بهترین روش درمان دندان قروچه در کودکان

20,815

هنگامی که به فرزند خود در حالی که خواب است نگاه می کنید انتظار شنیدن صداهایی ناشی از یک خواب راحت مانند آرام نفس کشیدن و گاها یک آه را دارید اما برخی پدر و مادرها صداهایی خشن تر مانند دندان قروچه و به هم فشردن دندان ها می شنوند.

این صداها در بین کودکان شایع بوده و بروکسیسم یا دندان قروچه نام دارد.

یافتن عادت های دندان قروچه

گفتن اینکه یک کودک به دندان قروچه مبتلاست، همواره آسان نیست، زیرا اغلب کودکان از داشتن این عادت بی خبر هستند. این کودکان در هنگام خواب یا بدون اینکه متوجه شوند دندان های خود را بر روی هم می فشارند. جهت تشخیص این مشکل، کودک باید هنگام خواب در شب و نیز در روز هنگامی که دندان قروچه می کند تحت نظر گرفته شود. همچنین، ابتلا به درد های ناگهانی سر، گوش یا صورت باید در این کودکان بررسی شود. در صورتی که کودک بسیار مضطرب بوده و یا استرس دارد باید در ارتباط با چیزی که آزارش می دهد با او گفتگو شده و راهی برای آرام سازی تنش او پیدا شود.

تشخیص دندان قروچه در کودکان

بسیاری از کودکانی که دندان قروچه می کنند از این کار خود خبر ندارند، بنابراین تشخیص این مشکل توسط دیگر اعضای خانواده در این موارد شایع است. برخی از علائمی که باید در این کودکان به دنبال آنها گشت عبارتند از:

  1. صدای به هم فشرده شدن دندان ها هنگامی که کودک خواب است.
  2. شکایت از درد فک یا صورت پس از بیدار شدن از خواب
  3. درد در هنگام جویدن

در صورتی که فرد به دندان قروچه کردن فرزند خود مشکوک باشد باید او را به دندانپزشک ببرد. دندانپزشک دندان ها را از نظر لب پر بودن و ساییدگی غیر معمول معاینه کرده و  جهت بررسی حساسیت غیر طبیعی در دندان های فرد به آنها هوا و آب اسپری می کند. در صورتی که آسیبی یافت شود دندانپزشک سوالاتی مانند موارد زیر از کودک خواهد پرسید:

✔ قبل از خواب چه حسی داری؟

✔ آیا در ارتباط با مدرسه یا موردی در خانه نگران هستی؟

✔ آیا از دست کسی ناراحت هستی؟

✔ قبل از خوابیدن چه کارهایی انجام می دهی؟

این سوالات به دندانپزشک کمک می کنند تا متوجه شود که عامل این وضعیت آناتومیکی بوده (مانند نامرتب بودن دندان ها) و یا روانشناختی (مانند استرس) می باشد. بعد از آن او می تواند یک برنامه درمانی موثر برای کودک تهیه کند.

دندان قروچه کودکان

درمان دندان قروچه

کودکان معمولا نیاز به چیزی بیش از اطمینان بخشی ندارند. برخلاف بزرگسالان مبتلا به بروکسیسم، کودکانی که مشکل دندان قروچه دارند به ندرت نیاز به محافظ های دندان در شب پیدا می کنند. درمان به وسیله محافظ دندان در شب ضرورتی ندارد مگر در موارد جدی مانند هنگامی که کودک در معرض عفونت یا آسیب دندانی قرار دارد.

از آنجایی که کودکان دائما در حال رشد هستند، حفره دهان آنها در حال تغییر می باشد و همین موضوع جایگیری محافظ دندان در شب را مشکل می کند. گاهی اوقات دندانپزشک یک برنامه درمانی را پیشنهاد می کند که می تواند درمان صاف شدن دندان ها ناشی از ساییدگی، پر کردن دندان هایی که به شدت آسیب دیده اند و ادامه دادن به معاینات متداول را در بر گیرد.

اغلب کودکانی که از دندان قروچه در شب رنج می برند همگام با رشد خود بدون نیاز به درمانی خاص از این مشکل رهایی می یابند. معمولا، دندان قروچه کودکان در سنین 6 تا 9 سال کاهش یافته و تا سن 12 سالگی به طور کامل متوقف می شود.

کمک به کودکان مبتلا به دندان قروچه

علت دندان قروچه چه جسمی و چه روانی باشد، کودکان ممکن است بتوانند به وسیله آرام سازی (ریلکس شدن) قبل از خواب آن را کنترل کنند. برای مثال این آرام سازی می تواند شامل حمام با آب گرم، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش به مدت چند دقیقه و خواندن کتاب باشد.

در بروکسیسمی که به وسیله استرس ایجاد شده است، فرد می تواند از کودک خود در ارتباط با موردی که او را آزار می دهد سوال پرسیده و راهی برای آن بیابد. برای مثال به کودکی که در ارتباط با دور بودن از خانه به دلیل رفتن به اردو نگران است باید اطمینان داده شود که در صورت نیاز پدر و مادر در کنار او خواهند بود. در صورتی که موضوع پیچیده تر باشد، مانند مهاجرت به یک شهر جدید، باید با کودک صحبت شده و ترس های او برطرف شوند. در صورتی که این کودکان نگران هستند باید با یک پزشک تماس گرفته شود.

در برخی موارد نادر، دارو های ضد استرس معمولی جهت توقف دندان قروچه در کودکان کافی نیستند. در صورتی که کودک در خوابیدن مشکل داشته یا به گونه ای غیر معمولی رفتار می کند، دندانپزشک یا پزشک می توانند انجام آزمایشات بیشتر را پیشنهاد دهند.

این موارد می توانند به یافتن علت استرس و انتخاب دوره درمان مناسب کمک کنند.

دندان قروچه چه مدت طول می کشد؟

بسیاری از کودکان همزمان با از دست دادن دندان های شیری خود از دندان قروچه رهایی می یابند. با این حال، برخی کودکان بروکسیسم را تا بزرگسالی ادامه می دهند. در صورتی که بروکسیسم توسط استرس ایجاد شده باشد، تا زمانی که استرس درمان نشود آن ادامه پیدا می کند.

پیشگیری از دندان قروچه

از آنجایی که مقداری بروکسیسم یا دندان قروچه واکنش طبیعی کودک به رشد و بزرگ شدن می باشد، بسیاری از موارد بروکسیسم غیر قابل پیشگیری هستند. با این وجود، دندان قروچه ناشی از استرس قابل اجتناب است. بنابراین، باید به طور مرتب با کودکان در ارتباط با احساساتشان صحبت شده و به آنها جهت مقابله با استرسشان کمک شود. بردن کودکان به ویزیت های متداول دندانپزشکی می تواند به یافت و درمان بروکسیسم کمک کند.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر زینب حسینیان متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رقیه یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    پسرم 18 ماهش هست از حدود 4 پنج ماه بعد در آمدن دندونش ..دندون بالاش جلو کم ..ولی پشت مقدار زیاد سیاه شد ..فکر میکردم به خاطر قطره آهن هست. اخیرا دندون بالای کناری نوکش خرد شده . آیا سیاهی ها پو سیدگی هست ؟ برای اون دندون چیکار میشه کرد
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام ،هرچه زودتر بايد جلوي پيشرفت پوسيدگيها گرفته شود ،بايد فلورايد تراپي با غلظت بالا براي كودك انجام شود ،يكسري موادي هم هست كه حاوي كلسيم و فسفر بوده و بايدروي دندانهاي كودك خود در منزل هنگام خواب بزنيد ،اين ماده رااز متخصص كودكان خودبخواهيد
  • تصویر کاربر kian یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلامپسرم 4سالشه و چند وقتی بود دندون درد داشت که به متخصص کودکان مراجعه کردم یه شربت مترونیدازول و ایبوپرفن تجویز کردن الان صورت پسرم ورم شدید کرده و تب خیلی خفیفی داره دوباره به پزشک مراجعه کنم پیشنهاد شما چیه ؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد منشاء عفونت كه از خود دندان هست از بين برود ،يعني يا بايد درمان ريشه انجام شود و يابايد درصورت از بين رفتن ريشه هاي شيري،دندان كشيده و فضانگهدار گذاشته شود ،در غيراينصورت اسيب به دندان دايمي زيرينش وارد ميشود ،و باخوردن انتي بيوتيك به تنهايي درمان موثري اتفاق نميافتد
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    بنده یک هفته هست که دندانمو پر کردم هنوز هم چیزی میخورم بصورت لحظه ای درد میاد حتی یک اب که سرد هم نیست تیر میکشه درد میاد یه لحظه و بعد چند دقیقه خوب میشه خواستم بگم عادیه این؟ چه موقع خوب میشه یا هنوزم عصب داره درست عصب کشی نکرده ؟ مراجعه کنم به دندانپزشکم
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام .شما ذکر نکردین دندان را بالاخره پر کردین یا عصب کشی کردین.اگر دندان پر شده تا یکماه حساسیت طبیعی هست ولی اگر عصب کشی شده غیر طبیعی هست و به دندانپزشکتان مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمدصالح یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام؛ میخاستم بپرسم دندانی که پر میشه بعد از چند سال خراب میشه ؟ ایا راهی هست برای نگه داری داعمی یا طولانی دندان پر شده؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بهترین راه اینه که دندان با مواد مناسب پر بشود و حین برداشت پوسیدگی اوسط دندانپزشک هیچ پوسیدگی باقی نماند.
    2. تصویر کاربر محمدصالح پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سپاس از پاسخ شما یک سوال دیگر هم دارم این که اوایل مسواک نمیزدم تا این که یک دندونم خراب شد و 3 ماهه که مدام مسواک میزنم و از قلم نمیندازم الان که دندون خراب رو عصب کشی کردم متوجه شدم دندون دیگرم هم در حال خراب شدنه اذیت میکنه بنظر شما دلیل میتونه مسواک نزدن های قبلا و وجود جرم باشه؟
      با این که مسواک میزنم بی فایده هست ؛ آیا جرم گیری باعث اثیب به دندان میشه یا با خیال راحت برم و جرم گیری رو هم انجام بدم
      یک راه حلی بگید که خراب شدن دندان رو کاهش بدم .
      سپاس فراوان
    3. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام تنها راه اینکار برداشت پوسیدگی دندان بطور کامل و با دقت هست که پوسیدگی پیشرفت نکند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نسيم سه شنبه ۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام خواستم بدونم بهترين زمان براي ارتودنسي دندون پسرم چند سالگي است؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان سه شنبه ۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،معاينه ارتودنسي بايد از ٧سالگي شروع شود ،زيرا پلاكهاي متحرك ارتودنسي از همين سنين ميتواند انجام شود
  • تصویر کاربر زهره دوشنبه ۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام دندان جلو وبالا دختر من شیری هست و خراب شده الان آبسه کرده باید بکشه یا عصب کشی بشه ممنون
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان دوشنبه ۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،بايد راديوگرافي گرفته شود ،تا باتوجه به سن كودك مشخص شود كه دندان كشيده يا درمان ريشه شود
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    پسرم ۵سالشه و الان دچار آبسه شده ومتاسفانه آلرژی غذایی و دارویی داره (تخم مرغ و لبنیات و مغزیجات و خانواده پرازول) چطور میشه دندان هاشو درست کرد؟ ممکنه به داروهای سر کننده یا مواد پر کننده حساسیت نشون بده؟
    باتشکر از خانم دکتر لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بدن كودك شما بسيار حساس ميباشد و ممكنه الرژي به مواد دندانپزشكي نشان بدهد (البته اين يك فرض هست).براي اطمينان از موضوع به كلينيك الرژي مراجعه نماييد و براي كودكتان تست ليدوكايين،ادرنالين و جيوه انجام شود .
  • تصویر کاربر سمیه چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب.... پسر ۳ساله ام ردی لثه اش ابسه تقریباکوچکی زده که اب نمک کمی التیام پیداکرد. نشانه دردهم نداره.. باتوجه به اینکه دندانش قبلا عصب کشی شده. مهمترین بخش اینه که نمیخوام انتی بیوتیک مصرف بشه به غیراز ان راه درمان چیه؟؟ و اینکه در تمام مقالات اینترنتی امده که درمان ابسه لثه کودکان نیازی به انتی بیوتیک ندارد. سپاسگذار از راهننایی شما.
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      حتما از دندان كودك يك عكس (راديوگرافي) تك دندان گرفته شود ،تا ريشه هاي دندان بررسي شود ،به احتمال زياد نياز به كشيدن دندان ميباشد ،وانتي بيوتيك نيز لازم نيست
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام،كودك من ٢سالشه،ميخواستم ببينم نيازي هست براش فلورايدتراپي مطب انجام بدم؟دهانشويه فلورايد چطور؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      باید ازنظر پوسیدگی دندان ،کودک شما بررسی شود ،درصورت صلاحدید متخصص دندانپزشکی کودکان فلوراید ترافی فقط در مطب انجام میشود .دهانشویه فلوراید در کودکان زیر ٤سال ممنوع میباشد .
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام ،چندماهي هست كه لثه كنار دندون پسرم يك جوش ميزنه،و بعداز مدتي ناپديد ميشه ،وبازهم دوباره بعداز چندروز جوش ميزنه،ميخواستم ببينم كه اين جوش روي لثه چي هست؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      جوشی كه شما روی لثه ميبينيد همان آبسه دندانی می باشد كه دراثر عفونت زياد دندانی از لثه تخليه میشود.حتما بايد از دندان رادیوگرافی گرفته شود و پس از بررسی ريشه های دندان،درمان ريشه و ياكشيدن انجام شود.
درحال دریافت اطلاعات