ایمپلنت دندان جلو [+هزینه]

1,950

از دست دادن یک دندان جلو می تواند به ظاهر کلی صورت فرد آسیب بزند. جهت ایمپلنت دندان جلو ، به سراغ دندانپزشک رفته و اجازه ندهید صورت و لبخند زیبایتان از دست برود.

ایمپلنت دندان جلو یک درمان دندانی و زیبایی برای افرادی است که یکی از دندان های پیش یا نیش خود را از دست داده اند. از دست دادن دندان پیش می تواند ناشی از یک حادثه، مراقبت نامناسب دهانی یا یک ضربه باشد. از دست دادن یک دندان جلو می تواند لبخند فرد را از بین برده و او را بسیار خجالت زده کند. در حین این عمل، یک ایمپلنت به وسیله جراحی در یک سوراخ که دندانپزشک در استخوان فک ایجاد می کند قرار داده می شود. هنگامی که ایمپلنت در استخوان فک به خوبی جای گرفت به عنوان یک ریشه جدید برای تاج دندان عمل می کند. تاج دندان همان قسمتی است که جای دندان از دست رفته قرار می گیرد. یک سر (تاج) که تقریبا مانند یک دندان طبیعی به نظر می آید، به ایمپلنت وصل شده و فضای خالی ایجاد شده در اثر نبود آن دندان را پر می کند.

ایمپلنت دندان جلو یک درمان دهانی پیچیده است. بر طبق گفته دندانپزشکان سرتاسر دنیا، برای اینکه این روش به خوبی عمل کند باید به اندازه کافی استخوان در فک فرد وجود داشته باشد. در صورتی که کمتر از مقدار لازم فضای استخوانی وجود داشته باشد این وضعیت می تواند به شکست این روش درمانی ختم شود. علاوه بر آن، مورد دیگری که برای این روش درمانی لازم است وجود یک استخوان فک قوی می باشد تا این استخوان بتواند ایمپلنت را محکم گرفته و در هنگام جویدن غذا، صحبت کردن و انجام فعالیت های روزانه از آن حمایت کند.

پیوند استخوان ایمپلنت دندان

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان جلو

خوشبختانه، در صورتی که فرد فضای استخوانی کافی برای ایمپلنت نداشته باشد جهت جبران آن یک روش درمانی دیگر به نام پیوند استخوان یا تقویت استخوان وجود دارد. تقویت استخوان یک اصطلاح پزشکی برای توصیف طیفی از فرایند های درمانی جهت ساخت استخوانی است که ایمپلنت دندانی بتواند در آن جای گیرد. این فرایند های درمانی معمولا شامل اضافه کردن استخوان یا موادی مانند استخوان به فک می باشند. به همین دلیل به این روش، پیوند استخوان هم می گویند. علاوه بر این، دندان های طبیعی و بافت های حمایت کننده نزدیک به جایی که ایمپلنت قرار می گیرد باید از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار باشند.

چرا به ایمپلنت دندان جلو نیاز است؟

ایمپلنت دندان جلو یک جایگزین مصنوعی برای ریشه دندان است. این ایمپلنت مستقیما به استخوان فک وارد شده و به همانگونه ای که ریشه، دندان طبیعی را حمایت می کند تاج یا دندان مصنوعی را در جای خود نگه می دارد. در صورتی که فرد دندانی از دست داده یا در اثر بیماری لثه در حال از دست دادن آن باشد ممکن است به ایمپلنت دندان جلو نیاز داشته باشد. با این حال، بر طبق نظر دندانپزشکان در موارد زیر، ایمپلنت دندانی بهترین راه حل می باشد:

  • فرد متوجه شده است که در حال از دست دادن یکی از دندان های خود می باشد.
  • فرد دارای یک تاج دندانی آسیب دیده یا خراب باشد.
  • فرد دندانی شکسته یا ترک خورده داشته باشد.
  • فرد دندانی به شدت پوسیده داشته باشد.
  • فرد در اثر یک تصادف یا یک ضربه، دندانی را از دست داده باشد.

در صورت رخ دادن هر کدام از شرایط پزشکی ذکر شده در بالا، فرد واجد شرایط انجام ایمپلنت دندان جلو بوده و باید برای درمان و کسب راهنمایی های بیشتر به نزدیک ترین متخصص ایمپلنت های دندانی مراجعه کند.

پس از بررسی اولیه، دندانپزشک بهترین زمان و روش درمانی را به فرد خواهد گفت.

چه کسی به ایمپلنت دندان جلو نیاز دارد؟

در صورتی که فرد دندان پیش خود را از دست داده باشد نیازمند ایمپلنت دندان جلو می باشد. صرف نظر از سالم بودن فرد، شرایط و بیماریهایی وجود دارند که می توانند بر مناسب بودن یا نبودن ایمپلنت دندان جلو برای شخص موثر باشند. برای مثال، بیماری هایی مانند سرطان، دیابت کنترل نشده، تابش اشعه به استخوان فک، اعتیاد به الکل، سیگار کشیدن یا بیماری های کنترل نشده دهان و دندان می توانند بر ایمپلنت دندان جلو اثر گذار باشند. این بیماری ها از به خوبی محکم شدن ایمپلنت ها در استخوان فک جلوگیری می کنند. به همین دلیل، اگر فرد از ابتلا به هرکدام از این بیماری ها رنج می برد بهتر است که جراح دندان را از وضعیت پزشکی و داروهای مصرفی خود مطلع سازد.

ایمپلنت دندان

عملکرد این فرایند درمانی به چه صورت است؟

بسیاری از افراد از انجام فرایند های دندانی ترس دارند. از همین رو، واضح است که هر وقت دندانپزشک جهت بازگرداندن لبخند از دست رفته فرد به او عمل ایمپلنت دندان را پیشنهاد می کند، ترسی وجود بیمار را فرا می گیرد. ممکن است این تعریف عجیب و یا ترسناک به نظر برسد اما ایمپلنت های دندانی تنها پایه های کوچکی از جنس تیتانیوم هستند که به وسیله جراحی به استخوان فک در ناحیه دندان از دست رفته قرار می گیرند. همچنین همانطور که همه می دانیم تیتانیوم عنصری سازگار با دندان است، این ماده به تدریج با استخوان فک آمیخته می شود تا ساختاری سخت و همسان با ریشه دندان را ایجاد کند. در پایان فرایند آمیخته شدن، تاج دندانی و قسمت اباتمنت (تکیه گاه) به پایه وصل شده تا فرد توانایی جویدن معمول با آن دندان را به دست آورد.

جهت درک بهتر، کل فرایند در 3 قسمت شکسته شده و به شرح زیر می باشد:

1) ایمپلنت

این مورد از تیتانیوم ساخته شده و به وسیله جراحی در استخوان فک زیر دندان از دست رفته جای می گیرد.

2) اباتمنت یا تکیه گاه

این مورد نیز از تیتانیوم، چینی یا طلا ساخته می شود و شکل دندانی طبیعی به آن داده می شود تا یک تاج دندان بر روی آن قرار گیرد. در حین درمان با ایمپلنت، این قسمت به وسیله پیچ به ایمپلنت متصل می شود. اباتمنت به عنوان یک اتصال دهنده بین ایمپلنت و تاج دندان قرار دارد.

3) ترمیم کننده (تاج دندان)

ترمیم کننده (قسمت شبیه به دندان) یک تاج دندانی است. این تاج دندان از جنس چینی ترکیب شده با یک آلیاژ فلزی، تمام چینی یا تمام فلز است. این تاج از طریق یک سیمان یا پیچ  به تکیه گاه وصل می شود. اگر تاج دندان به تکیه گاه متصل شود، سوراخ پیچ با یک ماده پرکننده به رنگ دندان پوشیده می شود و به اینگونه طبیعی جلوه می کند.

مطلب مرتبط: مراحل انجام ایمپلنت دندان و درصد موفقیت آن

چرا فرد باید ایمپلنت را انتخاب کند؟

بر طبق نظر دندانپزشکان، ایمپلنت دندان بهترین راه جهت جایگزینی دندان از دست رفته است. فرد ممکن است گزینه قرار دادن یک پل دندانی را نیز داشته باشد اما ایمپلنت ها تضمین کننده یک راه حل طولانی مدت هستند. ایمپلنت ها نسبت به دیگر درمان های زیبایی مزایای بیشتری ارایه می دهند.

ایمپلنت ها:

  • طبیعی به نظر می آیند.
  • عملکردی به خوبی دندان های طبیعی دارند.
  • احتمال کمی جهت ایجاد عوارض جانبی دارند.
  • بسیار راحت هستند.
  • برخلاف پل ها، می توانند جایگزین چندین دندان شوند.
  • به بافت های دندانی شل ثبات می بخشند.

آیا ایمپلنت های دندانی ایمن هستند؟

از دو دهه گذشته، دندانپزشکان در سرتاسر دنیا در موارد جایگزینی دندان، ایمپلنت های دندانی را به بیماران خود توصیه می کنند.

ایمپلنت برای همه افراد ایمن بوده و کمترین احتمال ایجاد عوارض را در میان مصنوعات دندانی دارد. نه تنها آنها راحت بوده و ظاهری طبیعی دارند بلکه یک دلیل چشمگیر دیگر برای استفاده از ایمپلنت ها، جنس تیتانیومی آنهاست. تیتانیوم ماده ای است که سازگاری زیستی داشته و با استخوان فک ترکیب می شود تا یک پایه­­ ی سخت و محکم را برای جایگزینی دندان ارائه دهد.

در علم دندان پزشکی مدرن، درمان با ایمپلنت دندانی یکی از ایمن ترین و قابل پیش بینی ترین فرایند های درمانی می باشد. این فرایند یک راه عالی جهت پشتیبانی از جایگزینی دندان ها بوده و این امکان را فراهم می کند که دندان های جایگزین ظاهر، عملکرد و احساسی طبیعی داشته باشند. علاوه بر آن، ایمپلنت دندان تنها درمان جایگزینی دندان است که استخوان طبیعی زیر دندان را تحریک می کند. در صورت انجام مراقبت و نگهداری کافی، ایمپلنت های دندان می توانند راه حلی مادام العمر برای جایگزینی دندان های از دست رفته باشند.

ایمپلنت و بریج

انتخاب بین بریج دندانی و ایمپلنت دندان جلو

روش های جایگزینی دندان از دست رفته راهی دراز را در سه دهه گذشته طی کرده اند. فقدان یا کشیدن دندان می تواند یک نگرانی جدی در ارتباط با عفونت ایجاد کند اما جایگزینی مناسب می تواند کلید رسیدن به لبخندی زیبا باشد. با این حال، فرد باید مناسب ترین روش جاگزینی دندان از دسته رفته و دلیل آن را از دندانپزشک یا متخصص دندان خود بپرسد. در پایین مواردی قرار گرفته اند که می توانند به شما در انتخاب گزینه مناسب جهت جاگزینی دندان از دست رفته کمک کنند.

✔ آیا به دنبال روشی جهت جایگزینی دندانی با طبیعی ترین ظاهر هستید؟

✔ آیا به دنبال روشی هستید که به محافظت از استخوان فک شما کمک می کند؟

✔ آیا به دنبال ارزشی طولانی مدت به ازای هزینه پرداختی خود می باشید؟

✔ آیا به دنبال راه حلی مطمئن و دراز مدت برای جایگزینی دندان کشیده شده یا از دست رفته خود هستید؟

✔ آیا تمایل دارید که هنگام خندیدن، صحبت کردن یا غذا خوردن هیچ نگرانی در ارتباط با دندان جایگزینتان نداشته باشید؟

✔ آیا به دنبال راه حلی هستید که نیاز به نگهداری کمتری دارد؟

در صورتی که جوابتان به یک یا بیش از یک مورد از سوالات بالا مثبت است، پس ایمپلنت دندان گزینه ای مناسب برای شما می باشد. برخلاف دندان های مصنوعی یا پل های دندانی، ایمپلنت تمامی مزایای ذکر شده در بالا را ارائه کرده و گزینه ای عالی برای جایگزینی دندان فراهم خواهد کرد که لبخند را بر لبان شما می نشاند.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان در مقایسه با دیگر روش های درمانی جایگزین مانند دندان مصنوعی و بریج دندان، مزایای فراوانی را ارائه می دهد. محبوب ترین مزیت ارائه شده توسط ایمپلنت دندان این است که سلامت دندان های طبیعی اطراف را تحت تاثیر قرار نمی دهد. ایمپلنت دندانی یک درمان زیبایی جهت جایگزینی یک یا بیش از یک دندان از دست رفته می باشد. به همین دلیل، فرد در صورت از دست دادن بیش از یک دندان، باز هم می تواند از دندانپزشک خود انجام ایمپلنت دندان را درخواست کند. دلایل و مزایای زیادی وجود دارد که دندانپزشکان به دلیل وجود آنها ایمپلنت دندان را اولین گزینه برای جایگزینی دندان از دست رفته می دانند. در زیر چند مورد از بهترین مزایای ایمپلنت دندان آمده است:

  1. ایمپلنت تضمین کننده سلامت و ظاهر طبیعی دندان ها می باشد.
  2. ایمپلنت تضمین کننده راه حلی طولانی مدت برای دندان از دست رفته است.
  3. ایمپلنت امکان لذت بردن بدون داشتن هر گونه نگرانی مرتبط با دندان را به فرد می دهد.
  4. ایمپلنت در حفظ فرم طبیعی صورت و لبخند فرد به او کمک می کند.
  5. ایمپلنت امکان حرف زدن و خندیدن به صورت طبیعی را برای فرد فراهم می کند.
  6. ایمپلنت از خوردگی های احتمالی جلوگیری می کند.
  7. ایمپلنت از استخوان فک محافظت می کند.
  8. ایمپلنت قابل پیش بینی ترین روش نگه داری دندان می باشد.
  9. ایمپلنت از دندان های مجاور محافظت می کند.
  10. ایمپلنت ضامن سلامتی و ظاهر طبیعی دندان ها است.

