بهترین روش تشخیص و درمان کیست دندان

15,559

باید مراقب کیست دندان یا دهان بود زیرا درد ناشی از این کیست ها می تواند بسیار شدید باشد. علاوه بر آن، این کیست ها می توانند به دندان های سالم متعددی آسیب رسانده و لبخند فرد را برای همیشه از بین ببرند.

کیست های دندانی مانند کیست دنتی ژروس یا فولیکولار، کیست پیلونیدال، کیست رادیکولار و کیست پری اپیکال می توانند خطرناک بوده و مختل کننده زندگی فرد باشند.

یک آبسه یا کیست پر از مایع، بسته به نوع و درجه شدت آن می تواند در نواحی بسیاری در اطراف دندان ها و استخوان فک فرد تشکیل شده و به بافت های نرم آسیب برساند.

خوشبختانه، در صورت تشخیص زود هنگام این کیست ها، می توان آن ها را به راحتی درمان کرد. لازم به ذکر است، بسته به نوع و پایداری کیست ممکن است نیاز باشد تا دندان کشیده شود.

کیست دندان چیست؟

کیست دندانی یک کیسه از جنس بافت و درون لثه است که موادی از خارج بدن در آن مانده اند. این کیست ها همگام با از بین رفتن مغز استخوان رشد می کند. همزمان با گسترش کیست دندان ، ساختار استخوانی اطراف آن یک فشار اضافی بر روی خود را احساس خواهد کرد. این فشار می تواند سبب خورده شدن استخوان و تضعیف آن شود. این وضعیت نیازمند درمانی مناسب در سریع ترین زمان ممکن می باشد.

انواع کیست دندان

انواع شایع کیست دندان

شایع ترین نوع کیست ها، کیست پری اپیکال است. این کیست همزمان با مرگ بافت مغز دندان رشد کرده و اغلب در اثر پوسیدگی دندان به وجود می آید. همچنین، آسیب می تواند وضعیت این مشکل را بدتر کند. مرگ بافت مغز استخوان به دلیل آزاد کردن سموم از نوک ریشه دندان سبب ایجاد التهاب می شود.

یک کیست فولیکولار نیز ممکن است در ناحیه دندان های عقل پایینی یا تاج دندان هایی که به درستی بیرون نیامده اند تشکیل شود. این مورد در اثر فشاری به وجود می آید که بر روی دندان در حال رشد وارد شده و سبب پاره شدن فولیکول می شود. این وضعیت مانع رسیدن جریان خون کافی به آن ناحیه می شود و می تواند در برخی موارد دندان را تضعیف کند.

تومور ادنتوژنیک کراتوسیستیک (KCOT) یکی دیگر از کیست هایی است که باید مراقب به وجود آمدن آن بود. این کیست معمولا در اطراف فک پایینی به وجود آمده، سبب التهاب شده و می تواند به نواحی حرکت کند که متعلق به دندان ها می باشند.

تومور ادنتوژنیک کراتوسیستیک بیش تر در نواحی رشد می کند که دندان در آن رشد کرده است.

چرا کیست دندان به وجود می آیند؟

یک کیست معمولی را می توان در نواحی ریشه دندان های مرده یا اطراف نواحی یافت کرد که دندان ها رشدی نامناسب دارند. کیست هنگامی به وجود می آید که در اطراف دندان مرده، باکتری رشد کند. گاهی اوقات، این وضعیت می تواند هنگامی به وجود آید که دندان به گونه ای که باید، از لثه بیرون نیامده است. این وضعیت مخصوصا مشکل مرتبط با دندان های عقل بوده و می تواند در برخی موارد نادر یک مشکل ژنتیکی نیز باشد.

تشخیص کیست دندان

کیست های دندانی با چشم غیر مسلح به سادگی دیده نمی شوند. ممکن است جهت شناسایی یک کیست، یک تصویر اشعه ایکس یا MRI نیاز باشد. رشد کیست در این ناحیه به آسانی تشخیص داده می شود. کیست باید هر چه زود تر تشخیص داده شود تا درمان مناسب آن آسان تر و بدون خطر رساندن آسیب بیش تر باشد.

تشکیل کیست دندان چه احساسی به همراه دارد؟

یک کیست دندان می تواند ایجاد کننده دردی شدید باشد. همچنین، می تواند سبب ایجاد تورم در ناحیه ای شود که در آن وجود دارد و این وضعیت می تواند سبب وارد شدن احتمالی فشار به دندان های دیگر و از بین رفتن سریع آن ها شود. این، به نوبه خود سبب آسان تر شدن ایجاد درد شدید در آن دندان ها و حتی پوسیدگی آن ها می شود.

مطلب مرتبط: خطرات درمان نشدن کیست دندان

آبسه دندان

درمان کیست دندان

درمان اندودنتیک (درمان کانال ریشه) می تواند برای درمان کیست ها استفاده شود. این درمان با خالی کردن مغز دندانی صورت می گیرد که عفونت کرده است. این کار جهت جلوگیری از ابتلا به عفونت های بیش تر انجام می شود. درمان اندودنتیک با استفاده از  یک ماده سوزن مانند و وارد کردن آن به ریشه دندان صورت می گیرد. این کار جهت هدف قرار دادن ناحیه ای است که کیست در آن قرار دارد. آن سوزن درون آن ناحیه رفته و محتویات کیست را به بیرون مکش می کند. این سوزن مواد خطرناکی را تخلیه می کند که به دندان آسیب می رسانند. بهترین مزیت این فرایند این است که روشی غیر تهاجمی بوده و نیازی به ایجاد هیچگونه برش شدیدی ندارد.

آیا جراحی مفید است؟

جراحی می تواند در از بین بردن استفاده شود. فرایند جراحی با باز کردن ناحیه ای در اطراف لثه صورت می گیرد که کیست در آن جا قرار دارد. این روش برای برداشتن کیست هایی استفاده می شود که بسیار عمیق و درون ناحیه فک قرار دارند و به آسانی نمی توان از طریق درمان اندودنتیک به آن ها دست یافت. این جراحی می تواند فرایندی دشوار است و از آن جایی که نیاز است تا لثه به خوبی التیام یابد، بهبودی از آن ممکن است تا هفته ها به طول انجامد. با این حال، در صورت جوابگو نبودن دیگر روش های برداشت کیست این روش باید موثر واقع شود. فرد جهت بررسی عدم رشد دوباره کیست به جلسات روتین چکاپ (بررسی) در آینده نیاز دارد.

فرد باید جلسات چکاپ (بررسی) مناسبی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که کیست ایمن بوده و مدیریت آن مشکل نخواهد بود.

آیا دندان باید کشیده شود؟

ممکن است مواقعی پیش آید که نیاز به کشیده شدن دندان باشد. این موارد زمانی رخ می دهند که درمان اندودنتیک یا یک روش جراحی دیگر پاسخگو نمی باشند. در چنین موردی، دندان باید به طور کلی کشیده شود. همچنین، ناحیه ای که کیست دندان در آن وجود داشته پاکسازی می شود و یک ترکیب مصنوعی استخوان به آن ناحیه اضافه می شود. این کار جهت پاک کردن تمامی بقایای کیست و جلوگیری از بروز مجدد آن صورت می گیرد.

فرایند برداشت کیست دندان باید به گونه ای انجام شود که اضافه کردن یک ایمپلنت در آینده ممکن باشد. انجام ایمپلنت زمانی انجام می شود که آن ناحیه التیام یافته و مشکلی مرتبط با ساختار فک وجود ندارد. فرد باید با دقت به چگونگی قرار دادن ایمپلنت به روش محتاطانه دقت کند.

آیا می توان از بروز کیست دندان پیشگیری کرد؟

می توان با داشتن یک روتین دندانی سالم از بروز کیست ها پیشگیری کرد. فرد باید دندان های خود را به صورت روزانه تمیز کرده و دندانی را که اعصاب آن مرده اند هر چه سریع تر درمان کند. نکته کلیدی، کسب اطمینان از تکثیر نشدن و عدم حضور باکتری در نواحی است که کیست می تواند تشکیل شود.

باید مواردی را که می توانند همراه با بروز کیست اتفاق افتند به یاد داشت. خطراتی که به همراه کیست های دندانی بروز می کنند می توانند شدید بوده و با گذشت زمان به فرد آسیب وارد کنند. باید اطمینان حاصل کرد که در صورت رشد یک کیست، هر چه سریع تر درمان آن صورت گیرد.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیلوفر چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.دیروز برای عصب کشی دندانم به دندانپزشک مراجعه کردم ایشان دو تا امپول لیدوکائین و حتی یه امپول سیتانست تزریق کردن ژل و اسپری هم استفاده کردن تمام فک پایین و لبهایم کاملا بی حس بودن اما عصب بی حس نمیشد حتا ایشون یه ریشه خیلی کوچیکی که از دندان عقلم به جا مونده بود بیرون کشیدن و من اصلا متوجه نشدم اما عصب دندانی که میخاستن عصب کشی روش انجام بدن بی حس نمیشد.اخرشم ایشون دندانم رو پانسمان کردند و ازم خواستن که یکهفته دیگه مراجعه کنم به امید اینکه عصب فاسد بشه و عمل عصب کشی انجام بشه.حالا سوالم از شما اینه که چرا باید این اتفاق بیفته و ایا کاری که دندانپزشکم انجام داده درست بوده یا خیر؟با تشکر از لطف و توجه شما
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باسلام.با اینکار عصب نتنها فاسد نخواهد شد بلکه احتمال افزایش التهاب در جلسه آینده هم وجود دارد.بلکه تکنیکهای بیحسی در اینموارد باید تغییر کنند.ضمناسیتانست باعث افزایش بیحسی نمیشود بلکه موارد خاص تجویز خود را دارد.
  • تصویر کاربر محیاملایری یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    من هفته پیش عکس دندان گرفتم و نمیدانستم باردارم.واز گردنبند سربی هم استفاده نکردم.حالامتوجه شدم باردارم.خیلی نگرانم که خدایی نکرده به جنین آسیبی رسیده یانه؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام معمولااشعه ایکس باعث مشکلاتی مانند میکروسفالی در جنین در حال رشد خواهد شد.البته اشعه ایکس به میزان کم اگر تابیده شده باشد احتمال ایجاد چنین مشکلی خیلی کم خواهد بود ولی اگر عکس پانورامیک گرفته شده باشد وجود چنین عارضه ای محتمل خواهد بود
  • تصویر کاربر طاهره سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام.من بدون اینکه اطلاع داشته باشم در هفته دوم بارداری از دندانم عکس گرفته شد.آیا برای جنین ضرر دارد؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      معمولااشعه ایکس باعث مشکلاتی مانند میکروسفالی در جنین در حال رشد خواهد شد.البته اشعه ایکس به میزان کم اگر تابیده شده باشد احتمال ایجاد چنین مشکلی خیلی کم خواهد بود ولی اگر عکس پانورامیک گرفته شده باشد وجود چنین عارضه ای محتمل خواهد بود.
  • تصویر کاربر اشرف یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خانم دکتر من بدنم نسبت به داروهای مسکن مقاومه و اصلا بی حس نمیشه درحالی که خیلی دندان خراب دارم باید چکار کنم ممنونم
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. باید تمام درمانهای دندانپزشکی تحت آرامبخشی و یا بیهوشی در یک جلسه انجام شوند.
درحال دریافت اطلاعات