آیا جراحی لثه درد دارد؟

32,841

در صورتی که به بیماری های لثه مبتلا شوید، دندانپزشک شما میتواند جراحی لثه را برای شما توصیه کند که انواع مختلفی دارد. شایع ترین علت بیماری های لثه زمانی ایجاد میشود که باکتری ها رشد فزاینده ای در دهان شما داشته باشند و پلاک های زیادی ایجاد کنند و بدن شما قادر به مبارزه با این عفونت نباشد.

عوامل خاصی مانند داروها و بیماری های مزمن می توانند بعضی افراد را مستعد ابتلا به بیماری های لثه کنند حتی اگر این افراد بهداشت دهان و دندان مناسبی داشته باشند.

انواع مخلتف جراحی لثه

اگر شما به بیماری لثه ای مبتلا شوید و به اندازه ای شدید باشد که نیاز به جراحی داشته باشد، دندان پزشک شما ممکن است انواع مختلفی جراحی را به شما پیشنهاد دهد تا راه درمانی برای شما باشند:

جراحی فلپ برای حذف پاکت

در این فرآیند، متخصص لثه، لثه ی شما را باز می کند و باکتری ها را خارج می کند. متخصص لثه (پریودنتیست) بافت لثه را به دندان بخیه میزند، به علاوه به آن اجازه میدهد تا در جای اول خود رشد کند.

بازسازی

در این فرآیند، متخصص لثه، لثه ی شما را باز می کند و باکتری هایی که عامل بیماری هستند را خارج می کند، بعد از آن بافت استخوان، غشا، یا پروتئین تحریک کننده ی بافتی (یا هر ترکیبی از این موارد) را در آن جا جایگذاری خواهد کرد تا لثه ی شما را وادار به بازسازی کند و دوباره به آرامی لثه دور دندان را بگیرد.

امتداد تاج دندان

در این فرآیند، متخصص لثه بافت لثه ای که بیش از حد رشد کرده را از روی دندان برمی دارد و دندان شما بلند تر به نظر خواهد رسید. این فرآیند همانگونه که برای درمان بیماری های لثه استفاده میشود، برای زیباسازی دندان نیز استفاده می شود.

پیوند بافت نرم

در این فرآیند، متخصص لثه یک نمونه بافت از هر جای دیگری در دهان شما برمی دارد و آن را به لثه ی شما می چسباند تا بافت لثه ای که عقب رفته یا در هنگام جراحی برداشته شده را جایگزین کند. این فرآیند هم برای درمان بیماری های لثه و هم برای اهداف زیبایی استفاده می شود، زیرا این فرآیند نواحی از دندان که ریشه در آن جا بیرون زده است را می پوشاند و ظاهر بهتری به دندان می دهد.

اگر معاینه دندان پزشک شما نشان داد که نیاز به جراحی لثه دارید، شما به یک متخصص لثه فرستاده خواهید شد، دندان پزشکی که به صورت ویژه فقط بیماری های لثه را درمان میکند.

بی حسی در دندانپزشکی

چه انتظاری از جراحی لثه داشته باشیم؟

جراحی فلپ لثه نوعی جراحی است که اغلب برای درمان بیماری های لثه استفاده می شود.

# قبل از جراحی

قبل از هر جراحی لثه ، به شما بیحس کننده ی موضعی برای بیحس کردن ناحیه می دهند. همچنین متخصص لثه ی شما دندان های شما را تمیز میکند. باید از پزشک خود انتظار داشته باشید که درباره ی هر دارو و مشکلات مزمن سلامتی که ممکن است روی جراحی تاثیر بگذارد از شما بپرسد.

# در هنگام جراحی

جراح لثه را باز میکند تا یک فلپ برای دستیابی به بافت پشت لثه ایجاد کند. بافت عفونی بین و پشت دندان ها برداشته خواهد شد و بعد از آن جراح با تمیز کردن دندان ها و ریشه ی آن ها برای از بین بردن هرگونه پلاک و باکتری در زیر لثه جراحی را ادامه خواهد داد. این تمیز کردن دندان میتواند نقاط زبری روی دندان ایجاد کند که میتواند باعث تقویت احتمال بازگشت بیماری لثه شود.

# بعد از جراحی

جراح بقیه لثه را به جای خود بر می گرداند. بخیه ممکن است قابل جذب باشد، یا ممکن است در مراجعه ی بعدی برای پیگیری جراحی که ده روز بعد انجام میشود پزشک آن را بکشد. همچنین ممکن است دندان پزشک یک پوشش جراحی مخصوص روی ناحیه ی جراحی شده قرار دهد.

آماده شدن برای جراحی لثه

قبل از اینکه شخصی جراحی لثه داشته باشد، دندان پزشک یک معاینه ی قبل از جراحی انجام خواهد داد تا مطمئن شود انجام جراحی برای این فرد بدون خطر است.

در طی انجام این معاینه دندان پزشک ممکن است:

  • یک سابقه ی پزشکی از شما بگیرد و شما را معاینه کند.
  • دندان ها، دهان و فک شما را معاینه کند تا پایداری و سلامت آن ها را ارزیابی کند.
  • وجود هرگونه عفونت، آبسه یا جراحت که ممکن است بهبودی بعد از جراحی را پیچیده کند را ارزیابی کند.
  • با شما در مورد خطرات و فواید عمل صحبت کند و از شما برای انجام و پیگیری جراحی رضایت بگیرد.

چه اتفاقی در حین جراحی لثه می افتد؟

بسته به نوع جراحی شما، بازه ای از موارد زیر ممکن است اتفاق بیافتد.

بیشتر جراحی های لثه حدود دو ساعت زمان میبرند. در بعضی موارد، لازم است برای جراحی فرد خوابانیده شود یا در حین فرآیند نیمه هوشیار باشد. در بقیه ی موارد، جراحی فقط شامل استفاده از بیحس کننده ی موضعی برای بیحس کردن لثه میشود. تزریق داروی بیحس کننده ممکن است کمی اذیت کننده باشد.

در هنگام فرآیند، جراح دندان پزشک از تجهیزات استریل استفاده می کند، شامل وسایل و پوشش ها، تا خطر ایجاد عفونت را کاهش دهد.

بعد از ایجاد یک برش کوچک در طول خط لثه، دندان پزشک لثه را از روی دندان برمی دارد. این کار به دندان پزشک کمک میکند تا ریشه ی دندان را بهتر ببیند، پس او بهتر می تواند هرگونه رسوب، پلاک یا عفونت را بردارد و آن را پاک کند.

در ادامه ی این پاک کردن عمیق، جراح دندان پزشک می تواند فرآیند های دیگری را توصیه کند، مانند تجدید وضعیت لثه، فرآیند بازسازی استخوان، یا دیگر فرآیند های برنامه ریزی شده.

زمانی که جراحی دندان برنامه ریزی شده تکیمل شد، جراح لثه را با استفاده از سوزن بخیه ی نازک و بخیه به جای خود بازمی گرداند. دندانپزشک 7 تا 10 روز بعد از جراحی بخیه را می کشد.

بهبودی بعد از جراحی لثه

دهان شویه های ضدعفونی کننده ممکن است به جلوگیری از ایجاد عفونت بعد از جراحی کمک کنند.

بعد از هر نوع جراحی دندان، دندان پزشک دستورالعمل هایی با جزئیات برای رسیدن به بهترین بهبودی ممکن برای شما فراهم میکند. زمان بهبودی به وسعت عمل انجام شده بستگی خواهد داشت، معمولا افراد به داروهای مسکن در روزهای نخست بعد از جراحی لثه نیاز دارند. دوباره دندان پزشک با فرد قبل از ترک مطب یا مرکز جراحی در مورد داروهایی که نیاز است مصرف کند صحبت خواهد کرد.

ممکن است دندان پزشکان موارد زیر را توصیه کنند:

  • استفاده از دهان شویه های ضدعفونی کننده برای سلامت دهان و جلوگیری از عفونت
  • خودداری از ورزش های شدید
  • خوردن غذاهای نرم چند روز بعد از جراحی
  • نکشیدن سیگار
    دندان پزشک برنامه ریزی میکند تا 1-2 هفته ی آینده به مطب او برگردید. در طی این ملاقات، جراح بررسی میکند که لثه های شما چگونه بهوبد یافته اند و در صورت لزوم بخیه ها را می کشد.

افراد بعد از جراحی لثه ظاهر و احساس متفاوتی دارند. دندان ها و لثه بهبود می یابند، سفت میشوند و محکم و قوی تر میشوند. بعضی افراد ممکن است حساسیت دندانی به گرمی و سردی داشته باشند و ممکن است درمان آن ها در استفاده از خمیر دندان حساسیت زا باشد.

دندان پزشک در مورد پیگیری و سلامت دهانتان با شما صحبت خواهد کرد.

آیا جراحی لثه درد دارد؟

بیشتر افراد بعد از جراحی لثه درد خفیف متوسطی دارند که با داروهای مسکن بدون نسخه بهبود می یابد. اگر دچار تورم متوسطی شدید، سعی کنید روی آن جا یخ بگذارید. و اگر جراح شما آنتی بیوتیک تجویز کرده بود، مطمئن شوید که آن را طبق دستور مصرف می کنید. خطر خون ریزی و تورم بعد از جراحی وجود دارد. اگر با مشکلی رو به رو شدید فورا با دندان پزشک خود تماس بگیرید.

 

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر mastaneh سه شنبه ۴ دی ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد
    دندان من عفونت داره بيشتر از يه ماه هست كه پنج بسته قرص سفالكسين ٥٠٠ و اموكسيلين ٥٠٠ مصرف كردم ولي كار ساز نبود از ترسمم نميتونم برم دندان پزشكي چون دندونم خيلي دير بي حس ميشه و من زير دست دندانپزشك واقعا تو عذابم
    خواستم ببينم علت اينكه دندونم بي حس نميشه چيه دندونام يكي پس از ديگري خراب ميشن و من از ترس نميتونم برم دندانپزشكي تو رو خدا كمكم كنيد علتش چي هست چيكار كنم ممكنه كه كيست داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان سه شنبه ۴ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      با سلام.بهر حال ترس از دندانپزشکی دلیل بر عدم درمان نیست و شما باید هر چه زودتر درمانهاب دندانپزشکی را شروع کنید.اگر واقعا ترس شما از دندانپزشکی زیاد هست میتوانید تحت بیهوشی کامل در اتاق عمل درمانهای دندانپزشکی را دریافت نمایید.

  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۴ دی ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام و ادب
    بعد از شش رو از جراحی لثه، هنوز درد اذیتم میکنه.
    معمولا چتد روز بعداز جراحی لثه، درد داشتن طبیعی هست؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان سه شنبه ۴ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      قاعدتا بعد از یکهفته تا ده روز باید درد ناحیه جراحی کاهش بیابد

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر خسته نباشید من دندان 4 پایین رو عصب کشی کردم میخواستم روکش انجام بدم چندتا دکتر رفتم یکی گفت باید جراحی لثه برای افزایش طول تاج انجام بدم یه دکتر دیگه گفتن شاید لازم نباشه شخصا از جراحی میترسم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید در ضمن اگر بخوام روکش بزارم چون دندان جلو هست چه نوع روکشی مناسب هست که استفاده بشه سپاس از لطفتون
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      با سلام.ابتدا دندان باید معاینه شود و عرض بیولوژیک لثه ارزیابی شود.و طبق میزان عرض بیولوژیک میتوان تصمیم به جراحی یا عدم حراحی گرفت.روکشهای تمام چینی زیرکونیوم از نظر زیبایی بهتر هستند

درحال دریافت اطلاعات