چه زمانی به عصب کشی یا درمان مجدد ریشه دندان نیاز است؟

865

با مراقبت مناسب، حتی دندانی که قبلا عصب کشی شده است می تواند تا آخر زندگی  سالم باقی بماند. اما بعضی اوقات، دندانی که قبلا درمان شده است به خوبی بهبود نیافته و می تواند درد داشته باشد یا ماه ها یا حتی سال ها بعد نیاز به درمان مجدد ریشه داشته باشد.

اگر بهبود درمان شما با خطا مواجه شود یا به مشکلات تازه ای مبتلا شود، شما نیاز به درمان مجدد ریشه دارید. یک فرآیند اضافه ممکن است بتواند بهبودی را ایجاد کند و دندان شما را حفظ کند. اگر در دندانی که قبلا درمان شده است درد یا ناراحتی دارید، درمورد درمان با متخصص ریشه صحبت کنید.

چرا به درمان مجدد ریشه نیاز دارم؟

در هر فرآیند دندان پزشکی و پزشکی گاهی اوقات اتفاق می افتد، ممکن است دندان شما همانطور که قبل از درمان نخستین انتظار می رفته به دلایل مختلفی بهبود نیابد:

  • باریکی و خمیده بودن کانال ها که در طی فرآیند نخست درمان نشده اند.
  • آناتومی پیچیده کانال که در فرآیند نخست تشخیص داده نشده باشد.
  • به تعویق افتادن قرار دادن تاج یا سایر ترمیم ها روی دندان بعد از درمان ریشه
  • ترمیم نتواند از ورود آلودگی های بزاقی به درون دندان پیشگیری کند.

در موارد دیگر، مشکلات جدید می توانند دندانی که با موفقیت درمان شده است را به خطر بیاندازند. برای مثال:

  • پوسیدگی جدید که میتواند ریشه دندان که با موادی پر شده است را با باکتری ها در تماس قرار دهد و باعث عفونت جدید در دندان شود.
  • از دست دادن، شکستن یا خراشیدن تاج یا پر شدگی دندان که میتواند دندان را با عفونت جدید مواجه کند.
  • ایجاد شکستگی در دندان

عصب کشی دندان

 

چه چیزی هنگام درمان مجدد ریشه اتفاق می افتد؟

در ابتدا، متخصص ریشه شما در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت خواهد کرد. اگر شما و متخصص ریشه تان درمان را انتخاب کردید، دندان پزشک شما دندانتان را دوباره باز میکند تا به کانالی که با مواد پر شده است دسترسی پیدا کند. در خیلی از موارد، ترکیبی از مواد ترمیمی –تاج، مواد جانبی و هسته- باید جدا شوند و برای دسترسی به کانال های ریشه خارج شوند.

بعد از خارج کردن پر شدگی ریشه، متخصص ریشه میتواند کانال را پاک کند و به دقت درون کانال را با استفاده از بزرگ نمایی و روشنایی معاینه کند و به دنبال هرگونه کانال اضافی یا آناتومی غیرمعمول که نیازمند درمان است بگردد.

بعد از پاک کردن کانال، متخصص ریشه کانال را پر کرده و آن را مهر میکند و یک پر شدگی موقت در دندان قرار می دهد. اگر کانال به صورت غیرمعمول تنگ یا مسدود باشد، متخصص ریشه شما ممکن است جراحی ریشه را توصیه کند. این جراحی شامل ایجاد یک برش برای اجازه دادن به دیگر انتهای ریشه ها برای مهر شدن میشود.

بعد از اینکه متخصص ریشه شما درمان را کامل کرد، شما باید بی درنگ به دندان پزشک خود مراجعه کند تا یک تاج جدید یا ترمیم دیگری روی دندان شما قرار دهد تا دندان شما محافظت شده و به عملکرد کامل خود بازگردد.

آیا درمان مجدد ریشه بهترین انتخاب برای من است؟

هرگاه که ممکن باشد، بهترین کار حفظ دندان طبیعی شما میباشد. درمان مجدد میتواند عملکرد خوبی برای سال ها، حتی برای تمام زندگی داشته باشد.

پیشرفت ها در تکنولوژی همیشه راه انجام درمان ریشه را تغییر می دهند، از این رو ممکن است متخصص ریشه شما از تکنیک های جدید استفاده کند که زمانی که شما درمان نخستین تان را انجام داده بودید در دسترس نبودند. ممکن است متخصص ریشه شما بتواند مشکل شما را با درمان مجدد ریشه برطرف کند.

متخصص ریشه شما درمورد گزینه ها و احتمال موفقیت درمان قبل از شروع درمان مجدد با شما صحبت خواهد کرد.

بی حس نشدن دندان

چه جایگزینی برای عصب کشی مجدد دندان وجود دارد؟

اگر درمان غیرجراحی گزینه درمان نباشد، باید به درمان جراحی ریشه اندیشید. این جراحی شامل ایجاد برشی برای اجازه برای دستیابی به راس ریشه میشود. جراحی ریشه ممکن است در ترکیب با درمان مجدد نیز توصیه شود یا جایگزین درمان مجدد شود. متخصص ریشه شما درمورد گزینه ها و درمان های مناسب توصیه شده  با شما صحبت خواهد کرد.

چه درمان های جایگزینی برای درمان مجدد ریشه یا جراحی ریشه وجود دارند؟

تنها درمان دیگری که وجود دارد کشیدن دندان است. دندان کشیده شده باید بعد از آن با دندان مصنوعی، ایمپلنت یا پل جایگزین شود تا عملکرد جویدن دوباره بازگردانده شود و از تغییر حالت دندان های مجاور نیز پیشگیری شود. به این دلیل که این گزینه ها نیازمند جراحی گسترده است یا فرآیند دندان پزشکی روی دندان های سالم مجاور هستند، میتوانند گران تر و وقت گیرتر از درمان مجدد و ترمیم دندان طبیعی باشند.

این فرآیند چقدر هزینه خواهد داشت؟

مقدار هزینه بستگی به این که این فرآیند چقدر پیچیده باشد خواهد داشت. این فرآیند احتمالا از فرآیند درمان ریشه نخست شما پیچیده تر خواهد بود، زیرا ممکن است نیاز باشد ترمیم و پرشدگی ریشه شما خارج شود تا فرآیند جدید انجام شود. به علاوه متخصص ریشه شما ممکن است زمان بیشتری برای یافتن آناتومی غیرمعمول کانال سپری کند. از این رو، شما درکل باید انتظار داشته باشید که این فرآیند در مقایسه با درمان ریشه نخست شما هزینه بیشتری داشته باشد.

ممکن است بیمه مقداری از هزینه های درمانی یا تمام هزینه های درمانی شما را پرداخت کند، با بیمه خود درمورد پوشش درمانی دندان پزشکی صحبت کنید.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم