ضرورت جرم گیری دندان و مراقبت های بعد از آن

1,719

اگر فردی به یک بیماری لثه ای مقاوم به درمان مبتلا باشد، دندان پزشک احتمالا جهت جلوگیری از بدتر شدن بیماری به او جرم گیری دندان را توصیه می کند. جرم گیری دندان رایج ترین روش غیر جراحی است که جهت درمان بیماری لثه ای که به پریودونتیت هم شناخته می شود، استفاده می شود.

این روند درمانی جرم و پلاک روی دندان های فرد را از بین برده و به لثه ها کمک می کند تا سلامتی خود را مجددا بدست آورند. اگر فرد به پریودونتیت حاد دچار شده و وضعیت او به گونه ای بوده که نیازمند جراحی لثه باشد، دندان پزشک و متخصص بیماری های لثه جرم گیری، روت پلنینگ (جرم گیری عمیق دندان) و پاکسازی دندان ها به طور کامل را قبل از جراحی به او توصیه می کنند.

آیا جرم گیری دندان ضروری است؟

پلاک پر از باکتری و چسبناکی که سبب ایجاد بیماری لثه می شود تمایل دارد که در سرتاسر قسمت پایینی خط لثه انباشته شود. اگر فرد دارای لثه هایی است که به مقدار جزئی از دندان هایش فاصله گرفته اند، می تواند در معرض خطر بالایی جهت ابتلا به بیماری لثه باشد و دندان پزشک ممکن است به او جرم گیری دندان را توصیه کند. جرم گیری روشی غیر جراحی اما متفاوت با پاکسازی دندانی استاندارد است زیرا این روش شامل پاکسازی نواحی دندانی در زیر خط لثه نیز می شود.

انواع ابزار های جرم گیری دندان

دو نوع ابزار جرم گیری دندان وجود دارند و برخی دندان پزشکان یا متخصصان بهداشت دندان ممکن است از هر دو استفاده کنند.

جرم گیری با ابزار های دستی

در این روش دندان پزشک یا متخصص بیماری های لثه از یک جرم گیر دندان (اسکالر) و کورت جهت حذف پلاک از دندان به روش دستی استفاده می کند. از آنجایی که دندان پزشک یا متخصص بهداشت دندان قادر به دیدن پلاک نیست، به لمس و تماس با پلاک جهت شناسایی نواحی دارای جرم و نقاط سفت تکیه می کند.

جرم گیری با ابزار های اولترا سونیک (فرا صوت)

ابزار های جرم گیری اولتراسونیک به وسیله یک قلم دارای لرزش که جدا کننده جرم دندان می باشد و یک اسپری آب که جرم ها را شسته و قلم را خنک نگه می دارد پلاک را پاکسازی می کنند.

بی حس کردن دندان

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

در حین روند جرم گیری دندان ، دندان پزشک یا متخصص بهداشت دندان، توسط یک بی حس کننده موضعی، لثه ها و ریشه های دندان ها را بی حس می کند، اما جرم گیری و جرم گیری عمیق سبب مقدار کمی درد نیز می شود.

دندان پزشک یا متخصص بهداشت دندان جهت حذف رسوبات سفت شده­ جرم های دندانی از دندان، هم در بالا و هم در پایین خط لثه، از وسایلی تخصصی استفاده می کند. جرم گیری عمیق دندان شامل نرم کردن نقاط سفتی است که بر روی ریشه دندان ها قرار دارند و می توانند با به دام انداختن و نگه داری باکتری ها در خود سبب بدتر شدن بیماری لثه شوند.

با اینکه معمولا پاکسازی یک چهارم دهان در هر جلسه توصیه می شود، اما تمام روند درمانی می تواند در یک جلسه انجام گیرد. پس از جرم گیری و روت پلنینگ فرد می تواند انتظار این را داشته باشد که لثه های او در اثر بی حسی انجام شده مقداری بی حس باشند و احتمالا پس از آن نیز مقداری حساسیت به لمس داشته باشند. در صورتی که فرد یک روتین مداوم سلامت دندان که شامل روزی دوبار مسواک زدن و نخ کشیدن روزانه دندان ها است را داشته باشد لثه های او به سرعت ظاهری صورتی، سالم و سفت را بدست می آورند.

نکات مراقبتی در طول جرم گیری دندان ها

فرد باید مطمئن شود، متخصصی که به او مراجعه کرده قبل از انجام روند جرم گیری یا روت پلنینگ سابقه کامل سلامت دندانی او را می داند. این روند درمانی می تواند سبب شود که باکتری ها به جریان خون وارد شوند، بنابراین ممکن است نیاز باشد برای کسانی که در معرض خطر بالای عفونت قرار دارند از جمله افراد مبتلا به مشکلات قلبی، بیماری کبدی یا سیستم ایمنی ضعیف شده در اثر یک بیماری مانند ایدز اقداماتی احتیاطی انجام شود.

نکات مراقبتی بعد از جرم گیری

پس از یک پاکسازی عمیق، فرد ممکن است برای یک یا دو روز درد داشته و تا یک هفته دندان های او حساس باشند.

همچنین لثه های فرد ممکن است متورم، حساس به لمس و دارای خونریزی باشند.

جهت جلوگیری از عفونت، کنترل درد یا کمک به بهبودی دندان پزشک می تواند قرص یا شستشویی دهانی را تجویز کند. همچنین او ممکن است به شیار بین لثه و دندان که به تازگی پاکسازی شده به طور مستقیم دارو (داکسی سیکلین با دوزی کمتر از ضد میکروبی) وارد کند.

دندان پزشک ملاقات دیگری را برای بررسی بهبود لثه ها و اندازه گیری عمق شیارهای بین دندان و لثه برنامه ریزی خواهد کرد. در صورتی که عمق شیارها بیشتر شده باشد، ممکن است درمان بیشتری مورد نیاز باشد.

مراقبت خوب دندانی در خانه جهت کمک به بدتر نشدن بیماری لثه و عود نکردن آن ضروری است.

فرد باید روزی دو بار دندان های خود را با یک مسواک نرم مسواک بزند، به صورت روزانه بین دندان های خود را تمیز کند، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد، از مصرف تنباکو اجتناب کند و به طور معمول به دندان پزشک مراجعه کند.

کشیدن نخ دندان

مراقبت های دهانی جهت پیشگیری

بیماری پریودونتیت می تواند بدون هیچ هشداری فرد را مبتلا سازد، بخش سلامت دهان انجمن دندان آمریکا بر انجام چک آپ های معمولی دندان و معاینات پریودونتیتی تاکید دارد. یک مراقبت خانگی خوب در جلوگیری از ابتلا بیماری لثه و سالم نگه داشتن دهان پس از هر روند درمانی دهانی ضروری است. موارد زیر اقداماتی هستند که فرد باید انجام دهد:

  • مسواک زدن دندان ها حداقل دوبار در روز همراه با یک خمیر دندان حاوی فلوراید
  • تعویض مسواک در هنگام فرسودگی موهای آن
  • نخ کشیدن روزانه دندان ها جهت تمیز کردن بین دندان ها، تاج ها، ایمپلنت ها و پل­ های دندان­ های مصنوعی
  • استفاده از یک شستشو دهنده دهانی ضد میکروبی
  • عدم مصرف سیگار (در صورتی که فرد سیگاری است سعی کند سیگار را ترک کند تا بدنی سالم تر داشته باشد)

چه آن را پاکسازی عمیق یا روت پلنینگ و چه جرم گیری دندان بنامید این روش پیشگیرانه نقشی حیاتی در درمان بیماری پریودونیت ایفا می کند. بنابراین، اگر دندان پزشک انجام جرم گیری و روت پلنینگ را به شما توصیه کرد، مطمئن باشید این کار شما را در مسیر رسیدن به سلامت دندانی قرار می دهد.

عوارض جرم گیری دندان ها

جرم گیری دندان ها در کنار فوایدی که دارد دارای عوارضی نیز می باشد. مواردی که در پایین آمده اند برخی عوارض مرتبط با جرم گیری دندان می باشند:

جرم گیری ناکافی دندان ها می تواند سبب شل شدن دندان ها شود. به علاوه، احتمالاتی نیز جهت از دست دادن تعدادی از دندان ها وجود دارد. همچنین جرم گیری دندان ها، افراد مبتلا به دیابت و افراد تحت تاثیر مشکلات قلبی را در معرض خطر قرار می دهد.

جرم گیری دندانی که به خوبی انجام نشود سبب ایجاد بیماری لثه و بیماری های دندانی می شود که بی درد اما پیش رونده هستند. اولین علت بیماری دندانی باقی مانده پلاک باکتریایی در زیر خط لثه می باشد. باید از انباشته شدن باکتری و باقی مانده غذایی جلوگیری شود تا سلامت دندان ها حفظ شود.

جرم گیری دندان ها سبب تورم و حساس شدن لثه ها به لمس می شود. روند جرم گیری معمولی از تشکیل پلاک های پر از باکتری در زیر خط لثه جلوگیری کرده که این خود به جلوگیری از عارضه های دندانی کمک می کند. عوارض جانبی می توانند حساسیت دندان ها به غذاهای سرد و گرم را بالا ببرند. جرم گیری ناکافی پس از اینکه لثه ها شروع به کوچک شدن کردند ریشه های دندان ها را نمایان می سازد که در نتیجه آن لثه ها خونریزی می کنند. پس از قرار گرفتن تحت این روند درمانی باید از سیگار کشیدن به مدت چند روز خودداری شود. همچنین فرد باید هنگام مصرف مواد غذایی که باقی مانده آنها می تواند در لثه ها جمع شود مانند آجیل ها، چیپس ها و ذرت بو داده مراقب باشد.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم