مراقبت های بعد از درمان های دندانپزشکی کودکان

2,807

کودکان بعد از مراجعه به دندانپزشکی، باید برخی موارد را رعایت کنند. والدین با رعایت این نکات می توانند به گرفتن بهترین نتیجه برای دندان کودک کمک کنند. 

خدمات مختلفی در دندانپزشکی کودکان انجام می شود که شامل فلورایدتراپی، گذاشتن فضانگهدارنده ، ارتودنسی، ترمیم و کشیدن دندان کودک است. در ادامه تمام کارهایی که لازم از بعد از این خدمات انجام دهید آمده است.

دندان درد کودک

مراقبت های بعد از فلورایدتراپی

1- تا نیم ساعت به کودک خود آب یا خوراکی داده نشود.

2- تا 24 ساعت به کودک غذاهای سفت و جویدنی ندهید.

3- روزی که فلوراید تراپی انجام می شود ، مسواک شب زده نشود.

4- طبق نظر متخصص و با توجه به میزان پوسیدگی کودک، فلوراید تراپی به طور دوره ای و منظم انجام شود. در اینصورت فلوراید می تواند تاثیر مثبت و واقعی خود را روی دندانها و پوسیدگی های اولیه دندانی داشته باشد.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان کودک

1- به هیچ وجه به کودک نگویید که دندانش کشیده می شود چون ترس زیادی در کودک به وجود می آید و فقط لفظ « برداشتن» را برای کودک بکار برید.

2- تا نیم ساعت گاز را روی لثه و سر دندان فشار دهید و بعد از نیم ساعت ، گاز را درآورده و بستی لیوانی به کودک دهید.

3- به هیچ عنوان کودک آب دهان خود را با شدت بیرون نریزد و تف نکند چون لخته ای که در جای خالی دندان کودک ایجاد شده کنده می شود و خونریزی مجدد اتفاق می افتد.

3-در روز اول از دادن غذاهای جویدنی و گرم به کودک خودداری کنید.

4- مایعات خنک و غذاهای میکس شده خنک به کودک داده شود.

5- جهت کاهش درد بعد از کشیدن دندان کودک، از شربت ایبوبروفن (ضد درد) با دوز توصیه شده توسط دندانپزشک متخصص کودک استفاده شود.

6- اگر خونریزی دندان کودک ادامه داشت ، گاز را تا کرده و در جای خالی دندان قرار داده تا کودک روی آن فشار دهد.

مراقبت های بعد از فضا نگهدارنده ها

اگر دندان کودک شما در اثر پوسیدگی زیاد کشیده شود، حتما باید جای آن فضا نگهدارنده قرار گیرد.

1- در صورت وجود فقط نگهدار، دندان های کودک شما باید هر 3 یا 4 ماه یکبار ویزیت انجام شود تا از محکم بودن فضا نگهداره و چسب آن اطمینان حاصل شود.

2- کودک را باید از خوردن خوراکی های سفت مثل بادام های سفت ، انجیر خشک، دانه های انار ، شکلاتهای چسبنده منع کنید . چون در صورت فشارهای مداوم روی سیم فضا نگهدار ، احتمال شکستگی آن وجود دارد.

3- بهداشت کودک باید به خوبی رعایت شود تا چسب فضا نگهدار حل نشده و به مدت طولانی در دهان کودک بدون هیچ مشکلی باقی بماند .

پلاک های متحرک ارتودنسی

1- پلاک های ارتودنسی در تمام ساعات شبانه روز باید استفاده شود جز مواقع غذا خوردن، ورزش کردن ، شناکردن و مسواک زدن.

2- پلاک خود را با مسواک، مایع دستشویی یا مایع ظرفشویی بشوئید ( پلاک با خمیر دندان شسته نشود زیرا خمیر دندان دارای ماده ساینده بوده و به پلاک آسیب می زند.)

3- پس از خوردن غذا دندان های خود را مسواک زده و سپس پلاک را داخل دندان ها قرار دهید.

4- پلاک های ارتودنسی را در محل مناسب جعبه های مخصوص پلاک ارتودنسی قرار دهید تا از آسیب و ضربه به آن جلوگیری شود و پلاک خود را از دسترس کودکان دور نگهدارید

5- می توانید از سرکه برای تمیز کردن پلاک خود استفاده کنید ( به اینصورت که هفته ای یک مرتبه پلاک خود را در سرکه سفید غوطه ور کنید.)

6- معمولا دو تا سه روز طول می کشد تا کودک به پلاک عادت کرده و صحبت کردن او به حالت عادی برگردد.

7- از قراردادن پلاک ارتودنسی در جیب خود به شدت خودداری کنید زیرا پلاک های ارتودنسی شکننده بوده و امکان دارد شکسته و غیر قابل استفاده شود.

روکش اطفال

مراقبت های بعد از ترمیم دندان کودک

تا 24 ساعت با سمتی که ترمیم انجام شده ، غذای سفت خورده نشود تا استحاکم ترمیم کاهش نیافته  و ترکی روی ترمیم ایجاد نشود . در اینصورت طول عمر ترمیم بیشتر می شود و در صورت داشتن ترمیم های همرنگ زیبایی در دندانهای جلو، باید از خوردن مواد رنگی طی 24 ساعت اولیه اکیدا ممنوع می باشد و به طور کلی برای افزایش طول عمر رنگ و زیبایی ترمیم ، از خوردن زیاد قهوه ، چای، کاکائو، انار و غذاهایی با رنگ های افزودنی خودداری شود.

هر روز یا یک روز درمیان برای کودک نخ دندان بکشید ( می توانید از نخ دندانهای دسته دار هم استفاده کنید.)

معمولا به علت اینکه ترمیم ها و روکش های زیر قرار می گیرند ، دادن شربت ایبوبروفن در همان روزی که درمان انجام شده است ، توصیه می شود.

ملاحظات بعد از بی حسی در کودکان ، مراقب باشید کودک زبان و لب خود را به علت بی حسی آسیب نزنید.

معمولا کودکان لب و زبان خود را به علت اینکه بی حس هستند ، می جوند و در اینصورت گوشه لب زخم شده و متورم می شود و چرک می کند. در اینصورت باید بهداشت و شستشوی کامل زخم به طور مرتب انجام شود و گاهی به خاطر شدت زیاد زخم، آنتی بیوتیک نیز تجویز می شود.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر زینب حسینیان متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیده یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام خدا قوت
    سوال من از جنابعالی اینه که فرزند من ۱۴ ماهشه تقریبا کل دندوناش در اومده حداقل بیشترشون نیش زدن و در حال رشد هستن
    کی باید برای دیدن دندونای کودک به پزشک مراجعه کرد ؟ و ایا الان که کوچیکه میشه دندوناش و معاینه کرد ؟
    1. تصویر کاربر کلینیک دکتر حسینیان یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام اولين مراجعه دندانپزشكي بايد تايكسالگي انجام شود.

درحال دریافت اطلاعات