عصب کشی بدون درد با این ۳ روش

61,161

اصولاً عوامل متعددی در موفقیت بی حسی در عصب کشی دندان نقش دارند. این عوامل شامل فاکتورهای بافتی دندان و  روانی بیماران می باشد.  ترس و اضطراب می تواند بی حس نشدن دندان را به دنبال داشته باشد.

عصب کشی درمانی است که برای ترمیم و محافظت از دندانی که فرسوده یا عفونی شده است مورد استفاده قرار می گیرد. در طی فرآیند عصب کشی دندان ، عصب و پالپ خارج شده و ناحیه داخلی دهان تمیز می شود و با موادی به طور کامل پر و پوشانده می شود. بدون عصب کشی، بافت اطراف دندان عفونی شده و تورم چرکی (آبسه کردن دندان) رخ خواهد داد.

روت کانال، عبارتی است که برای تعریف حفره طبیعی موجود در مرکز دندان به کار می رود. پالپ یا اتاقک پالپ ناحیه نرمی در ریشه(روت) کانال می باشد. عصب دندان درون ریشه کانال قرار گرفته است.

عصب کشی دندان

دلایل عصب کشی دندان

دلایل پزشکی متعددی وجود دارد که به واسطه آنها یک فرد نیاز به فرآیند عصب کشی دندان برای درمان نیازمند است. یکی از دلایل این است که، این روش درمانی یکی از قدرتمندترین روش های درمان دندانی است. هر تغییر اساسی در دندان که به عصب منتشر شود یا آن را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند منجر به نیاز به عمل عصب کشی دندان شود؛ مانند ترومای دندان که میتواند شامل موارد زیر باشد:

1) عصب های مرده یا در حال مرگ

فرسودگی دندانی، دندان های ترک خورده یا ترومای دندان دلایل از بین رفتن و مردن دندان ها هستند. پالپیت غیر قابل بازگشت که در نتیجه فرسودگی دندان ایجاد می شود یا سوراخ های بزرگ نیز می توانند مرگ عصب را تسریع کنند. در اغلب مواقع، آسیب وارده به دندان بسیار شدید بوده به صورتی که عصب توانایی ریکاور شدن نداشته و به مرور می میرد. عصبهای مرده یا در حال مرگ یکی از دردناک ترین حس هایی را ایجاد می کنند که یک فرد می تواند تجربه کند.

2) حساسیت قابل توجه

گاهی، سطوح قابل توجه حساسیت ها می تواند منجر به ایجاد پلاک دندانی شود. بیشتر افراد درجاتی از حساسیت دندانی را تجربه می کنند. با اینحال، این حساسیت در برخی بسیار شدید بوده و می تواند منجر به دشواری در خوردن یا آشامیدن مایعات خنک یا نوشیدنی های گرم و غذاها شود. بسیاری از مداخلات و فرآیندهای دندانی می تواند برای کاهش این احساس به کار رود. با اینحال، هنگامی که تمام این مراحل با شکست مواجه شود، عصب کشی یکی از آخرین روش های موثر خواهد بود.

3) پروتز دندان

مطابق با پیشنهادی که از طرف دندانپزشک به شما مطرح می شود، گاهی چندین ریشه می تواند برای ایجاد حمایت از استخوان یا اتصال قطعی، حفظ شود. این ریشه ها که در جای آنها پروتز قرار می گیرد، می بایست پر شده و خالی نمانند. ریشه های بدون حفاظ در طی عمل پروتز می تواند دندان را مستعد پوسیدگی کرده و در نتیجه دندان درد را به دنبال داشته باشد که این امر نیاز به کشیدن دندان را بیشتر می کند. اطمینان حاصل کنید که تنها تعداد کمی از ریشه ها برای این هدف باقی مانده اند که تغییرات و عوارض جانبی آینده را کاهش خواهند داد.

4) آبسه

آبسه (تورم عفونی دندان) زمانی رخ می دهد که دندان در هنگام جویدن یا نوشیدن درد بسیاری داشته باشد. دو دلیل عمده و اولیه برای آبسه دندان وجود دارد. آبسه ها به دو نوع پریودنتال یا پریاپیکال (دندان عفونی) تقسیم بندی می شوند. آبسه های لثه متفاوت بوده و نیازمند درمان هایی متفاوت از درمان های دندانی نیز می باشد.

با اینحال، بیشتر آبسه ها با خارج کردن عصب های عفونی و آسیب دیده در طی فرآیند عصب کشی، درمان می شوند.

5) ترمیم گسترده

گاهی، شکل دندان می بایست در طی فرآِیند ترمیم آرایشی یا پزشکی تغییر کند. این جایگزینی و تغییر شکل ممکن است عصب را در معرض هوا قرار داده و آنها را مستعد آلودگی به باکتری و سایر عوامل عفونی کند. در این شرایط، عصب کشی ممکن است به هدف جلوگیری از ایجاد عفونت به کار رود. از سوی دیگر، شما می توانید به فرآیند ارتودونسی به عنوان فرآیندی که از دندان های شما محافظت می کند اطمینان داشته باشید. این عمل خصوصا هنگامی حیاتی است که ترمیم های دندانی شامل تغییر در تاج ها پل های دندانی باشد.

عوامل موثر بر بی حسی دندان

بیماری که به دلیل التهاب طولانی مدت دندان دچار اضطراب و تشویش روانی شده، آستانه درد پایین تری دارد. یعنی محرک خفیف تری جهت ایجاد درد در این فرد اثر گذار خواهد بود. علاوه بر این ساختار عصب اصلی که از ناحیه مغز به دندان ها می رسد نیز دارای ساختمان پیچیده ای است، لذا آگاهی دندانپزشک از انواع فرم های آناتومیک دندانهای بیمار در انجام تزریق بی حسی موفق، کمک زیادی می کند.

بی حس کردن دندان

1) ترس و اضطراب

بسیاری از بیماران حکایات ترسناکی در خصوص درمان ریشه و عصب کشی شنیده اند. علت این داستان می تواند ناشی از تجربه وجود دندان دردناک یا عفونی باشد و نه ناشی از درمان.

این بیماران، درد، تورم، بی خوابی شبانه قبل از درمان را کاملاً به یاد دارند. خود درمان کمتر دردناک است. یک تحقیق روی بیمارانی که درمانشان اتمام یافته بود نشان داد که 96% آنها با درمان ریشه در آینده و عصب کشی کردن مجدد موافق هستند. لذا معمولا علت ترس و اضطراب بیماران، هراس از اتفاقی نامعلوم و اغلب ناشی از حکایاتی ترسناک است که دیگران تعریف کرده اند. این حالت روانی هم بر درک بیماران از درمان موثر است و هم روی نحوه عکس العمل آنها در مقابل درد و تحریکات درد موثر می باشد. بسیاری از بیماران این هراس و اضطراب را از دیگران پنهان می کنند.

2) خستگی

بیمارانی که مبتلا به دندان درد هستند در یک مقطع زمانی تغذیه و خواب کافی نداشته اند و فعالیت روزمره آنها مختل بوده است. علاوه بر این بسیاری از آنها در مورد جلسه درمان دندانپزشکی مضطرب و هراسان هستند. تمام این فاکتورها باعث کاهش توانایی بیمار در کنترل ترس و کم شدن تحمل او نسبت به درد و بی حسی دندان خواهد شد.

3) التهاب عصب بافتهای اطراف دندان

بافت های اطراف دندانی وقتی ملتهب باشند، آستانه درد کاهش می یابد. لذا بافت ملتهب به تحریکی که قبلا درک نمی شد یا به ملایمت درک می شد، این بار پاسخ دردناک می دهد.

یک عارضه وابسته به این پدیده آن است که ایجاد بی حسی دندان در بافت های ملتهب خیلی سخت تر انجام می شود. یک مثال خوب در مورد پدیده افزایش حساسیت، همین مسئله آفتاب سوختگی است که هرگاه پوست در معرض اشعه خورشید، دچار آفتاب سوختگی می شود، ملتهب و حساس شده و نسبت به حتی تماس خیلی خفیف هم بسیار دردناک خواهد شد. همین قانون در مورد بافت های آماسی و ملتهب اطراف ریشه دندان هم صدق می کند.

4) بی حسی ناموفق قبلی توسط دندانپزشک های قبلی

عدم موفقیت در بی حسی دندان ها توسط دندان پزشکان قبلی، سبب مشکل روانی در بیمار می شود که همیشه بیمار فکر می کند هیچ گاه دندان های او بی حس نخواهند شد، در حالی که استفاده از تکنیک های صحیح در بی حس کردن دندان ها بسیار موثر است.

عصب کشی بدون درد

فاز اولیه درمان اهمیت زیادی دارد. اگر برخورد صحیح با بیماری که از درد دندان نالان است شود و روشهای بی حسی به آرامی و با دقت و ماهرانه انجام گیرد، آستانه تحمل درد بالا خواهد رفت. در نتیجه علاوه بر کسب یک بی حسی دندان مطلوب، نگرانی بیمار هم کاهش یافته و همکاری بیمار هم بیشتر خواهد شد.

1) کنترل روانی بیمار

معمولا با توضیح مراحل درمان و آنچه که بیمار باید انتظار داشته باشد، ارتباط خوبی بین دندانپزشک و بیمارش حاصل می شود و وقتی به بیماران توضیح بدهم که ما از اضطراب و نگرانی او مطلع هستیم، این ارتباط بهتر حاصل خواهد شد. با رعایت این مسائل توسط دندانپزشگ نه تنها آرامش و راحتی بیمار فراهم می شود بلکه، آستانه تحمل او بالاتر خواهد رفت.

2) تزریق بی حسی بدون درد

معمولاً بیماران نسبت به تزریق های دندانپزشکی ترس زیادی دارند. یک روش خوب جهت کسب اعتماد و همکاری بیمار، کسب مهارت در روش های تزریقی است که تقریبا بدون درد هستند. با اطمینان می توان گفت که بیماران و افراد خانواده، خود خواهند گفت که تزریق دندانپزشک او دردی ندارد. اگرچه اکثرا تزریق ها، کاملا بدون درد نیستند. اما میتوان این درد را به حداقل رساند و با این کار نه تنها بیمار راحت تر خواهد شد بلکه آستانه درد و میزان تحمل درد او هم بالاتر خواهد رفت.

3) بی حسی سطحی

استفاده از بی حس کننده های سطحی قبل از تزریق بی حسی موضعی مرسوم و شایع است. برخی تحقیقات نشان داده که بی حسی سطحی موثر است. یک ناحیه خصوصا مهم در دهان که بی حسی سطحی در آن بسیار کارآمد و مفید است نواحی دندان های قدامی فک بالا است. بهترین جنبه استفاده از بی حسی سطحی فقط برای کاهش حساسیت بافت دهان نیست بلکه بیشتر به این منظور است که بیمار متوجه باشد که همه کار برای کاهش درد دندان برای وی انجام می شود.

نکته دیگر آن است که استفاده از بی حسی سطحی در بیمار این را القاء می کند که با این کار درد تزریق کاهش خواهد یافت.

عصب کشی چگونه انجام میشود؟

عصب کشی معمولا توسط یک متخصص ریشه (اندودنتیست) انجام میشود.

در زیر به مراحل عصب کشی می پردازیم:

  • متخصص ریشه برای این فرآیند یک عکس اشعه ی ایکس از دندان شما میگیرد. بعداز آن، دندان پزشک یک بیحسی موضعی به شما تزریق میکند تا دندان را بیحس کند و یک پوشش محافظ دهان برای جلوگیری از آسیب به دندان و کمک به استراحت دهان در دهان شما قرار میدهد.
  • متخصص ریشه یک سوراخی بر روی دندان ایجاد میکند تا به بافت های حساس داخل دندان دسترسی پیدا کند. بعد از آن دندان پزشک با استفاده از ابزارهای خیلی کوچک پالپ را از حفرات و کانال های دندان خارج میکند.
  • بعد از آن دندان پزشک ریشه ی درمان شده را پاک کرده و شکل دهی میکند تا برای پر کردن و احتمالا چیزی برای پشتیبانی از دندان فضا ایجاد کند.
  • متخصص ریشه، ریشه ی دندان را با ماده ی لاستیک مانندی به اسم گاتا پرچا پر میکند و بعد از آن روی این ماده را با موادی می پوشاند تا آن را درون دندان مهر و موم کند.
  • بعد از آن متخصص ریشه روی دندان را موقتا پر میکند تا در هنگام بهبودی ریشه، از درون دندان محافظت کند.

شخصی که عصب کشی انجام می دهد، نیاز دارد تا دوباره به دندان پزشک مراجعه کند تا او پانسمان موقت را حذف کند. در این مرحله، دندان پزشک یا یک روکش دائمی روی دندان شما قرار خواهد داد یا ترمیم های دائمی دیگری روی دندان شما انجام خواهد داد.

وقتی عصب کشی پایان یافت، دندان باید به عملکرد سابق خود بازگردد و نباید دردی داشته باشد.

نحوه و مراحل عصب‌ کشی بدون درد

جهت تعیین نیاز به عصب کشی دندان ابتدا علاوه بر معاینه بالینی دندان، نیاز به تائید توسط عکس رادیوگرافی هم می‌باشد تا میزان پوسیدگی و احتمال میزان موفقیت درمان قبل از شروع به کار ارزیابی شود. اصولاً درمان ریشه ( عصب‌ کشی)  موفق بر پایه انجام یک تشخیص صحیح و یک طرح درمان مناسب همراه با استفاده از دانش  آناتومیک دندان  و انجام ضدعفونی و پرکردگی  کل سیستم کانال ریشه دندان استوار است. به صورت اولیه بر پرکردگی  و نفوذناپذیری فضای کل ریشه تأکید زیاد است. البته کانال‌ های که به طور ضعیف عصب‌ کشی شده‌اند غالباً به صورت ناقص پاکسازی و شکل‌دهی شده‌اند. پاکسازی به شکل‌دهی کافی و ایجاد یک سیل تاجی  کامل از مهم‌ترین عوامل در موفقیت یک عصب‌کشی به شمار می‌روند.

البته حذف باکتری‌های داخل کانال ریشه دندان از بحرانی‌ترین فاکتورها محسوب می‌شوند مهم‌ترین معیار ارزیابی میزان پاکسازی کافی دندان رسیدن دیواره ریشه‌ها به دیواره‌های ساخت و شیشه‌ای می‌باشد. کانال‌هایی که به خوبی عصب کشی شده‌اند با فشار دادن نوک فایل ( وسیله عصب‌کشی) به دیواره‌های کانال در تمام نقاط صاف احساس می‌شوند.

البته علاوه بر معاینات بالینی پاسخ دادن به تست‌های سرما و گرما هم جهت بررسی واکنش مناسب به دندان به محرک‌ها کافی می‌باشد.

انجام عصب‌کشی می‌تواند به صورت یک جلسه‌ای یا چند جلسه انجام شود که هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد که برحسب دندان بیمار وجود ترشح یا خونریزی در دندان بیمار دارای موارد تجویز و عدم تجویز می‌باشد.

ملاحظات عمومی جهت عصب کشی دندان

1- بررسی اولیه دندان همیشه با فایل‌ها (وسایل عصب‌کشی) کوچک‌تر به بزرگ‌تر انجام می‌شود تا اندازه و شکل و کانال دندان مشخص گردد.

2- همیشه باید از شستشوی کافی در حین کار کردن عصب کشی دندان استفاده کرد.

3- عصب‌ کشی ناحیه تاج دندان باید تدریجی انجام شود و صرف‌نظر از روش آماده‌سازی این کار از ناحیه ریشه به سمت تاج انجام شود.

4- چرخش وسایل عصب‌کشی همیشه در جهت عقربه‌های ساعت بوده تا بتواند کاملاً علاوه بر گیر کردن کافی در مواد داخل ریشه، تراش کافی هم انجام دهد.

5- مهم‌ترین قسمت جهت عصب‌کشی  یک سوم تاجی کانال ریشه است.  در موارد انحنای شدید تاج دندان باید قسمت نوک ریشه را خیلی با احتیاط کار کرد تا هیچ‌گونه پله (لج) (lege)  ایجاد نشود. با تلاش و دسترسی مستقیم به دهانه کانال ریشه امکان عصب‌کشی ایده آل فراهم خواهد شد.

6- اندازه‌گیری دقیق طول ریشه دندان بسیار ضروری است چرا که عصب‌کشی کوتاه‌تر است طول ریشه دندان، مقدمه تشکیل لج (یا پله) و نهایتاً عفونت دندان خواهد شد.

حوادث و عوارض حین عصب‌ کشی دندان

الف) شکسته شدن وسیله عصب‌ کشی

یک وسیله شکسته یا سایر عوامل انسداد کانال، ممکن است تأثیر منفی روی پیش‌آگهی درمان دندان داشته باشد. روش‌های گوناگونی در حل این مشکل وجود دارد که انجام هر یک نیازمند به وجود یک اندودفیت با تجربه و کاردان می‌باشد.

ب) لج (ledge)

وجود پله در دندان اصولاً پیش‌آگهی درمان اندو  دندان را ضعیف می‌کند و دندان دیر یا زود مستعد عفونت خواهد بود. اگر بعدها درمان مجدد (عصب‌کشی مجدد) جراحی لازم باشد بیمار باید باندودنیست  ارجاع داده شود.

ج) پرفوراسیون (سوراخ شدن دندان)

اصولاً سوراخ شدن دندان آن را در ریسک خطر بالا جهت کشیدن دندان قرار خواهد داد. بسته به موقعیت و اندازه و اهمیت استراتژیک دندان راه‌های گوناگونی جهت درمان آن وجود خواهد داشت که معمولاً این روش‌ها خارج از تجربه و توانایی دندانپزشکی عمومی می‌باشد.

د) باقی ماندن درد دندان در بیمار بعد از عصب‌ کشی

اگر درد و تورم به دنبال درمان تداوم یا گسترش یابد بیمار باید به یک اندودنیست  ارجاع شود البته باقی ماندن درد بعد از عصب‌کشی علل گوناگون دارد:

پاکسازی ناقص دندان، کانال پیدا نشده در دندان، شکستگی ریشه که با توجه به علل مختلف ممکن است کشیدن دندان درمان مجدد جراحی لازم باشد.

دندانپزشکی سالمندان

 (اندو) عصب‌کشی در افراد مسن 

در بیماران مسن و پیر ملاحظات عصب‌کشی (اندو) از خیلی جهات مشابه بیماران جوان‌تر است اما تفاوت‌هایی نیز دارد.

بیشتر بیماران سالمند و مسن تنها زمانی حاضر به کشیدن دندان خود خواهند شد که جایگزین درمانی دیگری وجود نداشته باشد. بیماران مسن میزان استفاده بالایی از خدمات دندانپزشکی دارند.

ملاحظات اندو (عصب‌کشی)  در بیماران مسن و سالمند شامل در نظر گرفتن تفاوت‌های بیولوژیک، پزشکی، و روانشناسی آن‌ها در مقایسه با بیماران جوان و همچنین پیچیدگی درمان می‌باشد.البته میزان بهبودی در افراد سالمند در مقایسه با افراد جوان کمتر بوده و دندان‌پزشکی سالمندان اصول آن با اندکی تأخیر در پاسخ‌های ترمیمی همراه خواهد بود.

موارد ضروری در دندانپزشکی سالمندان

عوامل مهمی را در دندانپزشکی سالمندان باید در نظر داشت که این عوامل عبارت‌اند از:

1- زمان بهبودی پس از جراحی‌های دندانپزشکی

2- عوامل آناتومیک و بیولوژیک سالمندان

3- ملاحظات پزشکی در سالمندان

4- تغییر رنگ‌های ایجادشده در دندان‌های سالمندان

در ادامه سوالات رایج درباره عصب کشی دندان آمده است.

مقدار دردناک بودن عصب کشی چقدر است؟

فرآیند عصب کشی بعنوان یک عمل دردناک معروف است. در واقع، غالب افراد گزارش داده اند که این فرآیند به خودی خود بیشتر از پر کردن حفره داخلی دندان دردناک نیست.

عوارض جانبی عصب کشی دندان چقدر است؟

علی رغم اینکه پزشک تا چه میزان تلاش خود را برای پاکسازی و پر کردن دندانتان انجام دهد، عفونت های جدید ممکن است بعد از عصب کشی ظاهر شوند. دلایل احتمالی این رخداد شامل موارد زیر است:

  • وجود بیش از یک کانال ریشه ای پیش بینی نشده در یک دندان (یکی از این کانالهای پاکسازی نشده رها شود)
  • ترک خوردگی تشخیص داده نشده در ریشه یک دندان
  • ترمیم دندانی ناکافی یا ناقص که به باکتری ها اجازه می دهد تا از فرآیند ترمیم انجام شده عبور کرده و آن را پشت سر گذاشته و مجددا ناحیه را آلوده کنند.
  • شکستن مواد پر کننده ناحیه داخلی دندان در طول زمان که به باکتری ها اجازه می دهد مجددا بخشهای داخلی دندان را آلوده کنند.

درمان درد دندان عصب کشی شده در خانه

مسکن های بدون نسخه یا مسکن هایی که دندان پزشک برای شما تجویز کرده است باید برای تسکین درد دندان عصب کشی شده کافی باشند. وقتی از دارو استفاده میکنید، به دقت دستور مصرف آن را پیگیری کنید و اگر دارو عملکردی نداشت با دندان پزشک خود تماس بگیرید.

مهم است که تا زمان پایان یافتن عصب کشی و ترمیم دندان با دندان مورد نظر چیزی نخورید و نجوید. پانسمان موقت حساس بوده و ممکن است با جویدن بشکند. همچنین بهداشت دهان بالا  به وسیله ی مسواک زدن مرتب و نخ دندان کشیدن باید ادامه یابد.

مدت و نحوه عصب کشی دندان چگونه است؟

فرآیند عصب کشی معمولا در سه یا چهار مرحله طول انجام می شود که هر مرحله بین 30 الی 90 دقیقه طول می کشد. مراحل می تواند در 14 روز انجام شده و به مراحل خارج کردن عصب، قرار دادن ماده پر کننده موقت و پر کردن نهایی تقسیم بندی شود. عفونت دندانی دلیلی است که عمده دردهای دندانی را ایجاد می کند.

عصبهایی که در معرض هوا قرار گرفته اند بسیار زیاد متسعد آسیب هستند علی الخصوص زمانی که در برخورد با نوشیدنی های بسیار سرد یا غذا و نوشیدنی های بسیار گرم قرار بگیرند. در طی فرآیند عصب کشی، پزشک از ماده بی حسی برای از بین حس دندان و ناحیه اطراف استفاده می کند.

دندان درد عصبی

چه میزان درد دندان عصب کشی شده طبیعی است؟

درد دندان عصب کشی شده در بیشتر افراد در چند روز ابتدایی بعد از عصب کشی همراه با مقداری حساسیت در هنگام لمس گزارش می شود.

برای این موضوع چند دلیل وجود دارد:

# بافت لثه اطراف آن همچنان ملتهب و متورم باقی می ماند

 گرچه دندان پزشک بافت عصبی دندان را خارج میکند، اما همچنان عصب های کوچکی در رباط و بافت اطراف دندان باقی می ماند. زمانی که این ناحیه ملتهب باشد، مانند بعد از فرآیند های دندان پزشکی، همچنان این پایانه های عصبی میتوانند درد را گزارش کنند.

# آسیب های ناشی از ابزارها

 این احتمال وجود دارد که ابزار های دندان پزشکی که برای عصب کشی استفاده میشوند ناخواسته به بافت حساس اطراف آسیب بزند.

# بلند بودن پانسمان موقت

 این مسئله زمانی اتفاق می افتد که دندان پزشک دندان را با پانسمان موقت پر میکند آن را به اندازه ی کافی صاف نکند. اگر پانسمان فقط کمی از دندان های اطراف بلندتر باشد، میتواند باعث شود که فشار بیشتری رو آن نقطه وارد شده و منجر به جراحت دندان شود.

در بیشتر موارد، درد و ناراحتی مرتبط با عصب کشی باید خود به خود بعد از چند روز برطرف شود.

اگر این درد بهتر نشد، یا اگر درد شدید بود و با درمان های خانگی بهبود نیافت، مهم است که برای ارزیابی آن با دندان پزشک یا متخصص ریشه ی خود تماس بگیرید.

دوره ریکاوری چقدر است؟

ریکاوری فعالیت دندانی بعد از فرآیند عصب کشی بین چند روز تا چند هفته متفاوت است. دردی مبهم و تورم ممکن است در روزهای اول پس از فرآیند رخ دهد، اما به زودی از بین می رود. با اینحال، ممکن است زمانی طول بکشد که فرد مجدد بتواند به طول نرمال نوشیدن و خوردن مواد غذایی سخت را آغاز کند. بیشتر ناراحتی ها می تواند با استفاده از مسکن ها بر طرف شود. اگر درد شارپ و مداوم باشد، بنابراین ممکن است مجبور به بازگشت به کلینیک یا مرکز درمانی شده تا بررسی های بیشتری از طرف پزشک بر روی دندان شما اعمال شود.

چه چیزهایی بعد از جراحی عصب کشی دندان بخورم. 

1.میوه ها، مثل موز، انبه، گلابی، هلو، سس سیب و اسموتی های میوه

2.غلات نرم

3.ماست، میلک شیک، و بستنی های بدون مغز و تکه

4.پودینگ

5.تخم مرغ

6.سوپ

7.سالاد ماهی تن

8.هوموس

9.پوره سبزیجات، مانند سیب زمینی و کلم

10.پنکیک

11.سوشی

12.بلغور جو دوسر و کرم گندم

13.پاستا و نودل

14.بعضی از این غذاها، مانند پوره سبزیجات، ماست و غلات نرم را میتوانید بلافاصله بعد از جراحی بخورید، زیرا فقط نیاز به بلعیدن دارند. آن ها نه تنها گرسنگی شما را برطرف میکنند بلکه محلی که در آن عصب کشی داشته اید را تسکین میکنند.

چه چیزهایی را نباید بعد از جراحی عصب کشی دندان بخوریم یا بنوشیم. 

1. غذای ترد مانند هویج، ذرت و سیب، زیرا میتوانند باعث آسیب و درد بی مورد شوند.

2.غذاهای جویدنی مانند آدامس، بیشتر نان ها یا آب نبات مثل تافی، زیرا میتوانند پرشدگی دندان را خراب کنند.

3.غذاهای سفت مانند یخ یا مغزها زیرا این ها میتوانند به دندان آسیب بزنند و باعث درد غیرضروری و احتمالا آسیب به محل جراحی شوند.

4.از مصرف الکل پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث خون ریزی شود.

5.از مصرف غذاهای خیلی داغ پرهیز کنید زیرا میتوانند باعث افزایش حساسیت شما شوند.

6.همچنین از غذاهای تند به دلیل ایجاد ناراحتی و حساسیت دوری کنید.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شری شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام
    روز قبل دندان آسیاب پسر ۶ ساله ام رو عصب کشی کردیم .اما هنوز درد شدید داره و بچه رو خیلی زیاد اذیت میکنه .امروز دوباره به دکترش مراجعه کردیم .عکس انداخت گفت مشکل خاصی نداره و فقط یه کم تراشید دندان رو گفت بلند بوده ،اما دردش ساکت نمیشه .شربت پروفن هم میدم بهش اما تنها ۲ ساعت آروم‌میشه ،لطفا راهنمایی کنید ،ممنون
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      معمولا تا یکهفته شاید درد به ضربه در دندان عصب کشی شده وجود داشته باشد‌.اگر بعد از یکهفته درد دندان برطرف نشد به متخصص درمان ریشه مراجعه نمایید

  • تصویر کاربر مهسا سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام پسرم دو ساله ۴ تا دندان جلو عصب کشی و پر کردن، ۴ تا دندان هم روکش میخواهند البته به تشخیص دکتر فوق تخصص در اهواز و گرفتن عکس، میخواستم واسه درمان بیارم تهران میشه قیمت تقریبی بهم بدین ممنونم
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      لطفا به بخش دندانپزشكي بيهوشي در سايت مراجعه نماييد توضيحات كامل و قيمتها در سايت نوشته شده است

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر مطب بسیار مفید شما را بابته بی حس نشدن دندان خواندم بنده یک شب با ناراحتی کمی متوسط دندان درد به کلینیک شبانه روزی مراجعه کردم دکتر گفت باید عصب کشی کنم بنده سالهای دور چون دندانپزشک زیاد میرفتم مشگلی نداشتم قبول کردم ایشان یک مرتبه بی حسی زد و شروع بکار کرد ولی چنان درد برمن حیطه شد که انگار شوک برق 220والت به من زدن و نتوانستم تحمل کنم دکتر دوباره بی حسی زد ولی باز متاسفانه تا کوچکترین دست به دندان من میزد چنان درد ی میگرفت تو عمرم ندیدم دکتر ترسید بیهوش شوم از درد و کار را متوقف کرد حالا من باید چکار کنم دلیل چیست ایا مشگل بدنی بنده بوده یا دارو یا مهارت دکتر در بی حسی؟سپاسگذار هستم راهنمایی نمایید چون واقعا نمیدانم چکار کنم بی حس نشود دندانم کارم گره میخورد در درمان
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      با سلام.طبق توضیحاتی که قبلا دادیم عوامل مختلفی در این مشکل دخیل هستند که همه را تا حدودی ذکر کردیم.توصیه میکنم حتما به متخصص درمان ریشه که در این امر توانایی داشته باشند مراجعه نمایید.

درحال دریافت اطلاعات