عصب کشی دندان کودکان بهتر است یا کشیدن دندان شیری؟

18,147

اگر دندانپزشک کودک شما درمان  کانال ریشه  یا عصب کشی دندان کودکان را پیشنهاد کرده است، ممکن است از وی دلیل آن را بپرسید. از آنجایی که دندان های اولیه (شیری) کودک شما در نهایت خودشان می افتند، ممکن است تعجب کنید که دلیل نگه داشتن دندانى که خواهد افتاد چیست.

به طور کلی درمان کانال ریشه یک راه برای نگه داشتن یک دندان با عفونت باکتریایی یا التهاب با حذف پالپ(عصب) در مرکز دندان است. از آنجایی که دندان های اولیه (شیری) کودک شما در نهایت خودشان می افتند، ممکن است تعجب کنید که دلیل نگه داشتن دندانى که خواهد افتاد چیست.

در واقع، نگه داشتن دندان کودک ممکن است به همان اندازه اهمیت داشته باشد که در یک فرد بالغ اهمیت دارد. از دست دادن زودتر دندان های کودک می تواند با جویدن، گفتار و مهمتر از همه، همبستگی دندان های دائمی در حال توسعه مداخله کند.

عصب کشی دندان شیری

دلیل عصب کشی دندان کودکان

هر دندان شیری کودک فضایی را برای دندان های دائمی وی نگه مى دارد که در پشت آن ظاهر می شود، و تمام دندان ها همان زمان نمی افتند. اگر فاصله ای پیش از موعد شکل بگیرد، دندان های باقی مانده موقعیتشان را برای پر کردن آن تغییر می دهند. و این می تواند هماهنگی نهایی دندان های دائمی را تحت تاثیر قرار دهد.

درمان عصب کشی ممکن است برای یک دندان دائمی فرسوده که پالپ آسیب دیده دارد نیز توصیه شود .

آغازگر بر روی آناتومی دندان

تمام دندان ها ، موقت و دائمی ، دارای پوشش محافظتی خارجی به نام مینا، سخت ترین ماده در بدن انسان ، هستند . اما پوسیدگی عمیق دندانى (حفره) یا آسیب به دندان، مانند ضربه زدن به دهان با یک توپ به صورت تصادفی، می تواند به پالپ داخلی آسیب برساند. پالپ در یک فضای مرکزی درون دندان که ” اتاقک پالپ” نامیده می شود، قرار دارد و شاخه هایی از طریق راه هایی به نام “کانال ها” به ریشه های دندان گسترش می یابند.

پالپ با اعصاب، رگ های خونی و بافت همبند پر شده است و در رشد تمام دندانها مهم است، اما دندان کامل به آن نیاز ندارد. با این حال، اعصاب همچنان حساس هستند، به همین علت آسیب پالپ معمولا (هر چند نه همیشه) موجب درد می شود . درد واضح ترین نشانه ای است که چیزی اشتباه رخ داده است. درمان کانال ریشه، عفونت را از بین می برد، تمام پالپ را از داخل دندان حذف می کند و آن را با مواد پرکننده استریل جایگزین می کند.

علائم و تشخیص

دندانپزشکان اطفال، اندودنتیست ها (متخصصان درد دندان و آسیب پالپ) و دندانپزشکان عمومی با آموزش های اضافی می توانند عصب کشی دندان کودکان را انجام دهند. در معاینه بالینی اولیه، دندانپزشک سابقه پزشکی کامل کودک را بررسی می کند زیرا بیماری سیستمیک (عمومی) ممکن است نیاز به درمان ویژه ای داشته باشد. او همچنین درد را ارزیابی خواهد کرد. اگر درد در پاسخ به محرک هایی مانند غذاهای گرم یا سرد، غذاهای شیرین و اسیدی و نوشیدنی ها یا تاثیر آن بر روی دندان های دیگر اتفاق بیفتد، علل احتمالی بسیاری وجود دارد که همه آن ها نیاز به درمان کانال ریشه ندارند. اما درد خود به خودی (غیرقابل تشخیص)، ثابت و خفیف معمولا نشان دهنده آسیب گسترده پالپ است. عفونت می تواند از ریشه خارج شود و به استخوان فک مجاور انتشار پیدا کند که احتمالا یک آبسه دندان ایجاد کرده و باعث درد ثانویه می شود.

عکس تشخیصی با اشعه ایکس برای دیدن آنچه در داخل دندان و زیر خط دندان وجود دارد ضروری است.

ارتودنسی در کودکان

درمان عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان معمولا در مطب و تحت بی حسی موضعی انجام می شود که به طور کامل دندان آسیب دیده را بی حس می کند.

قبل از انجام درمان کانال ریشه، دندانپزشک یک سد لاستیکی در اطراف دندان قرار داده و آن را از بقیه دهان جدا کرده تا از آلودگی دیگر دندان ها جلوگیری کند. سپس، از یک مته مینیاتوری برای ایجاد یک سوراخ کوچک در دندان برای دسترسی به پالپ استفاده خواهد کرد. با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک،  تمام بافت پالپ را از کل طول کانال ریشه (ها) و اتاقک پالپ برمی دارد و آنها را با محلول ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی تمیز می کند. فضای تمیز به طور معمول با گوتاپرکا، یک ماده طبیعی مانند لاستیک ، پر می شود. مرحله نهایی بستن سوراخى است که برای دسترسی به کانال (ها) ایجاد شده بوده است .

هنگامی که پالپ حذف می شود و فضای خالی ضد عفونی، استریل شده و پر می شود، یک تاج بر روى آن اعمال می شود، تا از تخریب بیشتر دندان جلوگیری شود. ماده پرکننده “سازگار با بدن” است، بنابراین می تواند توسط بدن جذب شود.

حفاظت از دندان و داشتن لبخند زیبا

 برای پیشگیری از آسیب پالپ بهتر است به کودکان محافظت از دندان ها را یاد دهیم.  این کار با رعایت بهداشت دندان ها، مراجعه منظم به دندانپزشک و استفاده از محافظ دندانی در هنگام ورزش انجام می شود.

آماده شدن کودک برای درمان کانال ریشه

همانطور که احتمالا قبلا می دانستید، اغلب افسانه هایی که درباره درمان کانال ریشه شنیدید، درست نیستند. در واقع، این روش به طور کلی باعث درد کمی می شود، اما در عوض در کاهش درد دندان ها بسیار موفق است! استفاده از بی حسی موضعی برای جلوگیری از احساس درد در حین درمان به کاهش درد کمک می کند. در حالی که این قابل درک است که شما به عنوان والدین ممکن است عصبی باشید، اما اجازه ندهید این حس به فرزندتان منتقل شود و بسیار آرام باشید .

پس از بررسی دقیق، پزشک بهترین گزینه ها را برای عصب کشی دندان کودکان پیشنهاد خواهد کرد. این روش ها در مطب انجام مى شوند. درمان کانال ریشه چیزی برای ترس ندارد: آن را به عنوان یک درمان بدانید که فرزندتان را از شر درد نجات مى دهد.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر زینب حسینیان متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطه یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید دخترم شش ساله ام دو تا از دندونهای آسیابش عفونت کرده ودرد زیادی هم داره ...ایا با این وجود می تواند عصب کشی کند یا نه ؟؟ایا با دوره یه هفته مصرف انتی بیوتیک عفونت دندون درد کمتر بشه بازهم عصب کشی جواب میدهد یا نه؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      باید رادیوگرافی دندانی انجام شود واگر ریشه ها سالم باشند حتما باید درمان ریشه یا عصبکشی انجام شود . بدون تجویز متخصص دندانپزشکی کودکان انتی بیوتیک ندهید

  • تصویر کاربر طاها یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام دخترم چهارماهگی بدلیل مشکل vsd وpda عمل قلب باز شد الان که سه سالشه تقریبا شش تا از دندوناش پوسیدگی داره میخاستم بدونم با توجه به اینکه زمان جراحی قلبش سابقه احیا داشته، بیهوشی براش خطرناک نیست نظر متخصص قلب این بود که منعی نداره ولی برخی داروهای سیستماتیک نباید بهش تزریق بشه ولی من واقعا نگران بیهوشیشم
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد كودك شما تحت مشاوره متخصص قلب و متخصص بيهوشي قرار بگيرد،درصورتيكه اين دومتخصص منعي براي بيهوشي اعلام نكنند ،هيچ نگراني وجود ندارد ،چون از زمان جراحي قلب حدود سه سال گذشته است،فقط بايد مشاوره و توضيحات متخصص قلب به طور كامل اجرا شود ،واگر انتي بيوتيكي قبل از انجام كار بيهوشي نياز باشد حتما براي كودك استفاده شود.
  • تصویر کاربر آزاده یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام دکتر پسرم ۲ سال و ۵ ماهه است بر اثر ضربه یه دندون جلوش شکسته به صورتی که از دور شبیه افتادست سه دندون دیگشم از نصفه شکسته .
    راهکار و توصیه شما چیه ؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،بايد معاينه شود،و درصورت وجود پوسيدگي فعال حتما بايد درمان ريشه و ترميم شود
  • تصویر کاربر لادن یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باسلام.دندان پسر۸ ساله ام دردمیکرد.دکترعصب کشی کرد ولی بعد شدیدا دردگرفته و آبسه کرده و لپش ورم کرده.آنتی بیوتیک هم اثرنکرد چکار کنیم خیلی بی تابی می کند.شب تا صبح گریه می کند.متشکرم
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      درمان ريشه به خوبي انجام نشده است و به همين دليل ابسه كرده است،بايد يك راديوگرافي گرفته شود و ريشه هابررسي شوند،اگر ريشه ها مناسب باشند بايد درمان ريشه كامل انجام شود و اگر ريشه ها ي مناسبي وجود نداشته باشد بايد دندان كشيده شود
  • تصویر کاربر و یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام پسر من 7ساله هستش بردم دکتر گفت دندانش عفونت کرده و قسمتی از ریشه از بین رفته باید کشیده بشه و نگهدارنده گذاشته بشه ممکنه راهنمایی کنین که آیا دندانش کشیده بشه ؟و یاعصب کشی بشه و نیازی به نگهدارنده نباشه
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد عكس دندان ديده شود ،درصورتيكه عفونت زياد بوده و اين عفونت دندان دايمي زيرينش را به خطر انداخته باشد بايد كشيده شود ،حتما عكس دندان به متخصص دندانپزشكي كودكان نشان داده و مشاوره گرفته شود .
  • تصویر کاربر محدثه چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    کودک ۵/۵ ساله دارم که یکی ازدندان های شیری فک بالا همان دندانهایی که اول میرویند دچار پوسیدگی شده تا حدی که دندان کامل از بین رفته وتنها ریشه به جای مانده از دور گویا دندان افتاده و کودک هیچ دردی یا تورم در لثه ندارد آیا این مسئله می تواند به دندان دائمی آسیب برساند؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اگرروي لثه بالاي اين دندانها ابسه نزده باشد ،نيازي به درمان نيست ,ولي در غيراينصورت ،داراي عفونت هستند،و حتما بايد درمان بشوند زيرا به جوانه هاي دايمي زيرشان اسيب ميزنند
  • تصویر کاربر کیوان چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام یک سال و نیم پیش دندون شیری پسرم را روکش فلزی کردم الان روکش کند و دندون رو کشید دکتر می خوام بدوم علت کشیدن و کندن روکش چیه چسب روکش از بین نرفت کلا روکش و دندون با هم شکست بعد عکس گرفتن گفتن باید بکشی تا حالا چهار تا رو روکش کرده که یکیش این اتفاق براش افتاد یکی دیگه هم باید روباره روکش کنه و برای این که کشیده فضا نگه دارنده گذاشته می خوام بدونم این بلا سر بقیه روکش ها هم میاد چکار باید بکنم ممنون از جوابتون
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،احتمالازير روكش پوسيدگي وجود داشته،كه بعداز. يكسال و نيم پيشرفت كرده و تاج دندان همراه باروكش شكسته شده است.
      اگر تاالان روكشها سالم هستند احتمال اينكه بشكنند از اين به بعدخيلي كم هست،بايد نخ دندان بين دندانها و روكشها بزنيد تا از تجمع ميكروب و پيشرفت پوسيدگي جلوگيري كنيد
  • تصویر کاربر انسیه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    کودکان دو قلوی 14 ماهه من دندان های پیش ونیش شان سیاه شده ویکی از انها خوردگی وپوسیدگی هم با قطره آهن داردهر راهی رفتم تا سیاه نشن ولی نشد حالا چکار کنم برطرف شود.
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      وقتي شير شب به كودك داده ميشود دندانها دچار پوسيدگي ميشوند ،و سطح دندان پوسيده شده مستعد تغيير رنگ توسط قطره آهن ميشود ،
      قطره اهن به تنهايي باعث ايجاد تغيير رنگ واضح نميشود ،هم چنين قطره اهن باعث پوسيدگي دندان هم نميشود ،شير خوردن كودك در خواب و هنگام شب باعث پوسيدگي شديد دندانها ميشود ،
      تنها درمان براي از بين بردن تغيير رنگها ترميم دندانها بامواد همرنگ است ،كه پس از ٣سالگي كه كودك شما همكار ميشود ،ميتوانيد انجام دهيد
  • تصویر کاربر حانیه چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام دختر من ٨سالشه ،ميخواستم ببينم چه زماني براي ارتودنسي به متخصص مراجعه كنم؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      به طور کلی از سن ٨سالگی کودک باید تحت نظر متخصص ارتودنسی قرار بگیرد ،تا در صورت نیاز از درمان ارتودنسی پیشگیری برای کودک استفاده شود .زیرا پس از شروع بلوغ در دخترها و پسرها، درمان های ساده ارتودنسی ،دیگرقابل انجام نیست و درمانها پیچیده تر میشوند.
  • تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    كودك من ٦ساله است،دندان شيري جلوي پايينش لق شده و يك دندان پشت دندانش در امده،نگران شدم كه چرا دندان پشت هم درامده ،لطفا مرا راهنمايي كنيد .
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      باتوجه به اينكه جوانه دندانهاي دايمي پشت دندانهاي شيري قرار گرفته اند لذا اين قرارگيري دندان مشكلي ندارد و پس از افتادن دندان شيري دندان دايمي كودك (در صورت وجود جاي كافي در فك )،سرجاي اصلي خود قرار ميگيرد.
درحال دریافت اطلاعات