دلیل دندان درد عصبی چیست؟

24,637

مشکلات دندان ممکن است مرتبط با اضطراب به نظر نرسند اما دندان درد می تواند به دنبال اضطراب و استرس به وجود بیاید. دندان درد عصبی تا زمانی که توسط یک دندان پزشک دیده نشوند کاملا ناشناخته باقی می مانند.

در حالیکه اضطراب به عنوان یک اختلال در سلامت روان شناخته می شود اما علائم جسمانی بسیاری وجود دارند که به دنبال اضطراب فرد را درگیر می کند. در برخی موارد (مانند وحشت زدگی و هراس) این اختلال روانی می تواند علائمی جسمانی داشته باشد و سبب ایجاد این احساس در افراد شود که به یک بیماری جدی مبتلا هستند.

رابطه اضطراب و دندان درد عصبی

اضطراب به طور مستقیم دندان ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد. کاری که اضطراب انجام می دهد ایجاد کردن مشکلاتی است که نهایتا سلامت دندان را تحت تاثیر قرار می دهند.

مشکلات دندانی بالقوه بسیاری وجود دارند که با اضطراب در ارتباط هستند. برخی متخصصان در حال کشف این موضوع هستند که ارتباط دهان و سلامت ذهنی ممکن است بسیار قوی تر از چیزی باشد که تا به حال پیش بینی شده است. برخی از نمونه های دندان درد عصبی شامل موارد زیر می شوند:

کیست دندان

دندان قروچه

دندان قروچه مخصوصا در شب یکی از شایع ترین انواع دندان درد عصبی است و میزان زیادی از این دندان قروچه پس از به خواب رفتن فرد اتفاق می افتد. متاسفانه، از آنجایی که این مورد در خواب رخ می دهد، بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات دندانی از اینکه شب ها دندان قروچه کرده و مینای دندان های خود را از بین می برند خبر نداشته و پس از اینکه از خواب بیدار می شوند دچار سر درد می شوند. دندان قروچه کردن و فشردن دندان ها بر روی هم در طول روز نیز می تواند اتفاق افتد و فرد ممکن است تا زمانی که نواحی اطراف فک او دچار آسیب نشده و درد نگرفته اند متوجه آن نشود.

اسید معده

با اینکه رفلاکس اسید معده عملا شرایطی جدا از استرس و اضطراب دارد، به نظر می رسد که آن دو با رفلاکس اسید معده ارتباط داشته باشند. در اینصورت، اسید معده ای که هنگام رفلاکس معده به دهان می آید می تواند به دندان ها و مینای آن ها آسیب برسانند.

ترس های مرتبط با دندان

بسیاری از افراد به مشکلی دندانی مبتلا نیستند بلکه اضطرابشان آنها را وادار می کند که در ارتباط با دندان هایشان وسواس داشته باشند و به این باور برسند که هر دندان دردی به معنای وجود یک مشکل مرتبط با سلامت دندان است. این افراد احتمالا به حدی دندان هایشان را مسواک می زنند که خود این کار سبب آسیب رساندن به دندان ها و لثه هایشان شود.

سفید کردن دندان

عدم توجه به بهداشت دهان

برعکس مورد قبل نیز می تواند رخ دهد. بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب به راحتی سلامت دهان خود را نادیده می گیرند زیرا این افراد به شدت درگیر با دیگر مسائل و مشکلات خود بوده و یا به عنوان راهی جهت مقابله با استرس به مصرف بیش از حد شکر روی می آورند. تمامی این موارد می توانند به مشکلات دندانی ختم شوند.

خشکی دهان

خشک شدن شدید دهان در اثر اضطراب از لحاظ پزشکی روشن نیست اما خشکی دهان، خود می تواند سلامت دندان ها را تحت تاثیر قرار داده و همراه با اضطراب پدیدار شود. از آنجایی که در خشکی دهان بزاق کمتری از مقدار مورد نیاز وجود دارد و بزاق دهان نیز جهت کمک به سلامت دندان ها مهم است، این امکان وجود دارد که ارتباط بین اضطراب و خشکی دهان نقشی را در سلامت دندان های ایفا کند. افرادی که دچار اضطراب هستند در معرض ابتلا به بیش آگهی نیز می باشند. این به این معنی است که گاهی اوقات نسبت به افرادی که دچار اضطراب نیستند ممکن است وجود مشکلات بیشتری را در دندان های خود احساس کنند. برای مثال برخی افراد بیان می دارند که در حین یک حمله وحشت زدگی، احساس می کنند که دندان هایشان لق و یا دردناک هستند. اگر این افراد مبتلا به اظطراب نبودند متوجه این علائم نمی شدند. این در حالی است که دندان های این افراد هیچ مشکلی ندارند.

با یک دندان پزشک ملاقات کرده و اضطراب خود را درمان کنید

متاسفانه، مشکلات دندانی مواردی نیستند که بتوان آنها را به آسانی در خانه درمان کرد. فرد باید دائما بهداشت دهانی خوب را حفظ کند. همچنین باید به یک دندان پزشک مراجعه کرده و به توصیه های او نیز عمل کند. فرد باید تا حد امکان با دندان پزشک رو راست بوده و در ارتباط با اضطراب، رژیم غذایی و کارهایی که روزانه جهت حفظ سلامت دهان انجام می دهد به او توضیح دهد. دندان پزشک فهمی درست در ارتباط با آنچه که احتمالا سبب مشکلات دندانی او شده و اقداماتی که فرد می تواند در جهت آنها انجام دهد به او ارائه می دهد.

پس از این مرحله فرد باید به دنبال درمان اضطراب خود باشد. مخصوصا به این دلیل که تا زمانی که استرس و اضطراب خود را کاهش ندهد، نمی تواند شایع ترین مشکل دندانی (دندان قروچه) را کنترل کند. فرد می تواند برای مدتی از محافظ دهانی استفاده کند اما در نهایت باید اضطراب خود را درمان کند.

افسردگی و دندان درد

ارتباط دندان درد عصبی با افسردگی

دلایل متعددی وجود دارند که سبب دندان درد عصبی می شوند و افسردگی یکی از آنها می باشد.

افراد بسیاری وجود دارند که دندان هایی سالم و بدون هیچ علامت و نشانه ای از بیماری را دارند اما از درد مداوم دندان شکایت دارند. این مسئله تعجبی ندارد، گاهی اوقات تشخیص علت دندان درد آنها رنج بردن از افسردگی، استرس یا اضطراب می باشد. این احتمال وجود دارد که یک بیمار بر روی دندان خود دست قرار دهد و از درد آن شکایت کند اما در معاینه ای که صورت می گیرد دندان او سالم و بدون مشکل باشد.

بنابراین، چگونه افسردگی سبب دندان درد عصبی می شود؟

استرس مداوم می تواند منجر به ایجاد برخی عادات خود به خودی مانند فشار دادن دندان ها بر روی هم یا دندان قروچه شود. این عادت های غیر طبیعی سبب ایجاد فشار اضافی بر عضلات نگه دارنده فک شده که در نهایت موجب اسپاسم و گرفتگی این عضلات می شوند. این وضعیت در دراز مدت سبب ایجاد دردی می شود که به دندان، فک، گردن و حتی شانه منتشر می شود.

علائم دندان درد عصبی

  • ایجاد شدن صدا هنگام باز و بسته شدن فک (تق تق کردن فک)
  • درد اغلب در صبح پدیدار شده و یا الگویی مشخص دارد.
  • دردی مداوم و مبهم که گاهی پیدا کردن منشا آن مشکل می باشد.
  • دردی که می تواند به فک، گردن یا شانه منتشر شود.

چه کاری می توان انجام داد؟

معمولا در موارد دندان درد عصبی ، از بیماران در ارتباط با سابقه آنها و رنج بردن آنها از هرگونه مشکلات عاطفی، افسردگی یا اضطراب پرسیده خواهد شد. سپس به بیماران توصیه می شود که نظر یک پزشک عمومی را جهت شروع مصرف برخی دارو ها جهت رهایی از استرس جویا شوند.

یوگا، مدیتیشن و داشتن یک سبک زندگی سالم تاثیرات فراوانی را در بسیاری از موارد نشان داده اند. جهت تسکین درد، به بیماران توصیه می شود تا از کمپرس های گرم بر روی نواحی تحت تاثیر بهره ببرند. در مواردی که بیماران دچار درد مداوم هستند حتی استفاده از محافظ هایی که در هنگام خواب استفاده می شوند نیز تجویز می شود. بنابراین به طور خلاصه، سلامت خوب دهانی وسیله ای جهت حفظ سلامت عمومی است. همچنین ملاقات با یک دندان پزشک به صورت روتین می تواند راهی برای رسیدن به آن سلامت باشد.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم