مراحل انجام جرم گیری دندان

2,014

جرم گیری دندان به طور معمول برای کمک به افرادی که بیماری های لثه یا ساخت بیش از حد پلاک (جرم) دارند انجام می شود. درحالی که پاک کردن معمولی فقط در سطح دندان انجام می شود، جرم گیری دندان عمیق تر خواهد بود.

اگر دندان پزشکتان جرم گیری و تصحیح سطح ریشه برای دندان های شما توصیه کرده است، این که بدانید دقیقا این کار چیست به شما کمک خواهد کرد، از این رو با ما همراه باشید.

تعریف جرم گیری دندان 

جرم گیری یک فرآیند دندان پزشکی متداول برای افرادی است که بیماری های لثه دارند. جرم گیری دندان به زیر خط لثه می رسد تا جرم هایی که تجمع یافته اند را از بین ببرد. فرآیند جرم گیری و تصحیح سطح ریشه دندان اغلب به عنوان پاک کننده عمیق یاد میشود. این درمان فراتر از پاک کننده معمولی ای است که شما در یک بررسی متداول یا ویزیت سالانه تجربه میکنید.

بی حس نشدن دندان

چه زمانی نیاز به جرم گیری دندان است؟

همه افراد نوعی از تجمع پلاک را تجربه می کنند. بزاق، باکتری ها و پروتئین های درون دهان شما تقریبا همیشه یک لایه نازک تشکیل می دهند که دندان های شما را می پوشانند. زمانی که چیزی می خورید، ذرات کوچک، اسیدها و قندهای غذا به این لایه می چسبند و چیزی روی دندان شما تجمع می یابد که پلاک نامیده میشود. باکتری هایی که در این پلاک زندگی می کنند می توانند باعث بیماری های لثه و پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و پاک کردن منظم دندان پزشکی به از بین بردن پلاک کمک خواهد کرد و از مشکلات جدی تر پیشگیری خواهد کرد.

اگر لثه های سالمی دارید، بافت آن به صورت محکم اطراف دندان قرار خواهد گرفت و به پلاک اجازه تشکیل نخواهد داد. درهر حال، اگر بیماری های لثه شروع به ایجاد شدن کنند، این بافت از دست خواهد رفت. لثه سالم فقط 1 تا 3 میلیمتر پایین تر از خط لثه به دندان ها می چسبد. در بیماری های لثه، شروع به عمیق شدن این فضاها خواهید کرد. این فضا میتواند با پلاک پر شود، مشکل شما را بدتر کند و باعث علائمی مانند بوی بد دهان شود.

اگر این فضا در شما به 4 میلیمتر یا بیشتر برسد، دندان پزشک شما برای از بین بردن پلاک هایی که در زیر خط لثه ایجاد شده اند و کمک به درمان بیماری لثه جرم گیری دندان را پیشنهاد می کند.

مطلب مرتبط: آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

فرآیند جرم گیری دندان و تصحیح سطح ریشه

جرم گیری دندان شامل از بین بردن دقیق پلاک های باکتریایی از سطح دندان تا فقط کمی زیر خط لثه می باشد. دو روش اصلی جرم گیری وجود دارد. اگر دندان پزشک شما از ابزارهای دستی استفاده کند، او پلاک ها را از دندان شما با استفاده از یک وسیله ی فلزی به اسم اسکالر و کورت می خراشد. بعد از آن دندان پزشکتان این وسیله ی ظریف را به زیر خطر لثه شما وارد میکند تا به پلاک هایی که مسواک نمی تواند دسترسی داشته باشد برسد.

همینطور ممکن است دندان پزشک شما برای جرم گیری دندان شما از یک وسیله ی اولتراسونیک استفاده کند. ویژگی این دستگاه نوک فلزی لرزش دار است که با اسپری آب سرد ترکیب شده است. نوک وسیله رسوب های اضافی را کنار می زند و آب فضای لثه را تمیز میکند.

جرم گیری دندان معمولا با یک فرآیند دیگر به اسم تصحیح سطح ریشه ادامه می یابد. تصحیح سطح ریشه برای رسیدن به سطح ریشه دندان عمیق تر میشود. این کار به همان شیوه ی جرم گیری انجام می شود. تصحیح سطح ریشه، سطح ریشه را صاف خواهد کرد از این رو پلاک میتواند دوباره به آن بچسبد.

جرم گیری دندان ها

جرم گیری دندان چگونه به نظر می آید؟

جرم گیری دندان می توانند راحت نباشد، به خصوص اگر لثه های حساسی داشته باشید. ممکن است دندان پزشک شما یک بیحسی موضعی برای بیحس کردن لثه هایتان استفاده کند و این فرآیند را راحت تر کند. اگر در مورد درد یا ناراحتی های حین فرآیند نگران هستید، با پزشک خود درمورد گزینه های بیحسی که برای شما وجود دارند صحبت کنید.

جرم گیری دندان میتواند چند جلسه زمان ببرد، در هر جلسه به یک قسمت متفاوت از دهان رسیدگی خواهد شد. بعضی از دندان پزشکان دهان را به چهار قسمت تقسیم میکنند، درصورتی که دیگر دندان پزشکان جرم گیری دندان را در دو قسمت انجام می دهند. اگر در مورد این کار مضطرب هستید، از دندان پزشک خود بپرسید که آیا امکان دارد جرم گیری خود را در یک جلسه انجام دهید. گرچه این کار گزینه ای برای تمام موارد نیست، اما درصورتی که بیماری لثه شما خفیف باشد و شما مایل به انجام یک فرآیند طولانی باشید ممکن است انجام آن امکان پذیر باشد.

چه توقعی بعد از جرم گیری داشته باشید.

ممکن است بعد از جرم گیری و تصحیح سطح ریشه در دهانتان احساس زخم و حساسیت داشته باشید. بعضی افراد بعد از این فرآیند تورم یا خون ریزی نیز تجربه میکنند. ممکن است دندان پزشکتان برای کاهش این ناراحتی به شما خمیردندان بیحس کننده پیشنهاد کند. ممکن است برای شما دهان شویه هایی تجویز کند تا بعد از این فرآیند استفاده کنید، تا لثه هایتان پاکیزه بمانند. خیلی مهم است که مسواک زدن مناسب و نخ دندان کشیدن درستی بعد از جرم گیری انجام دهید تا از ایجاد پلاک در همان منطقه پیشین جلوگیری شود.

باید دندان پزشکتان بعد از جرم گیری یک قرار ملاقات برای شما تنظیم کند تا لثه های شما را بررسی کند، فضای لثه ای شما را اندازه گیری کند و اطمینان حاصل کند که دهانتان به خوبی بهبود یافته است. اگر فضای لثه ای شما حتی بعد از جرم گیری درحال عمیق شدن بود، ممکن است نیاز باشد برای داشتن یک لبخند سالم، گزینه های درمانی دیگری نیز انجام دهید.

جرم گیری دندان یک درمان خیلی متداول برای کسانی است که بیماری لثه دارند. نزدیک به نصف بزرگسالان امریکایی بیماری لثه دارند، پس اگر دندان پزشکتان انجام جرم گیری را برای شما توصیه کرد، بدانید که تنها نیستید. انجام یک جرم گیری درصورت نیاز میتواند به شما در مقابله با پلاک های مخفی و بهداشت دهانتان کمک کند. اگر دندان پزشک شما اعلام کرد که نیاز به یک پاک کردن عمیق دارید، در انجام این کار درنگ نکنید.  نتیجه یک لبخند زیباتر خواهد بود که شما مطمئنا از آن لذت خواهید برد.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم