بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که بیماران بعد از جراحی عصب کشی دندان می پرسند این است که چه چیزی می توانیم بخوریم؟ در ادامه راجع به باید ها و نباید های تغذیه بعد از عصب کشی دندان صحبت می کنیم.

یکی از متداول ترین سوالاتی که بیمارات بعد از جراحی عصب کشی دندان می پرسند این است که “چه چیزی میتوانیم بخوریم؟” پاسخ ساده این است، بسیاری از غذاهای نرم و سرد. اما اجازه دهید ابتدا بعضی از موارد اصلی در عصب کشی را بیان کنیم. در عصب کشی دندان ریشه کاملا در آورده می شود، پالپ خارجی مرده را پاک کرده و آن را با یک ماده ی مستحکم پر میکنند. بعد از آن، دندان توسط روکش پوشیده و محافظت میشود، و عملکرد خود را به عنوان یک دندان کارآمد و بدون پوسیدگی ادامه می دهد.

بعضی اوقات، یک جراحی اضافه ای در ریشه دندان نیاز است تا تمام بافت عفونی دندان حذف شده و دندان به درستی پر شود. این کار نیازمند یک برش کوچک و بخیه است. با این حال، در عصب کشی باید ها و نباید هایی وجود دارند. به خصوص اگر در مورد این باشد که چه چیزهایی باید بعد از جراحی عصب کشی دندان بخوریم. زمانی که بلافاصله بعد از جراحی عصب کشی دندان چیزی میخورید، باید:

1. در سمت دیگری که دندانتان را درمان کرده اید غذا بخورید، یعنی در سمتی که بیحس نیست. این کار برای جلوگیری از گاز گرفتن و سوزاندن خودتان است.

2.فقط غذاهای نرمی بخورید که نیاز به جویدن زیاد ندارند.

3.به آرامی غذا بخورید.

4.از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی داغ، مانند سوپ یا چای داغ یا قهوه داغ پرهیز کنید.

تغذیه بعد از عصب کشی دندان

چه چیزهایی بعد از جراحی عصب کشی دندان بخورم.

1.میوه ها، مثل موز، انبه، گلابی، هلو، سس سیب و اسموتی های میوه

2.غلات نرم

3.ماست، میلک شیک، و بستنی های بدون مغز و تکه

4.پودینگ

5.تخم مرغ

6.سوپ

7.سالاد ماهی تن

8.هوموس

9.پوره سبزیجات، مانند سیب زمینی و کلم

10.پنکیک

11.سوشی

12.بلغور جو دوسر و کرم گندم

13.پاستا و نودل

14.بعضی از این غذاها، مانند پوره سبزیجات، ماست و غلات نرم را میتوانید بلافاصله بعد از جراحی بخورید، زیرا فقط نیاز به بلعیدن دارند. آن ها نه تنها گرسنگی شما را برطرف میکنند بلکه محلی که در آن عصب کشی داشته اید را تسکین میکنند.

چه چیزهایی را نباید بعد از جراحی عصب کشی دندان بخوریم یا بنوشیم.

1. غذای ترد مانند هویج، ذرت و سیب، زیرا میتوانند باعث آسیب و درد بی مورد شوند.

2.غذاهای جویدنی مانند آدامس، بیشتر نان ها یا آب نبات مثل تافی، زیرا میتوانند پرشدگی دندان را خراب کنند.

3.غذاهای سفت مانند یخ یا مغزها زیرا این ها میتوانند به دندان آسیب بزنند و باعث درد غیرضروری و احتمالا آسیب به محل جراحی شوند.

4.از مصرف الکل پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث خون ریزی شود.

5.از مصرف غذاهای خیلی داغ پرهیز کنید زیرا میتوانند باعث افزایش حساسیت شما شوند.

6.همچنین از غذاهای تند به دلیل ایجاد ناراحتی و حساسیت دوری کنید.

امیدواریم به خوبی متوجه شده باشید که بعد از عصب کشی چه چیزهایی را باید بخورید و چه چیزهایی را نباید بخورید. انجام این توصیه ها باعث میشود که بهبودی سریع تر و درد کمتری داشته باشید. در صورتی که پرسش های بیشتری دارید یا برای هر اقدام احتیاطی دیگر با دندان پزشک خود مشورت کنید.