برای تعیین نوبت می توانید با شماره های مطب تماس بگیرید

کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینیان, متشکل از دندانپزشکان متخصص می باشد که آماده ارائه تمامی خدمات دندانپزشکی از جمله دندانپزشکی کودکان و نوجوانان ، درمان ریشه و جراحی ریشه دندان ، دندان پزشکی ترمیمی زیبایی و اصلاح لبخند، جراحی فک و صورت و تشخیص بیماری ها و ضایعات دهانی و فک و صورت می باشد. کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینیان ارئه دهنده بهترین خدمات دندانپزشکی زیبایی با استفاده از تجهیزات بروز دنیا می باشد.

دندانپزشکی کودکان

قبل از مراجعه به دندانپزشکی کودکان حتما بخوانید.

دندان‌ های شیری، دندان‌ های موقتی در کودکان هستند که نقش مهمی را در بهداشت دهان کودک ایفا می‌کنند. از وظایف دندان های شیری می توان جویدن غذا، زیبایی کودک و نگهداشتن فضای لازم جهت رویش دندان‌های دائمی در سال های آینده را نام برد. با درمان‌های پیشگیری در دندانپزشکی کودکان می توان سلامت این دندان ها را در آینده تضمین کرد.

اولین دندان شیری در کودکان در 6-8 ماهگی رویش می‌یابد و تا حدود دو سالگی ۲۰ دندان شیری در دهان کودک رویش می‌یابد. اولین دندان شیری در سن ۶-۷ سالگی می افتد و اولین دندان دائمی در این سن رویش می‌یابد.

برای اینکه میزان میکروب‌ های داخل دهان کودک کاهش یابد و از ایجاد پوسیدگی جلوگیری شود به والدین توصیه می‌کنیم تا روی لثه‌ های نوزاد را بعد از خوردن شیر پاک کنند تا از تجمع میکروب‌ها داخل دهان کودک جلوگیری کنند. اگر از دندان‌های شیری به خوبی مراقبت شود، احتمال پوسیدگی دندان‌های دائمی در آینده کاهش یافته و از رویش نامنظم و نابجای دندان‌های دائمی جلوگیری می‌ شود.
بهداشت دهان و دندان کودکان

اولین معاینه دندانپزشکی کودکان

ما توصیه می‌ کنیم که مادران قبل از به دنیا آمدن فرزندشان، جهت آموختن توصیه و راهکارهای بهداشتی دهان و دندان نوزاد خود به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنند، زیرا رعایت بهداشت دهان و دندان مادر و کاهش میکروب‌ های پوسیدگی‌ زا در مادر باعث کاهش انتقال این میکروب‌ ها از مادر به جنین می‌شود. پس از به دنیا آمدن نوزاد، نهایتاً تا قبل از یک سالگی کودک خود را جهت اولین ویزیت دندانپزشکی نزد متخصص دندانپزشکی کودکان برده و تمام توصیه‌ ها را جهت حفظ دندان‌ های شیری به کار برید.
پوسیدگی‌های دندانی در کودکان به علت خوردن مداوم شیر در طول روز می‌تواند به سرعت پیشرفت کرده و در طی یک دوره 6 ماهه و یا کمتر پوسیدگی از مینای دندان به بافت نرم داخلی‌تر (عاج دندان) نفوذ کند.
بنابراین والدین عزیز توجه داشته باشید  که معاینات دندانپزشکی منظم هر شش ماه باعث می‌شود که پوسیدگی‌ های دندانی در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان کودکتان به آسانی و حتی گاهی بدون بی حسی انجام شود در حالی که اگر کودک خود را با دندان درد شدید به مطب دندانپزشکی کودکان بیاورید به علت التهاب زیادی که در دندان کودک وجود دارد و بی حس نشدن دندان در مراحل اولیه کار، امکان ایجاد یک خاطره بد در کودک وجود دارد در صورت شکل گیری یک تجربه خوب از مطب دندانپزشکی در ذهن کودک، کودک شما در جلسه بعد با اشتیاق برای درمان مراجعه خواهد کرد.

درمان‌ های پیشگیری در دندانپزشکی کودکان

1- فیشورسیلانت (شیار پوشش) در کودکان

فیشورسیلانت ماده‌ ای سفید رنگ می‌ باشد که در شیارهای سطح جونده دندان‌های عقبی (دائمی و یا شیری) گذاشته می‌شود تا از تجمع باکتری‌ها و غذا در شیارها جلوگیری شود.

2- فلوراید درمانی

فلوراید ماده‌ای که باعث محکم شدن مینا و افزایش و مقاومت آن در برابر پوسیدگی می‌شود همچنین خاصیت میکروب کشی آن باعث از بین رفتن میکروب‌ های پوسیدگی زا در دهان می‌شود. از خمیر دندان‌ های فلورایددار و دهانشویه‌های حاوی فلوراید (و نه دهانشویه‌های ضدمیکروبی) می‌توانید به عنوان منبع فلوراید در منزل استفاده کنید ولی در صورت بالا بودن ریسک پوسیدگی (چه در کودک و چه در بزرگسال) با صلاحدید متخصص دندانپزشکی کودکان از فلورایدهای تغلیظ شده در مطب استفاده می‌شود.
توجه داشته باشید که این فلورایدهای تغلیظ شده (وارنیش فلوراید) را فقط باید در مطب و روی یونیت دندانپزشکی و با استفاده از ساکشن قوی (مکنده آب یونیت دندانپزشکی) انجام شود. به دلیل اینکه غلظت وارنیش‌های فلوراید بالا بوده و سمیت بالایی دارند و در صورت بلعیدن آنها توسط کودک و بزرگسال مسمومیت ناشی از فلوراید (تهوع، استفراغ، آسیب کبدی و کلیوی) ایجاد می‌شود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که استفاده از این فلورایدهای تغلیظ شده در منزل و یا مدارس جداً خودداری کنید.
فضانگهدارنده دندان

3- فضای نگهدارنده دندان در کودکان

گاهی اوقات دندان‌های شیری به حدی تخریب شده‌اند که امکان ترمیم و یا روکش روی آنها وجود ندارد. در این حالت باید از فضا نگهدارنده دندان استفاده شود. این فضانگهدارها از سیم‌ های ضخیم ارتودنسی تشکیل شده که جهت پیشگیری از بسته شدن فضای دندان شیری استفاده می‌شود. همانطور که در مقاله فضانگهدارنده دندان  گفته شده، دندان‌های شیری فضای لازم و کافی را برای رویش دندان‌ های دائمی در سنین بالاتر را نگه داشته‌اند و در صورت عدم وجود فضا نگهدارها، فضای لازم جهت رویش دندان دائمی از بین رفته و نامنظمی و کج درآمدن دندان‌ ها را در پی دارد.

4- درمان ریشه دندان‌ های شیری (عصب کشی دندان کودکان)

وقتی التهاب و عفونت به عصب مرکزی دندان ( مغز دندان) می‌رسد، برای پیشگیری از انتقال عفونت به جوانه دندان دائمی زیر نیش و تخریب آن، عصب کشی دندان انجام می‌گیرد. به این صورت که تمام التهاب و عفونت از دندان شیری خارج شده و با ماده‌ای مخصوص پر می‌شود تا جوانه دندان دائمی در محیطی عاری از عفونت به رشد خود ادامه داده و در سال‌های بعد در دهان کودک رویش یابد.
 توجه داشته باشید که چهار دندان جلویی فک بالا و پایین کودکان در سنین ۷- ۸ سالگی با دائمی جایگزین می‌شوند درحالی که دندان‌ های شیری  عقبی کودک نهایتاً در سنین ۱۲- ۱۳ سالگی با دائمی جایگزین می‌شوند. بنابراین باید در حفظ و نگهداری دندان‌های شیری عقبی کودکان دقت کافی را داشته باشید.
دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

5- دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

ما بر آنیم که درمان‌ های دندانپزشکی کودکان شما را حتی الامکان در مطب و با مهارت‌ های خاصی انجام دهیم. اما در صورت عدم پذیرش کودک و نشستن کودک روی یونیت دندانپزشکی، باید هرچه سریعتر عفونت‌های دندانی دهان کودک را تحت بیهوشی یا آرام بخشی در بیمارستانی با بالاترین تجهیزات و امکانات درمان کرد.
برخی والدین به علت ترس از بیهوشی، آنقدر درمان دندانپزشکی کودک کودکشان را به تاخیر می‌اندازند که برخی از دندانهای شیری آبسه کرده که هیچ درمانی جز کشیده شدن برای آن وجود ندارد.
برای مشاوره بیشتر جهت درمان‌های دندانپزشکی کودک تان، با کلینیک دکتر حسینیان به شماره‌ های ۲۲۵۷۶۳۶۴ و ۰۹۲۱۳۳۷۳۴۳۹  در تماس باشید.

کلینیک دکتر حسینیان

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما حداکثر تا 24 ساعت آینده از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.