ایمپلنت دندان جلو تضمین کننده یک دندان استوار و محکم است که ظاهر، جایگیری، احساس و عملکردی شبیه به یک دندان طبیعی دارد. ایمپلنت دندانی به حدی طبیعی به نظر می رسد که تمایز دادن آن از یک دندان طبیعی مشکل است. درمان های جایگزینی مانند دندان مصنوعی و بریج های دندانی می توانند به زوال استخوان ختم شده و مانع انجام گرفتن فعالیت های روزانه ای مثل خوردن، حرف زدن و خندیدن باشند. این در حالی است که ایمپلنت به استخوان فک متصل شده و از دندان های مجاور محافظت می کند.

# ایمپلنت تضمین کننده یک راه حل دائمی برای دندان از دست رفته

درمان های جایگزین مانند بریج های دندانی و دندان مصنوعی برای دندان های از دست رفته وجود دارد اما هر دوی این درمان ها دارای تاریخ انقضا هستند. حتی اگر فرد بر طبق یک روال منظم از پل های دندان و دندان های مصنوعی مراقبت کند، آنها بیش از 10 سال دوام نخواهند داشت و زمانی خواهد رسید که فرد به تعویض آنها نیاز پیدا خواهد کرد. با این حال این موارد در ارتباط با ایمپلنت دندانی کاملا متفاوت هستند. اگر فرد بر طبق یک روال مراقبتی و نگهداری روزانه از ایمپلنت ها مراقبت کند، آنها می توانند به صورت مادام العمر دوام داشته باشند.

ایمپلنت امکان لذت بردن بدون داشتن هر گونه نگرانی مرتبط با دندان را به فرد می دهد.

ایمپلنت ها بسیار راحت بوده و ظاهری طبیعی دارند. به همین دلیل نیاز نیست فرد در خانه مانده، در مکان های عمومی احساس ناراحتی کرده، از لبخند زدن خجالت کشیده یا در ارتباط با دندان از دست رفته خود نگران باشد. ایمپلنت امکان لذت بردن بدون داشتن هر گونه نگرانی مرتبط با دندان را به فرد می دهد. همچنین، امکان خوردن هر چیزی را که فرد تمایل دارد بدون نگرانی از شکسته شدن به او می دهد.

ایمپلنت دندان

# ایمپلنت در حفظ فرم طبیعی صورت و لبخند فرد به او کمک می کند.

در نبود دندان، صورت فرد ممکن است فرو رفته، ناراحت و زشت به نظر برسد. ایمپلنت یک راه حل قطعی جهت دندان از دست رفته است که امکان پر شدن فرو رفتگی ناشی از عدم وجود دندان و حفظ شکل طبیعی صورت و لبخند را فراهم می کند.

# ایمپلنت از استخوان فک محافظت می کند.

هنگامی که فرد در اثر یک علت یا مجموعه از دلایل دندانی را از دست می دهد، جای خالی به وجود آمده می تواند به عواقبی جدی برای سلامتی فرد مانند از دست دادن یا تخریب بافت استخوان فک منجر شود. در صورتی که فضای باز شده در اثر از دست دادن دندان حمایت نشود، استخوان فک تحلیل رفته و سختی و استحکام خود را از دست می دهد. ایمپلنت دندان تنها روش درمانی جهت جایگزینی دندان از دست رفته است که از استخوان فک محافظت کرده و رشد طبیعی استخوان را تحریک می کند. همچنین، این روش از تحلیل استخوان جلوگیری کرده و مانع از دست رفتن استخوان می شود.

# ایمپلنت دندان جلو امکان حرف زدن و خندیدن به صورت طبیعی را برای فرد فراهم می کند.

ایمپلنت دندان، دندان را در جایی نگه می دارد که به آن تعلق دارد. از این رو، فرد نیاز نیست که نگران افتادن یا شل شدن دندان خود باشد. او می تواند دندان های خود را مسواک زده، نخ کشیده و دقیقا به همان شیوه ای که از دندان های طبیعی خود مراقبت می کند از ایمپلنت نیز مراقبت کند. علاوه بر این، ایمپلنت امکان حرف زدن و خندیدن به صورت طبیعی را برای فرد فراهم می کند.

# ایمپلنت از خوردگی های احتمالی جلوگیری می کند.

احتمال ایجاد پوسیدگی در تاج دندانی ایمپلنت یا دندان جایگزین شده بسیار کم بوده و یا اصلا وجود ندارد زیرا این دندان مصنوعی است. با این حال، فرد باید به طور مرتب با یک دندانپزشک خانواده جهت یک مراقبت و پاکسازی روتین لثه ها و دهان ملاقات کند.

# ایمپلنت از دندان های مجاور محافظت می کند.

در روش های درمانی جهت جایگزینی دندان از دست رفته مانند بریج یا پل های حمایت کننده دندان، دندانپزشک ها دو دندان مجاور را می سایند. این به معنی صدمه به سلامت دندان های سالم جهت بازگردانی دندان از دست رفته می باشد. ایمپلنت های دندانی بدون آسیب زدن به سلامت دندان های مجاور در استخوان فک در زیر آن دندان جای می گیرند. علاوه بر این، ایمپلنت ها تغییر جای دندان های سالم مجاور نیز جلوگیری می کنند.

# ایمپلنت قابل پیش بینی ترین روش نگه داری دندان می باشد.

ایمپلنت های دندانی سابقه ای درخشان در بهترین، مطمئن ترین و با دوام ترین درمان جایگزین دندان های از دست رفته دارند. اغلب این روش قابل پیش بینی تر از دیگر درمان های جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد.

سطوح مختلف درمان با ایمپلنت های دندانی چیست؟

به آرامی یک فضا در استخوان فک آماده می شود و ایمپلنت دندانی در آن جای می گیرد. این ایمپلنت به مدت 3 تا 6 ماه جهت التیام یافتن باقی می ماند. این ایمپلنت سپس در معرض دید قرار گرفته و یک طوق جهت التیام جایگذاری می شود که به لثه شکل می دهد. سپس یک صندوقچه در ایمپلنت دندان قرار گرفته و تاج دندان جایگیری می شود. ایمپلنت های دندانی می توانند جهت جایگزینی یک یا چند دندان و یا هنگامی که بیمار هیچ دندانی ندارد مورد استفاده قرار گیرند. از این ایمپلنت ها می توان جهت استفاده به عنوان یک پل ثابت یا استحکام بخشی به یک دندان مصنوعی شل بهره برد. ایمپلنت های دندانی از موادی ساخته شده اند که بافت استخوان به آنها تمایل دارد. در صورتی که فرد به اندازه کافی استخوان نداشته باشد با استفاده از تکنیک های مخصوص (تقویت استخوان) خود مقدار استخوان افزایش داده می شود.

چگونه باید از ایمپلنت مراقبت کرد؟

فرد می تواند به همان روشی که از دندان های خود مراقبت می کند، از ایمپلنت ها مراقبت کند. بعد از جایگذاری یک ایمپلنت دندانی، تمیز نگه داشتن نواحی مجاور، مسواک زدن و نخ کشیدن دندان ها به صورت روزانه ضروری می باشد.

برای داشتن نتایج بهتر، فرد می تواند از مسواک زدن با زاویه ای 45 درجه به عنوان روش استاندارد مسواک زدن استفاده کند.

همچنین فرد می تواند برای از بین بردن موثر و ایمن پلاک ها از مسواک هایی با موهای پلاستیکی که به درون دندان ها می روند استفاده کند.

فرد باید:

  • سطوح نزدیک به ایمپلنت ها و خود آنها را به خوبی نخ بکشد.
  • از تمیز بودن تمامی سطوح اطمینان حاصل کند.
  • از نخ ها و نوارهایی که بین دندان ها و لثه ها را تمیز می کنند استفاده کند.
  • در صورتی که فرد مشکلی داشته باشد، می تواند قبل از ملاقات 6 ماهه خود با دندانپزشک ملاقات کند.

هزینه ایمپلنت دندان جلو

هزینه ایمپلنت با توجه به برندها و مارکهای ایمپلنت ها و همچنین زاویه دار بودن ایمپلنت و هزینه دستمزد لابراتوار برای روکش روی ایمپلنت متفاوت هست که از ۲۷۰۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰۰۰ قیمتها متغیر هست.

در صورتی که از دست دادن دندان جلو شما را خجالت زده و ناراحت کرده، تنها کافیست با جراح با تجربه همین امروز تماس حاصل فرمایید.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم