ارتودنسی پیشگیری چه زمانی لازم است؟

692

بعضی اوقات زمانی که به پدر و مادری توصیه میکنیم که با یک متخصص ارتودنسی درمورد دندان های فرزند خود مشورت کنند، آن ها شوکه میشوند. “اما او هنوز 6 سالش است و دندانی های شیری خود را دارد –چرا باید الان به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟”

سوال درستی است –برای اطمینان- اما تعداد زیادی از دندان پزشکان، متخصص های ارتودنسی و پدر و مادرها در کنار هم برای ایده ی ارتودنسی پیشگیری کار میکنند، چیزی که میتواند باعث صرفه جویی زیادی در زمان و پول شود.

چرا نیاز به ارتودنسی پیشگیری وجود دارد؟

ارتودنسی پیشگیری متخصص ها را قادر میسازد راهی برای شناسایی و رفع مشکلات دندان در کودکان داشته باشند، که اگر به اندازه ی کافی سریع انجام شود، از درمان های سخت و هزینه بر در آینده پیشگیری میکند.

وقتی کودک شما رشد میکند، ممکن است در هنگام یک معاینه ی معمولی توسط دندان پزشک مشکل های خاصی نمایان شوند. این مشکلات دندانی ممکن است شامل جفت بودن بیش از حد یا دور بودن دندان ها از هم، اوربیت، آندربیت، دندان اضافی، کم بودن دندان ها، اختلالات فک، دندان نابه جا و برجسته بودن دندان ها باشد، اما فقط به همین موارد محدود نمی شود. چه چیزی باعث ایجاد این نوع مشکلات میشود؟ ژنتیک، تغذیه ی ضعیف، آسیب، مکیدن شست، بهداشت ضعیف دهان و دندان و بیماری های دندان همگی میتوانند باعث شروع مشکلات مربوط به ارتودنسی شوند.

چه نوع معیار های پیشگیرانه ای استفاده میشوند؟

پاسخ این پرسش متفاوت است و وابسته به موقعیت میباشد. برای مثال، افتادن زودتر دندان آسیا ممکن است نیازمند قرار دادن یک نگه دارنده ی فضا برای پر کردن و نگه داشتن جای دندان برای دندان دائمی باشد.

یک سربند که روزی 12 تا 15 ساعت بسته میشود و ممکن است بالا و پایین دندان آسیا را تراز نگه دارد.

اگر کودک شما انگشت شستش را می مکید، دستگاهی وجود دارد که میتواند ورود انگشت کودکتان به دهانش را مشکل کند و ادامه ی این عادتی که میتواند منجر به آسیب جدی شود را ناممکن سازد.

اولین جایی که از دندان دائمی ظاهر میشود، راس آن است. اگر مشکلی وجود داشت، از وسایلی میتوان استفاده کرد که این مشکل را تصحیح کند، این کار احتمالا نیاز به مراقبت های گسترده تر  و گران تر را کاهش می دهد.

ارتودنسی در کودکان

فواید مداخله زودرس اورتودنسی چه چیزهایی است؟

مداخله ی زودرس و درمان (در اوایل 7 سالگی) ممکن است از ایجاد مشکلات جدی تر، صرف زمان و هزینه پیشگیری کند و گزینه های درمانی با عوارض کمی را در دسترس قرار دهد.

هنگامی که بررسی دقیقی از کودک شما انجام شود و به وضوح مشخص گردد که مداخلات سریع ارتودنسی تضمین کننده است، ما شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می دهیم تا گزینه ی دوم و یا هر درمان پیشنهادی دیگری که ما نمیتوانیم در کلینیک مان آن را داشته باشیم را به شما ارائه دهد.

تشخیص سریع و درمان مشکل ارتودنسی پیشگیری به ما اجازه می دهد که:

  • مراقبت از دندان های پیش از خطر آسیب
  • بهبود بهداشت دهان و دندان که ممکن است در این مشکل نقش داشته باشد.
  • کمک به اعتماد به نفس کودک شما و یا پیشگیری از شوخی کردن همسالان او در مورد دندان هایش
  • کمک به رشد دندان دائمی در جای خودش برای پیشگیری از مشکلات جفت شدن یا دور شدن دندان ها از هم
  • پایش مستقیم رشد و توسعه ی فک

اگر به مشکلی در کودکم مشکوک شدم چه کنم؟

اگر به مشکلی مشکوک شدید، منتظر ماندن و امیدوار بودن به آن که خود به خود برطرف شود فایده ای ندارد. همچنین بیشتر اوقات شما میتوانید از وجود مشکل غافل باشید زیرا نمی توانید آن را مشاهده کنید.

چرا با یک دندان پزشک برای معاینه ی فرزندتان تماس نگیرید؟ این کار باعث آرام شدن ذهن شما یا ارائه ی پیشنهادهای لازم که برای اقدام مناسب ضروری هستند میشود و همچنین ممکن است شما را راهنمایی کنیم که چه کنید، این کار برای تمام نگرانی های شما مفید هستند، به خصوص نگرانی های مربوط به فرزندتان.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر زینب حسینیان متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر النارامیری یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید
    دندون شیری پسرم که6سالشه بشدت پوسیده بودطوری که یک طرف آن ازبین رفته بوددیده نمیشدفقط بادست سفتی آن احساس میشدکه دندان است طرف دیگردندون وجودداشتومدام آبسه میکرددندون پزشک بردم دندونشودراوردم بعدا متوجه شدم یک طرف که دندون دیده نمیشدجامونده حالا نگرانم که براش مشکلی بوجودبیاره آیامشکلی داره؟دندون آسیای بالا بود لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر واقعا ريشه دندان باقي مانده است بايد حتما خارج شود ،ولي ممكن است استخوان كنار دندان باشد و اشتباها شمافكر كند دندان باقي مانده است
  • تصویر کاربر شیماشجاع دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدببخشیددخترمن دوسالشه ودندوناش خیلی جنس بدی دارن ودوتاازدندوناش دیگه تاجایی که ازلثه بیرونه افتادن والان خرابی دندونش باعث آبسه روی لثش شده بهش انتی بیوتیک میدم بهترمیشه ولی بازهمونطوری میشه میخاستم بپرسم چکارکنم دندونشو بکشم یاراه حل دیگه ای هست که ازعفونت جلوگیری کنه پیش متخصص هم که میبرمش خیلی زیاد میترسه حتی معاینه هم نمیزاره انجام بده دکتر
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام ،بچه دوساله طبيعي هست كه موقع معاينه گريه كند،
      بايد حتما بقيه دندانها بررسي شود ،و از دندانهاي جلو راديوگرافي گرفته شود ،اگر ريشه ها خوب باشن بايد تحت ارامبخشي درمان ريشه انجام شود ،در غير اينصورت بايد حتما و هرچه سريعتر كشيده شوند تا اسيب بيشتر به دندانهاي دايمي جايگزينشان وارد نشود
  • تصویر کاربر قافله چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام یک پسر4 ساله دارم که دندانش خراب شده و دوروز پیش خیلی درد داشت یک کاراموز دندان پزشکی غرغره ابنمک واستامینوفن را پیشنهاد کرد فردای ان روز صورتش متورم شده همان کاراموز گفته شربت اموکسی سیلین 125 و مترومکس را بهش بدیم تا هفته اینده که پیش دکتر ببریمش میخواستم بدانم اشکال نداره
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      شربت فاراموكس ٤٠٠ و مترومكس را هر١٢ساعت به كودك خود بدهيد ،وحتما در اولين فرصت به متخصص دندانپزشكي كودكان مراجعه نماييد ،چون احتمال اينكه دوباره ابسه كند وجود دارد
  • تصویر کاربر آیریک یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام . خسته نباشید. پسر من 8 ساله است. فضا نگهدارنده ای که در دهانش کار شده از نوع سیم و حلقه فک پایین در هر دو سمت چپ و راست. حلقه ها دور هر دو دندان 6 گذاشته شده است. من نگرانم که حلقه ها و چسبی که با آن چسبانده شده به دندانهای 6 آسیب برساند. اگه این طوره راه حلی بهم پیشنهاد کنید. البته عکسی که برای شما گذاشتم عکس دهان پسرم نیست. مدل فضا نگهدارنده اش این مدل است . یک دنیا ممنون. سپاس فراوان.
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،بايد هر٦ماه يكبار چسب دور دندانها چك شود و حتما دهانشويه فلورايد مخصوص كودكان استفاده شود.درصورت رعايت اين نكات جاي نگراني نيست
  • تصویر کاربر سعيده پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام، دختر سه ساله من سه هفته پيش به دندون جلوييش به سرسره خورده والان بعد ٣ هفته لثه اون دندان سفيدتر و خود دندان تيره تر شده نسبت به ساير دندانها(خاكستري)، درد نداره اما خيلي كم لق شده، ميخوام بدونم ايا نگران كننده هست و نياز به پيگيري داره ، يا مثل مبودي بدن بعدضربه هست و جذب ميشه؟ چطور ميتونم بفهمم علت تيرگي چيه و مشكل ساز براي بچه نشه
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام در صورتيكه لثه بالاي دندان تورم و قرمزي و ابسه ندارد،جاي نگراني نيست ،لقي به مقدار كم براي دندان ضربه خورده طبيعي است ،ولي نبايد دايما لقي دندان را چك كنيد چون امكان ترميم بافتهاي اطراف دندان كاهش مي يابد.
درحال دریافت اطلاعات