بهترین روش تشخیص و درمان کیست دندان

15,555

باید مراقب کیست دندان یا دهان بود زیرا درد ناشی از این کیست ها می تواند بسیار شدید باشد. علاوه بر آن، این کیست ها می توانند به دندان های سالم متعددی آسیب رسانده و لبخند فرد را برای همیشه از بین ببرند.

کیست های دندانی مانند کیست دنتی ژروس یا فولیکولار، کیست پیلونیدال، کیست رادیکولار و کیست پری اپیکال می توانند خطرناک بوده و مختل کننده زندگی فرد باشند.

یک آبسه یا کیست پر از مایع، بسته به نوع و درجه شدت آن می تواند در نواحی بسیاری در اطراف دندان ها و استخوان فک فرد تشکیل شده و به بافت های نرم آسیب برساند.

خوشبختانه، در صورت تشخیص زود هنگام این کیست ها، می توان آن ها را به راحتی درمان کرد. لازم به ذکر است، بسته به نوع و پایداری کیست ممکن است نیاز باشد تا دندان کشیده شود.

کیست دندان چیست؟

کیست دندانی یک کیسه از جنس بافت و درون لثه است که موادی از خارج بدن در آن مانده اند. این کیست ها همگام با از بین رفتن مغز استخوان رشد می کند. همزمان با گسترش کیست دندان ، ساختار استخوانی اطراف آن یک فشار اضافی بر روی خود را احساس خواهد کرد. این فشار می تواند سبب خورده شدن استخوان و تضعیف آن شود. این وضعیت نیازمند درمانی مناسب در سریع ترین زمان ممکن می باشد.

انواع کیست دندان

انواع شایع کیست دندان

شایع ترین نوع کیست ها، کیست پری اپیکال است. این کیست همزمان با مرگ بافت مغز دندان رشد کرده و اغلب در اثر پوسیدگی دندان به وجود می آید. همچنین، آسیب می تواند وضعیت این مشکل را بدتر کند. مرگ بافت مغز استخوان به دلیل آزاد کردن سموم از نوک ریشه دندان سبب ایجاد التهاب می شود.

یک کیست فولیکولار نیز ممکن است در ناحیه دندان های عقل پایینی یا تاج دندان هایی که به درستی بیرون نیامده اند تشکیل شود. این مورد در اثر فشاری به وجود می آید که بر روی دندان در حال رشد وارد شده و سبب پاره شدن فولیکول می شود. این وضعیت مانع رسیدن جریان خون کافی به آن ناحیه می شود و می تواند در برخی موارد دندان را تضعیف کند.

تومور ادنتوژنیک کراتوسیستیک (KCOT) یکی دیگر از کیست هایی است که باید مراقب به وجود آمدن آن بود. این کیست معمولا در اطراف فک پایینی به وجود آمده، سبب التهاب شده و می تواند به نواحی حرکت کند که متعلق به دندان ها می باشند.

تومور ادنتوژنیک کراتوسیستیک بیش تر در نواحی رشد می کند که دندان در آن رشد کرده است.

چرا کیست دندان به وجود می آیند؟

یک کیست معمولی را می توان در نواحی ریشه دندان های مرده یا اطراف نواحی یافت کرد که دندان ها رشدی نامناسب دارند. کیست هنگامی به وجود می آید که در اطراف دندان مرده، باکتری رشد کند. گاهی اوقات، این وضعیت می تواند هنگامی به وجود آید که دندان به گونه ای که باید، از لثه بیرون نیامده است. این وضعیت مخصوصا مشکل مرتبط با دندان های عقل بوده و می تواند در برخی موارد نادر یک مشکل ژنتیکی نیز باشد.

تشخیص کیست دندان

کیست های دندانی با چشم غیر مسلح به سادگی دیده نمی شوند. ممکن است جهت شناسایی یک کیست، یک تصویر اشعه ایکس یا MRI نیاز باشد. رشد کیست در این ناحیه به آسانی تشخیص داده می شود. کیست باید هر چه زود تر تشخیص داده شود تا درمان مناسب آن آسان تر و بدون خطر رساندن آسیب بیش تر باشد.

تشکیل کیست دندان چه احساسی به همراه دارد؟

یک کیست دندان می تواند ایجاد کننده دردی شدید باشد. همچنین، می تواند سبب ایجاد تورم در ناحیه ای شود که در آن وجود دارد و این وضعیت می تواند سبب وارد شدن احتمالی فشار به دندان های دیگر و از بین رفتن سریع آن ها شود. این، به نوبه خود سبب آسان تر شدن ایجاد درد شدید در آن دندان ها و حتی پوسیدگی آن ها می شود.

مطلب مرتبط: خطرات درمان نشدن کیست دندان

آبسه دندان

درمان کیست دندان

درمان اندودنتیک (درمان کانال ریشه) می تواند برای درمان کیست ها استفاده شود. این درمان با خالی کردن مغز دندانی صورت می گیرد که عفونت کرده است. این کار جهت جلوگیری از ابتلا به عفونت های بیش تر انجام می شود. درمان اندودنتیک با استفاده از  یک ماده سوزن مانند و وارد کردن آن به ریشه دندان صورت می گیرد. این کار جهت هدف قرار دادن ناحیه ای است که کیست در آن قرار دارد. آن سوزن درون آن ناحیه رفته و محتویات کیست را به بیرون مکش می کند. این سوزن مواد خطرناکی را تخلیه می کند که به دندان آسیب می رسانند. بهترین مزیت این فرایند این است که روشی غیر تهاجمی بوده و نیازی به ایجاد هیچگونه برش شدیدی ندارد.

آیا جراحی مفید است؟

جراحی می تواند در از بین بردن استفاده شود. فرایند جراحی با باز کردن ناحیه ای در اطراف لثه صورت می گیرد که کیست در آن جا قرار دارد. این روش برای برداشتن کیست هایی استفاده می شود که بسیار عمیق و درون ناحیه فک قرار دارند و به آسانی نمی توان از طریق درمان اندودنتیک به آن ها دست یافت. این جراحی می تواند فرایندی دشوار است و از آن جایی که نیاز است تا لثه به خوبی التیام یابد، بهبودی از آن ممکن است تا هفته ها به طول انجامد. با این حال، در صورت جوابگو نبودن دیگر روش های برداشت کیست این روش باید موثر واقع شود. فرد جهت بررسی عدم رشد دوباره کیست به جلسات روتین چکاپ (بررسی) در آینده نیاز دارد.

فرد باید جلسات چکاپ (بررسی) مناسبی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که کیست ایمن بوده و مدیریت آن مشکل نخواهد بود.

آیا دندان باید کشیده شود؟

ممکن است مواقعی پیش آید که نیاز به کشیده شدن دندان باشد. این موارد زمانی رخ می دهند که درمان اندودنتیک یا یک روش جراحی دیگر پاسخگو نمی باشند. در چنین موردی، دندان باید به طور کلی کشیده شود. همچنین، ناحیه ای که کیست دندان در آن وجود داشته پاکسازی می شود و یک ترکیب مصنوعی استخوان به آن ناحیه اضافه می شود. این کار جهت پاک کردن تمامی بقایای کیست و جلوگیری از بروز مجدد آن صورت می گیرد.

فرایند برداشت کیست دندان باید به گونه ای انجام شود که اضافه کردن یک ایمپلنت در آینده ممکن باشد. انجام ایمپلنت زمانی انجام می شود که آن ناحیه التیام یافته و مشکلی مرتبط با ساختار فک وجود ندارد. فرد باید با دقت به چگونگی قرار دادن ایمپلنت به روش محتاطانه دقت کند.

آیا می توان از بروز کیست دندان پیشگیری کرد؟

می توان با داشتن یک روتین دندانی سالم از بروز کیست ها پیشگیری کرد. فرد باید دندان های خود را به صورت روزانه تمیز کرده و دندانی را که اعصاب آن مرده اند هر چه سریع تر درمان کند. نکته کلیدی، کسب اطمینان از تکثیر نشدن و عدم حضور باکتری در نواحی است که کیست می تواند تشکیل شود.

باید مواردی را که می توانند همراه با بروز کیست اتفاق افتند به یاد داشت. خطراتی که به همراه کیست های دندانی بروز می کنند می توانند شدید بوده و با گذشت زمان به فرد آسیب وارد کنند. باید اطمینان حاصل کرد که در صورت رشد یک کیست، هر چه سریع تر درمان آن صورت گیرد.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام وخدا قوت.من از درد دیسک کمر رنج میبرم وبعد از عمل مدام مسکن استفاده میکنم یکی از مسکن هایی که استفاده میکنم متادون ۵میلی هست.می خواستم بپرسم ایا باعث بی حس نشدن عصب میشه چون بجز این مسکن از گاباپانتین هم استفاده میکنم ومسکن های دیگه که متاسفانه پایه مخدر دارن ولی ضعیف بیشترین مخدری که استفاده میکنم همین متادون۵میلی هست.لطفا روش بی حس شدن رو توضیح بدید.ممنون
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام.بله تا حدودی در بیحس نشدن شما موثر هست.و نیاز به بیحسی های تکمیلی با دوز بالاتر دارید
  • تصویر کاربر مائده یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام ..خسته نباشید
    من سه شنبه باید جراحی لثه انجام بدم برای رو کش دندان ....آیا این جراحی درد دارد؟
    و اینکه مشکلی ندارد شنبه دندان عقل همون سمن رو بکشم
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام.جراحی لثه جهت روکش معمولا با بیحسی موضعی انجام میشود و آنچنان دردی حین و بعد عمل نخواهید داشت
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید امروز من به دندان پزشک مراجعه کردم ولی قبلش دستیار دندان پزشک بهم گفت که دو تا دندان جلویی بالا عصب کشی میخان در حالی که من هیچ گونه علائم حساسیت و کلا علامتایی که مربوط به عصب کشی میشن ندارم دندونام هم هیچ پوشیدگی ظاهری ندارن یعنی واقعا امکانش هست که عصب کشی بخاد چون واقعا کار دردناکی هست و پزشک های اصفهان هم واقعا به درد کشیدن بیمار توجهی ندارن ممنون میشم راهنمایی کنید عکس opg هم در صورت لزوم میفرستم
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      گاهی انتهای ریشه دندان ضایعه دار هست و علیرغم پوسیده نبودن دندان نیاز به عصب کشی دندان میباشد.لذا داشتن عکس دقیق در اینموارد و معاینه بالینی بیمار ضروریست
  • تصویر کاربر یاسین پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من دندانم نیاز به جراحی داره میخواستم بدونم چقدر هزینه بر میداره برای کشیدنش ممنون میشم ادرس مطب یا شماره ای از مطب بدید که بتونم تماس بگیرم
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باسلام.قبل از جراحی ابتدا باید عکسopGشما بررسی شود تا ببینیم چه کاری لازم دارد.تلفن مطب۲۲۵۷۶۳۶۴.
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید .
    بنده در زمان دندانپزشکی دارای رفلکس بالا هستم و دچار تهوع شدید می شوم خواهشمندم راه حلی ارائه فرمائید . با تشکر
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ميتوانيد تمام دندانهايتان را در يك جلسه تحت بيهوشي انجام دهيد
  • تصویر کاربر الهام سه شنبه ۱۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام من قبل عصب کشی خیلی درد شدید دندان داشتم تا۳روز. بعدش رفتم دکتر عصب کشی کردن. همون موقع تزریق به دندان ۶ فک پایبن چپ .فکم باد کرد که گفتن از تزریق بی حسی.
    بعد عصب کشی کردن. تا ۴روز پانسمان بوده.
    همچنان شدید درد میکرد تو این مدت.
    بعد تازه پر کردن با مواد سفید.ولی پایینن ریشه دندان من دست که میزنم قلمبه است و درد میکنه شدید.
