مزایای روکش زیرکونیا در مقایسه با روکش‌ های دیگر

7,183

روکش زیرکونیا گروهی از روکش‌ های دندان‌ها هستند که علاوه بر استحکام و دوام بالا، زیبایی دندان را هم برای بیمار تامین می‌کنند. جنس روکش‌ های زیرکونیا غیرفلزی بوده و تناسب بالایی با دهان دارند.

استفاده از این روکش‌ها در مقایسه با روکش‌های فلزی محبوبیت بیشتری داشته و روز به روز رواج بیشتری پیدا می‌کند. این روکش‌های زیرکونیا علاوه بر زیبایی بالاتر، تطابق بهترین با دندان دارند. علاوه بر این، روکش‌های زیرکونیا از آنجا که عایق حرارتی مناسب هستند و با ممانعت از انتقال حرارت جهت افرادی که نسبت به سرما و گرما دندان‌ هایشان حساس هستند، مناسب‌ تر می‌باشد. همچنین روکش زیرکونیا برای افرادی که حساسیت به روکش‌های فلزی دارند مناسب بوده و علاوه بر تأمین استتیک و زیبایی، استحکام و دوام مناسب را دارا هستند. مهم‌ترین مزیت این روکش‌های زیرکونیا، زیبایی و در عین حال عایق حرارتی بودن آن است ضمن آنکه جایگزین مناسبی برای افرادی که حساسیت به روکش‌های فلزی دندان دارند می‌باشد.

روکش‌ های زیرکونیا شباهت زیادی با روکش‌های سرامیکی دارند. البته زیرکونیا ماده‌ای خنثی و بی اثر است که هیچگونه واکنش شیمیایی و آلرژیک نداشته و در صورت ساخت صحیح، استحکام آنها تا ۴۰ الی ۵۰ سال خواهد بود. همچنین روکش زیرکونیا درخشندگی فوق العاده‌ ای داشته اما میزان هزینه این روکش‌ ها به مراتب بالاتر از روکش‌ های سرامیکی است. استحکام روکش‌های زیرکونیا بالاتر از روکش‌های سرامیکی بوده و ساخت آن ماشینی بوده و به صورت اتوماتیک با دستگاه CADCAM انجام می‌شود.

شایان ذکر است ویژگی برجسته این روکش‌ها عدم ایجاد بوی بد دهان است که به دلیل تطابق بالاتر این روکش‌ ها می‌باشد. روکش زیرکونیا ضد اسید بوده و مقاومت فشاری تا ۱۲۰۰ مگاپاسکال را تحمل می‌کنند که این مقاومت بسیار بیشتر از مقاومت فلزات می‌باشد.

مزایای روکش زیرکونیا در مقایسه با روکش‌ های دیگر

روکش زیرکونیا درخشندگی و براقیت بالاتری داشته، همچنین خاصیت عایق بودن آن، این روکش‌ها را منحصر به فرد کرده است. مزیت دیگر این روکش‌ های زیرکونیوم عدم آسیب به بافت لثه می‌باشد. چون فلزی در روکش به کار نرفته و التهابی در لثه ایجاد نخواهد کرد. همچنین به دلیل کالیبره بودن ابعاد روکش، سبب افزایش دقت دندانپزشک شده و زیبایی لازم را برای دندان فراهم خواهد کرد. ضمناً مزیت عمده دیگر این روکش‌ها تنوع در رنگ‌ پذیری و تنوع رنگ این روکش‌ ها است. چون دندان‌ های افراد دارای درجه سفیدی و تیرگی یکسانی نبوده لذا با استفاده از تنوع رنگ موجود در این روکش‌ها نمای کاملاً زیبا و مناسب برای فرد فراهم خواهد شد.

ضمناً این روکش‌ های زیرکونیا نیاز به حداقل تراش دندان خواهند داشت و همچنین هیچگونه سایشی در دندان‌ های مجاور ایجاد نخواهد کرد. زیرکونیا قوی‌ ترین سرامیک موجود در روکش‌های مورد استفاده در دندانپزشکی می‌باشد.

روکش دندان

 خلاصه مزایای روکش زیرکونیا

۱) استحکام بالای روکش زیرکونیا

۲) عدم آسیب رساندن به لثه‌ های بیماران

۳) تطابق و تناسب دقیق‌ تر با دندان ها

۴) قابل استفاده در اغلب افراد خصوصاً در افراد با حساسیت‌ های گوناگون همراه با آلرژی

۵) زیبایی و تناسب رنگ متنوع

اصولاً روکش‌ های سرامیکی ساخته شده از پرسلن شکننده هستند اما روکش‌ های زیرکونیا استحکام بالا دارند. زیرکونیوم سفید رنگ بوده و استحکام فشاری بالایی دارد و اینها به سادگی روکش‌ های سرامیکی شکننده نخواهند بود. زیرکونیا مقاومت سایشی بالایی دارد و به مرور زمان دچار سایش نخواهد شد. ضمناً دقت بالای ساخت این روکش‌ ها باعث طبیعی تر جلوه‌ دار شدن دندان خواهد شد. علاوه بر این که فیت شدن و تناسب کامل روکش روی دندان خطر ریسک پوسیدگی زیر روکش را هم کاهش خواهد داد.

روکش‌ دندان زیرکونیوم از بهترین روکش‌ های دندان محسوب می‌شوند که خصوصاً در دندان‌ های با مواد پرکننده وسیع عملکرد مناسبی خواهند داشت.

متفاوت بودن روکش دندان از لحاظ کیفیت و جنس انتخاب شده سبب تفاوت قیمت در انواع مختلف روکش دندان می‌شود و متقاضی روکش دندان بهتر است قبل از تصمیم‌گیری و اقدام جهت روکش و درمان، هزینه‌های انواع روکش‌ها را مطلع باشد که البته قیمت بالاتر روکش ناشی از جنس بهتر که نهایتاً باعث پایداری و دوام بیشتری خواهد شد می‌شود. روکش‌ زیرکونیا از جمله بهترین روکش‌های دندانی به حساب می‌آیند چرا که اگر روکش علاوه بر زیبایی مقاومت مناسب نداشته باشد در اثر اعمال تنش‌ های فشاری دچار ترک‌ های ریز میکروسکوپی و در نهایتاً ترک‌ های بزرگتر خواهد شد. ضمن آنکه زیبایی این روکش‌ها ناشی از توانایی‌ شان در عبور نور از بین آن هاست.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم