عوارض بلیچینگ دندان (سفید کردن تخصصی دندان)

سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک، مانند سایر روش های بلیچ کردن پروکسایدی دندان، دارای عوارض جانبی است. شایع ترین آن ها حساسیت لثه و دندان بوده که ممکن است در  طول جلسه یا بعد از آن رخ دهد.بیشتر بخوانید: بلیچینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

عوارض بلیچینگ، حین درمان

حساسیت دندان

از رایج ترین عوارض بلیچینگ این است  که احتمالا در طول پروسه کمی سوزش احساس کنید. با توجه به شدت و تعداد دفعاتی که احساس درد می کنید، دندانپزشک زمان آن جلسه را مشخص می کند.

نکته اساسی در این قسمت، مهارت شما در ارتباط برقرار کردن با دندانپزشک است. پیش از شروع پروسه، علامتی با دست برای خود مشخص کنید و یا از زنگ هشدار استفاده کنید تا حین درد شدید بتوانید این مساله را به دکتر اطلاع دهید.

سوزش بافت لثه

مواد سفید کننده حاوی پروکساید تند بوده و می توانند باعث آسیب رساندن یا آزردن بافت های دهانی (لثه ها، لب ها، گونه ها و زبان) شوند.

به همین دلیل دندانپزشک قبل از استعمال سفید کننده، بین دندان ها مانع کوچکی قرار می دهد تا از هم جدا باشند. لازم است در این روش مقدار پروکساید را محدود کرده تا فقط دندان ها به آن آغشته شوند. برای آگاهی از بیماری های لثه کلیک کنید

چرا دندانپزشک ها برای سفید کردن دندان از بی حسی استفاده نمی کنند؟

احتمالا از خود بپرسید حالا که احتمال درد دندان حین پروسه درمان وجود دارد، چرا دندانپزشک از بی حسی استفاده نمی کند؟ دلیلش این است که پروسه سفید کردن بدون استفاده از بیهوشی امن تر است:

• اگر دندان بیمار حین پروسه حساس شود، باید قبل از درد گرفتن بافت عصبی دندان، کار را متوقف کرد.
  • همچنین هر گونه دردی حین پروسه نشان دهنده نشت کردن مانع بین دندانی است. طی این اتفاق پروکساید لثه ها، لب ها و گونه های بیمار را دچار سوزش می کند.

چنانچه دهان بیمار بی حس شود این علائم بروز پیدا نمی کنند.

عوارض جانبی بلیچینگ دندان

عوارض بلیچینگ بعد از درمان

حساسیت دمایی

بعد از جلسه سفید کننده دندان، احتمالا دندان هایتان به محرک های داغ و سرد مثلا غذا و آبمیوه حساس تر می شوند.

در اکثر موارد، این مدل حساسیت کوتاه بوده و پس از چند روز تمام می شود. با این وجود می توانید همیشه با دندانپزشک خود تماس گرفته و مشاهدات خود را به او گزارش کنید.

درمان حرفه ای

یکی از راهکار های آرام کردن حساسیت دمایی، استفاده از فلوراید روی دندان آسیب دیده است. در واقع، استفاده از فلوراید آخرین مرحله فرآیند بلیچ کردن محسوب می شود.

درمان خانگی

استفاده از خمیردندان ضد حساسیت برای تسکین این عارضه مناسب است. این محصول را در هر مغازه ای که بخش محصولات دهان و دندان دارد می توانید پیدا کنید.

اکثر برند های تجاری محصولی «برای دندان های حساس» دارند و حاوی اجزای فعال نیترات پتاسیوم، یا ماده دیگری حاوی فلوراید  هستند. مصرف مداوم این محصولات طی چند روز یا هفته، این حساسیت را برطرف کرده، یا قسمت زیادی از آن را از بین می برد.

درد و ناراحتی دندان

گاهی در طول انجام پروسه درمانی، درد خاصی احساس نمی کنید اما پس از چند ساعت دندانتان به شدت درد می گیرد. این درد می تواند کم، معمولی یا شدید باشد، ناگهانی شروع شود یا بصورت دردی یکنواخت و ادامه دار باشد.

چنین دردی به دلیل التهاب عصب دندان بوده و از یکی از این موارد نشات می گیرد:

• نفوذ مواد سفید کننده پروکساید به عصب دندان
  • کم آب شدن دندان حین پروسه بلیچینگ
  • قرار گرفتن دندان ها در معرض دمای بالا برای مدت طولانی (هنگام استفاده از نور های بلیچینگ این عارضه رخ می دهد)

برای این عارضه هم مانند تمام مشکلات دندانی دیگر شما باید با دندانپزشک خود تماس گرفته و از نرمال بودن میزان علائمی که تجربه می کنید مطمئن شوید. در اینصورت دندانپزشک می تواند به شما توصیه های لازم را بدهد. برای رفع درد دندان در مواقع اورژانسی این مقاله را از دست ندهید

درمان های خانگی

در اکثر بیماران، این درد زمان محدود داشته و بعد از چند روز از بین می رود.

جهت درمان، دندانپزشک به تجویز دارو های ضد التهابی آزاد در بازار مثل ایبوپروفن یا آسپیرین می پردازد.

• تاثیر ضد درد مسکن به آرام کردن درد کمک می کند.
  • خاصیت ضد التهابی مسکن برای آرام کردن وضعیت کلی دندان مفید است.

(در هر صورت شما باید برچسب روی دارو را بخوانید و از مناسب بودن آن دارو برای شرایط کنونی خود اطمینان حاصل کنید.)

حساسیت دندان

پیشگیری از عوارض بلیچینگ

دارو های ضد التهاب

گاهی با استفاده از دارو های ضد التهابی آزاد در بازار می توان برخی از عوارض جانبی مربوط به دندان درد را کاهش داد.

از دندانپزشک بخواهید توصیه های لازم برای میزان مصرف دارو را به شما بدهد.

خمیردندان های ضد حساسیت

بعضی از دندانپزشک ها توصیه می کنند از خمیردندان های ضد حساسیت دو هفته پیش از جلسه درمان استفاده کنید. بدین طریق احتمال درد ها و حساسیت های دندانی کم می شود. درباره حساسیت دندان ها و موارد استفاده این خمیردندان ها بیشتر بدانید

چه نکاتی را باید در مورد سفید کننده های حرفه ای رعایت کرد؟

سفیده کننده های حاوی پروکساید که در مطب های دندانپزشکی استفاده می شوند همانند محصولات سفید کننده دندان خانگی هستند. در کل به تمام این مواد پروکساید گفته می شود.

دانستن چند نکته در مورد استفاده از این مواد لازم است:

• محتوای پروکساید داخل سفید کننده های حرفه ای حدود 10 برابر بیش تر است. (این مساله ما را ملزم می کند نکات بیشتری در استفاده از آن ها در نظر بگیریم)
  • در این روش مراحلی وجود دارد که مطمئن شویم سفید کننده فقط روی دندان ها و بافت های نرم استفاده شده و چیزی از آن داخل گلو نرفته است. (این مساله بسیاری از نگرانی های احتمالی را حل می کند.)

مصطلح است که در بلیچینگ نباید دنبال انتخاب شیوه خوب، ماده خوب یا مانند اینها گشت؛ بلکه باید پزشک خوبی پیدا کنید. امیدواریم با رعایت نکات فوق و انتخاب پزشک مجرب، تجربه خوبی در بلیچینگ دندان خود داشته باشید.

برای مطالعه مقاله های بیشتر مانند این مربوط به اصلاح طرح لبخند کلیک کنید

منبع