    الانم بعد از عصب کشی همچنان نبض میزنه و درد میکنه دندانم.
    بنظرتون جناب دکتر . اون قلمبه شدن پایین دندان محل تزریق بی حسی؟ یا عفونت؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان سه شنبه ۱۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام.احتمال عفونت دندان وجود دارد.ولی با اینحال با مشاهده عکس دندان طرح درمان دقیق را در اینمورد میتونم خدمتتان عرض کنم.
  • تصویر کاربر وحید شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من دندون عقل پایین سمت چپ کج هستش و همین کج بودنش باعث شده ک به دندان بغلیش اسیب بزنه و ب گفته ی دندانپزشک باید عصب کشی بشه.
    بعداز زدن مرحله اول بی حسی ک ب گفته دکتر ۲برابر حد معمول بی حسی استفاده کردن بازهم درد رو احساس میکردم این کار حدود ۶ مرحله ادامه پیدا کرد اما باز درد رو احساس میکردم.
    در نهایت دکتر بیخیال از درمان شد و منو به یه متخصص ارجاع داد.
    روز بعدش ک امروز باشه شب تا صب از درد سوزن هایی ک تویه لثه زده بود ب خودم میپیچیدم داقعا وحشتناک بود دردش.
    اگر امکانش هست اقای دکتر نظرتون رو بدین ک من چیکار کنم.
    ۲۶ سال . اهواز
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      معمولا کسب بیحسی مطلوب برای دندان ۶ و ۷پایین در مقایسه با سایر دندانها مشکلتر میباشد.البته آشنایی دندانپزشک با تکنیکهای بیحسی معمول و سپس استفاده از بیحسی مکمل از جمله نیازهای هر درمان اندویی میباشد.توصیه میشود بعد از بهبود نسبی جای نواحی لثه شما که ناشی از ورود سوزن بیحسی میباشد جهت ادامه درمانتان حتما به متخصص اندو مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده حدود ۸ ماه پیش رابطه جنسی پر خطر داشتم و بعد از ۳ ماه از آخرین رابطه آزمایش اچ آی وی دادم و منفی بوده.
    حال برای کشیدن دندان آمپول بی حسی میزنم ولی سر نمیشه. آیا ممکنه ویروس اچ آی وی وجود داشته باشه که از سر شدن دندان جلوگیری کنه؟ چنین چیزی اصلاً وجود داره؟؟؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام.وجود یا عدم وجود ویروسHIVدر خون ربطی به عدم موفقیت بیحسی دندان ندارد.
  • تصویر کاربر dt.niloo یکشنبه ۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام
    من دانشجوي دندان هستم و در زمينه بيماري هايي كه عضلات صورت و درگير ميكنن تحقيق ميكنم و اسامي بيمارهايي رو ميخوام كه بتونم كيس هاي باليني ان ها رو هم پيدا كنم
    اگه ممكنه اسامي چندتا بيماري و به من ميشه بگين يا منبعي معرفي كنيد از انجا مطالعه كنم.
    من سال پاييني هستم زياد به منابع اشنايي ندارم كه از چه كتاب مرجعي ميتونم پيدا كنم.
    با تشكر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      اسامی و تلفن بیماران جز رازهای هر مطب دندانپزشکی هست.که به هیچ عنوان هیچ پرونده ای در اختیار هیج دانشجوی دندانپزشکی جهت تحقیق قرار نمیگیرد.به مراکز آموزشی درمانی میتوانید مراجعه نمایید.
  • تصویر کاربر گلناز یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد. خانم ٢٦ ساله هستم كه از حدود ٢-٣روز پيش در ناحيه كام نرم دچار درد هستم ابتدا فك ميكردم گلو درد دارم اما امروز متوجه اين ضايعه شدم كه در سمت راست كام نرم من قرار دارد كه منفرد غيرمسطح (بول ) و قرمز دردناك در حدود يك سانتي متر هست مي خواستم بدونم چه تخشخيص هاي افتراقي اي براش وجود داره
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      تشخیص افتراقی ضایعه فوق مرتبط با متخصص بیماریهای دهان هست.
درحال دریافت اطلاعات