو

هردو نوع لیمو، چه ترش و چه شیرین می ‌تواند سبب کاهش دندان درد شود. میزان بسیار زیاد اسید سیتریک و ویتامین ث موجود در این میوه باعث از بین رفتن باکتری ها و تقویت سیستم ایمنی می ‌شود. برای استفاده از لیمو به منظور کاهش درد کافی است مقداری از آب آن را روی محل درد قرار دهیم.

سیب زمینی

سیب زمینی از طریق جذب آب اضافه باعث کاهش تورم می ‌شود. کافیست تکه کوچکی از سیب زمینی را درون لپ و در پشت دندانی که درد می ‌کند قرار دهید. همچنین می ‌توان مقداری سیب زمینی کوبیده را با نمک دریا مخلوط کرده و به شکل خمیری روی دندان قرار داد.

پیاز

پیاز یکی دیگر از ریشه هایی است که جویدن آن برای چند دقیقه یا قرار دادن مقداری از آن در دهان، می ‌تواند باعث تخفیف درد دندان شود.

خیار برای دندان درد

خیار

شاید قبلاً چیزی در مورد خواص ضد التهابی خیار شنیده باشید، اما آیا در مورد خواص آن برای تسکین درد دندان چیزی میدانید؟ علاوه بر این که می ‌توان تکه های خیار را روی دندان قرار داد، می ‌توان خیار را کوبید و به شکل خمیری روی دندان قرار داد تا درد دندان را تخفیف دهد.

 زردچوبه‌

زردچوبه به علت دارا بودن خواص ضد عفونی‌ کنندگی و ضد باکتریایی موجب کاهش درد می ‌شود. زردچوبه را می ‌توان با مقداری آب مخلوط کرده و پس از این که به حالت خمیری در آمد، روی دندان قرار داد. زردچوبه را نیز می ‌توان به صورت خام خورد.

علاوه بر روش های بالا نیز روش دیگری وجود دارد که مانند طب سوزنی است، با این تفاوت که نیازی به سوزن ندارد. کافی است نقطه بین کف دست و انگشت اشاره را به مدت دو دقیقه ماساژ داد و یا مقداری یخ را برای ترشح اندورفین روی آن قرار داد. انجام این روش در کاهش درد دندان بسیار مؤثر است.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر راضیه چهارشنبه ۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    ۵سال پیش دندانم راعصب کشی مجدد کردم ودکترگفتن که یه کیست تقریبابزرگ دربالای دندان قراردارد که ممکن است باعصب کشی خوب بشود.ویاممکن است خوب نشودودندان دردبگیردناچاربایددندان راکشید.الان بعداین چندسال دندان من مشکلی ندارد.ایااحتمال دارد که کیست برطرف شده آیا بدون عکس هم میتوان فهمید که برطرف شده
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      خیر .حتما وجود عکس pAبا وضوح بالا الزامیست.
  • تصویر کاربر کاظم چهارشنبه ۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چند سالی هست که در محل دندان عقل فک بالا سمت چپ که قبلاً کشیده بودم یه تورمی ایجاد شده ،در حالت عادی درد نداره مگه اینکه با دست تحریک کنم،که درد زیادی میگیره. می‌خوام بدونم چقدر ضرورت داره تا فوری بهش رسیدگی کنم؟و اینکه هزینه درمانش چقدر میشه؟
    ممنون از اینکه وقت میزارین
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام.احتمالا لبه های استخوان اطراف دندان کشیده شده هست.مورد اوژانس نیست ولی بهتر هست این زایده خارج شود.
  • تصویر کاربر نصیبه یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام. قبل از سوالم باید بگم منواقعا از دندونپزشکی وحشت دارم.دیروز مراجعه کردم به دکتر بابت دندان عقب پایین که نصفش شکسته و به عصب رسیده.برای من سه بار بی حسی زدن .نه اینکه اصلا سر نشده باشه .ولی بعد از سه بار بازم احساس درد میکردم. که دکتر فقط تیزی دندان شکسته مرا تراشید و گفت که یه نوبت دیگه بگیرم چون نمیشه بیشتر از سر کرد. والان فک من با اینکه کار زیادی انجام ندادن. خیل یدرد میکنه در حالتی که نمتونم دهانم را به اندازه ای که قاشق وارد کنم باز کنم .دهانم کاملا باز نمیشه و نمیدونم دلیلش چیست میشه لطفا جواب بدید کهاگه اون دکتر مهارت کافی نداشتن من دیگه پیش ایشون مراجعه نکنم.چون دردش خیلی زیاده به طوری که به گوشم میزنه.ممنونم
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      باسلام.آشنایی دندانپزشک به تکنیکهای بیحسی مکمل و همچنین داشتن تخصص در رشته درمان ریشه یا اندودنتیست خیال شما را از بابت مهارت دندانپزشک خود در عصب کشی دندان راحت تر خواهد کرد
  • تصویر کاربر یاسمن چهارشنبه ۱۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام. قبلا برای کشیدن دندون عقل پایین رفتم بیمارستان میلاد. بی حس نشد نتونستم تحمل کنم. گفت برو آنتی بیوتیک مصرف کن بیا. باز هم نشد.. یه ماه پیش رفتم دندونپزشکی بلوار کشاورز. آسیای کوچیک پایین رو عصب کشی کرد با تحمل و اینا. بعد از چند روز سمت چپم فک و گوش و لوزه به حد مرگ عفونت کرد و باد کرد و از درد تا صبح مردم و زنده شدم و گوشم و گلوم پر از عفونت شد. گذشت و آسیای بزرگ کناریش رو اومد عصب کشی کنه چهار بار بی حسی زد ولی درد شدید مانع شد. گفت دارو میذارم پانسمان میکنم برو آنتی بیوتیک بخور بیا. تا روز موعود دندونم تحمل نکرد و از وسط در راستای لثه شکست و نصفش کنده شد. رفتم برا عصب کشی کانال اول تا سوم با تحمل مشکلی نداشتم کانال چهارم رو که سوزن زد روحم از تنم جدا شد. برق منو گرفت خشک شدم پیر شدم مردم اصلا... باز گفته برو آنتی بیوتیک بخور.. آخه چقدر آنتی بیوتیک.. کمکم کنید اگر مشکلم رو میتونید حل کنید بیام پیش شما . کمک کمک کمک
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۱۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام.شکستگی ریشه باید دید از کدام ناحیه دندان هست.شما با عکس جدید یعنی عکس بعد از شکستگی ابتدا باید معاینه بشید تا ببینم دندانتان قابل درمان هست یا خیر.مصرف آنتی بیوتیک در بیحس شدن دندان تاثیر نداره
  • تصویر کاربر شادی چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من چند وقتیه هرزگاهی ته گلوم خارش و سوزش دارم ته زبونمم زرد شده.یه سری التهابات عجیبی هم ته گلوم هست دکتر عفونی و دکتر گوش و حلق و بینی رفتم دارو دادن ولی هنوز اون التهابات هست.هرزگاهی هم لبام سوزش داره‌.گاهی هم نوک زبونم یکمی بی حس میشه.سمت راست صورتمم یکم بی حس میشه و‌ چشم همون سمتم تار میشه‌.الانم وقتی آب دهنمو قورت میدم گلوم درد میگیره.ممکنه سرطان دهان باشه؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اين مورد در حيطه دندانپزشكي نيست ،جهت بررسي بي حسي صورت و تاري ديد بايد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود
درحال دریافت اطلاعات