آیا عصب­ کشی دندان درد دارد؟

عصب­ کشی دندان یا درمان روت کانال، در حقیقت یک پروسه درمانی است که در طی آن عصب دندان که به حالت ملتهب یا عفونی درآمده است از دندان خارج شده و پس از شستشو و آماده­ سازی کانال دندان؛ آن را با موادی که سازگار با بدن و محیط داخل دندان باشد (بنام لاتین گوتاپرکا) پر می کنند.

عوامل درد دندان

عواملی که سبب التهاب عصب و سپس درد عصب و نهایتاً دردناک شدن دندان می­شوند چیست؟  اصولاً عوامل مختلفی می­ توانند سبب درد دندان و نهایتاً آبسه دندانی شوند که از این علت­ ها می­توان به ضربه ­های قبلی به دندان، پرکردگی­ های وسیع و قدیمی آمالگام و خصوصاً کامپوزیت در دندان و نهایتاً و البته مهمترین عامل التهاب و درد عصب بخاطر پوسیدگی­ های دندان است که و این پوسیدگی­ ها در ابتدا خیلی کوچک بوده اما روز به روز پیشرفت کرده و نهایتاً باعث التهاب عصب دندان شده است. و در حقیقت آنچه باعث درد دندان می­ شود همان ملتهب شدن دندان بخاطر عواملی که ذکر شد می­ باشد.

تسکین درد دندان

آیا عصب­ کشی دندان درد دارد؟

آیا روت کانال کردن دندان برای بیمار دردناک است؟ بدون شک بی­حس شدن دندان و تسلط دندانپزشک در بی­حس کردن دندان و کسب کوتاه­ترین و در عین حال بهترین و مؤثرترین روش عصب­ کشی دندان مهمترین عوامل در کسب تجربه خوشایند از عصب­ کشی دندان خواهد بود. هرچند گاهی اوقات بخاطر چرکی شدن دندان و التهاب و تورم ریشه دندان بی­حس شدن به تعویق می ­افتد که در این موارد توصیه می­شود چند روز قبل حتماً از قرص­ های آنتی ­بیوتیک استفاده شود تا چرک وضعی جمع شده در ناحیه اطراف ریشه دندان کاهش یابد.

امروزه پیشرفت تکنولوژی ما شاهد ظهور وسایلی در حیطه کار درمان ریشه دندان هستیم از جمله دستگاه ­های تعیین کننده و طول ریشه دندان  یا (Apex Finder) و همچنین فایل­های چرخشی اتوماتیک (یا Rotary Insti) هستیم.

انواع درد دندان

این درد به فرم ­های مختلف نمایان می­شود که این علایم عبارتند از:

1- حساسیت دندان به سرما

2- حساسیت دندان به گرما

3- حساسیت دندان به ضرب و لمس (Percaution and Palpation )

این دردها در ابتدا با فرکانس­های زمانی طولانی رخ می­ دهند اما به مرور و با پیشرفت پوسیدگی یا وسعت بیشتر پرکردگی دندان شدت و فرکانس درد بیشتر می­ شود. البته شایان ذکر است در برخی موارد هم پیش می­ آید که بیمار هیچگونه علائمی از دندان درد ندارد اما وسعت پوسیدگی و ضایعه دندانی به قدری وسیع است که عصب دندان از بین رفته اما اجساد و بقایای باقیمانده موجود در کانال دندان در محیط داخل دندان باقی می­ مانند که نهایتاً می­ توانند باعث آبسه ­های وسیع فکی و خیلی مشکلات جبران ­ناپذیر در آینده شوند. لذا الزاماً درد نداشتن دندان نیاز به عصب­ کشی دندان را نفی نخواهد کرد.

عصب کشی دندان

چرا به درمان مجدد ریشه نیاز دارم؟

در هر فرآیند دندان پزشکی و پزشکی گاهی اوقات اتفاق می افتد، ممکن است دندان شما همانطور که قبل از درمان نخستین انتظار می رفته به دلایل مختلفی بهبود نیابد:

• باریکی و خمیده بودن کانال ها که در طی فرآیند نخست درمان نشده اند.
  • آناتومی پیچیده کانال که در فرآیند نخست تشخیص داده نشده باشد.
  • به تعویق افتادن قرار دادن تاج یا سایر ترمیم ها روی دندان بعد از درمان ریشه
  • ترمیم نتواند از ورود آلودگی های بزاقی به درون دندان پیشگیری کند.

در موارد دیگر، مشکلات جدید می توانند دندانی که با موفقیت درمان شده است را به خطر بیاندازند. برای مثال:

– پوسیدگی جدید که میتواند ریشه دندان که با موادی پر شده است را با باکتری ها در تماس قرار دهد و باعث عفونت جدید در دندان شود.

– از دست دادن، شکستن یا خراشیدن تاج یا پر شدگی دندان که میتواند دندان را با عفونت جدید مواجه کند.

– ایجاد شکستگی در دندان

درمان جایگزین جراحی ریشه

تنها درمان دیگری که وجود دارد کشیدن دندان است. دندان کشیده شده باید بعد از آن با دندان مصنوعی، ایمپلنت یا پل جایگزین شود تا عملکرد جویدن دوباره بازگردانده شود و از تغییر حالت دندان های مجاور نیز پیشگیری شود. به این دلیل که این گزینه ها نیازمند جراحی گسترده است یا فرآیند دندان پزشکی روی دندان های سالم مجاور هستند، میتوانند گران تر و وقت گیرتر از درمان مجدد و ترمیم دندان طبیعی باشند.

بی حس نشدن دندان

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

مقدار هزینه بستگی به این که این فرآیند چقدر پیچیده باشد خواهد داشت. این فرآیند احتمالا از فرآیند درمان ریشه نخست شما پیچیده تر خواهد بود، زیرا ممکن است نیاز باشد ترمیم و پرشدگی ریشه شما خارج شود تا فرآیند جدید انجام شود. به علاوه متخصص ریشه شما ممکن است زمان بیشتری برای یافتن آناتومی غیرمعمول کانال سپری کند. از این رو، شما درکل باید انتظار داشته باشید که این فرآیند در مقایسه با درمان ریشه نخست شما هزینه بیشتری داشته باشد.

ممکن است بیمه مقداری از هزینه های درمانی یا تمام هزینه های درمانی شما را پرداخت کند، با بیمه خود درمورد پوشش درمانی دندان پزشکی صحبت کنید.

دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص دندانپزشکی بزرگسالان