ایمپلنت دندان چیست؟

253

ایمپلنت دندان از جنس فلز تیتانیوم و به شکل استوانه ­ای مخروطی و مشابه ریشه دندان است که بیشترین سازگاری و تطابق پیوند را با استخوان فک انسان دارد و به ­گونه ­ای طراحی­ شده که می­ تواند جایگزین ریشه دندان شود.

سن کاشت ایمپلنت دندان در خانم­ ها بعد از 15 سالگی و در آقایان بعد از 18 سالگی است یعنی بعد از پایان رشد فکی ایمپلنت را می ­توان استفاده کرد. ایمپلنت هم زیبایی را در خط لبخند و هم عملکرد جویدن را در انسان تأمین می کند.

راههای جایگزینی دندان از دست رفته

# فقدان یک دندان از دست رفته

در اینحالت که بهترین درمان ایمپلنت دندان است بدون آنکه تراش و آسیبی به دندانهای مجاور وارد کند، دندان از دست رفته را جایگزین بکند. البته راه­ حل قدیمی هم وجود دارد که همان Bridge یا پل بود که با تراش دندانهای مجاور ناحیه بی­ دندانی با روکش کردن آنها این ناحیه هم دندان­ دار میشود اما این روش چند عیب عمده داشت که عبارت بود از: پوسیدگی تدریجی دندان های پایه، تحلیل مداوم استخوان در ناحیه بی­ دندانی و گیر­غذائی در ناحیه زیر Bridge که باعث بوی­ بد دهان می شود.

# وقتی چند دندان از دست رفته باشد

در اینحالت هم بهترین درمان امروزی ایمپلنت دندان است و راه جایگزین قدیمی آن هم Bridge های چند دندانی و هم استفاده از پروتز متحرک است. که این پروتز علاوه بر فشار گیره ­ها یا Closp های آن به دندان های پایه، سبب لقی تدریجی این دندان ها و همچنین گیر­ غذائی زیر پروتز می­ شوند و به مرور بدلیل تراش دندان های مجاور افزایش احتمالی از دست دادن دندان های مجاور و همچنین نیاز به درمان ریشه دندان های سالم و همچنین تحلیل استخوان زیر پروتز را شاهد خواهیم بود.

اما ایمپلنت دندان علاوه بر تأمین زیبایی کافی در ناحیه بی­دندانی، سبب تأمین توانایی جویدن مثل یک دندان طبیعی را فراهم کرد و همچنین بدلیل نفوذ آن در استخوان سبب حفظ استخوان فک و حفظ دندانهای اطراف ناحیه بی­دندانی خواهد شد.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان چگونه است؟

کاشت ایمپلنت بر خلاف تصور خیلی از افراد هیچگونه دردی ندارد و مراحل التهابی بعد از جراحی ایمپلنت دندان مانند مراحل کشیدن دندان می­ باشد که در صورتیکه نکات کلیدی را بعد از جراحی ایمپلنت رعایت کنیم این درمان هیچگونه عوارض و ناراحتی حتی بعد از جراحی­ های وسیع برای ما نخواهد داشت.

روش کار به این شرح است: پس از ایجاد بیحسی موضعی در ناحیه مورد نظر و با توجه طول و عرض و ضخامت استخوان ایمپلنت در استخوان فک نصب می­ گردد و برای آنکه ایمپلنت با استخوان تطابق و پیوند مناسب را برقرار نماید به 6-2 ماه زمان نیاز می­ باشد. پس از طی این دوره، ایمپلنت با استخوان فک به صورت برگشت ناپذیر پیوند برقرار می­ کند و یک بستر مقاوم همانند ریشه دندان برای بیمار فراهم می­ کند که در طی این زمان هم بیمار می­تواند از پروتز موقت استفاده کند، جویدن و تکلم مناسب و راحت را داشته باشد. بعد از گذشت 6-2 ماه روند درمان مانند قالب گیری برای روکش دندان طبیعی خواهد بود که نهایتا روکش ایمپلنت بعد از طی مراحل لابراتوریو چک کردن آن در روی دندان از نظر تطابق رنگ و زیبایی تحویل بیمار می شود.

 

کاشت ایمپلنت دندان

نکات مهم در افزایش میزان موفقیت ایمپلنت دندان

داشتن بهداشت دهانی برای موفقیت درمان ایمپلنت دندان ضرری است چون جرم و پلاکت های باکتریال سبب عفونت لثه و نفوذ آن در اطراف ایمپلنت می شود لذا استفاده از مسواک های بین دندانی دهان شویه های مناسب و نخ دندان در افزایش موفقیت این درمان نقش دارد.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم