عصب کشی دندان کودکان بهتر است یا کشیدن دندان شیری؟

اگر دندانپزشک کودک شما درمان  کانال ریشه  یا عصب کشی دندان کودکان را پیشنهاد کرده است، ممکن است از وی دلیل آن را بپرسید. از آنجایی که دندان های اولیه (شیری) کودک شما در نهایت خودشان می افتند، ممکن است تعجب کنید که دلیل نگه داشتن دندانى که خواهد افتاد چیست.

به طور کلی درمان کانال ریشه یک راه برای نگه داشتن یک دندان با عفونت باکتریایی یا التهاب با حذف پالپ(عصب) در مرکز دندان است. از آنجایی که دندان های اولیه (شیری) کودک شما در نهایت خودشان می افتند، ممکن است تعجب کنید که دلیل نگه داشتن دندانى که خواهد افتاد چیست.

در واقع، نگه داشتن دندان کودک ممکن است به همان اندازه اهمیت داشته باشد که در یک فرد بالغ اهمیت دارد. از دست دادن زودتر دندان های کودک می تواند با جویدن، گفتار و مهمتر از همه، همبستگی دندان های دائمی در حال توسعه مداخله کند.

عصب کشی دندان شیری

دلیل عصب کشی دندان کودکان

هر دندان شیری کودک فضایی را برای دندان های دائمی وی نگه مى دارد که در پشت آن ظاهر می شود، و تمام دندان ها همان زمان نمی افتند. اگر فاصله ای پیش از موعد شکل بگیرد، دندان های باقی مانده موقعیتشان را برای پر کردن آن تغییر می دهند. و این می تواند هماهنگی نهایی دندان های دائمی را تحت تاثیر قرار دهد.

درمان عصب کشی ممکن است برای یک دندان دائمی فرسوده که پالپ آسیب دیده دارد نیز توصیه شود .

آغازگر بر روی آناتومی دندان

تمام دندان ها ، موقت و دائمی ، دارای پوشش محافظتی خارجی به نام مینا، سخت ترین ماده در بدن انسان ، هستند . اما پوسیدگی عمیق دندانى (حفره) یا آسیب به دندان، مانند ضربه زدن به دهان با یک توپ به صورت تصادفی، می تواند به پالپ داخلی آسیب برساند. پالپ در یک فضای مرکزی درون دندان که ” اتاقک پالپ” نامیده می شود، قرار دارد و شاخه هایی از طریق راه هایی به نام “کانال ها” به ریشه های دندان گسترش می یابند.

پالپ با اعصاب، رگ های خونی و بافت همبند پر شده است و در رشد تمام دندانها مهم است، اما دندان کامل به آن نیاز ندارد. با این حال، اعصاب همچنان حساس هستند، به همین علت آسیب پالپ معمولا (هر چند نه همیشه) موجب درد می شود . درد واضح ترین نشانه ای است که چیزی اشتباه رخ داده است. درمان کانال ریشه، عفونت را از بین می برد، تمام پالپ را از داخل دندان حذف می کند و آن را با مواد پرکننده استریل جایگزین می کند.

علائم و تشخیص

دندانپزشکان اطفال، اندودنتیست ها (متخصصان درد دندان و آسیب پالپ) و دندانپزشکان عمومی با آموزش های اضافی می توانند عصب کشی دندان کودکان را انجام دهند. در معاینه بالینی اولیه، دندانپزشک سابقه پزشکی کامل کودک را بررسی می کند زیرا بیماری سیستمیک (عمومی) ممکن است نیاز به درمان ویژه ای داشته باشد. او همچنین درد را ارزیابی خواهد کرد. اگر درد در پاسخ به محرک هایی مانند غذاهای گرم یا سرد، غذاهای شیرین و اسیدی و نوشیدنی ها یا تاثیر آن بر روی دندان های دیگر اتفاق بیفتد، علل احتمالی بسیاری وجود دارد که همه آن ها نیاز به درمان کانال ریشه ندارند. اما درد خود به خودی (غیرقابل تشخیص)، ثابت و خفیف معمولا نشان دهنده آسیب گسترده پالپ است. عفونت می تواند از ریشه خارج شود و به استخوان فک مجاور انتشار پیدا کند که احتمالا یک آبسه دندان ایجاد کرده و باعث درد ثانویه می شود.

عکس تشخیصی با اشعه ایکس برای دیدن آنچه در داخل دندان و زیر خط دندان وجود دارد ضروری است.

ارتودنسی در کودکان

درمان عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان معمولا در مطب و تحت بی حسی موضعی انجام می شود که به طور کامل دندان آسیب دیده را بی حس می کند.

قبل از انجام درمان کانال ریشه، دندانپزشک یک سد لاستیکی در اطراف دندان قرار داده و آن را از بقیه دهان جدا کرده تا از آلودگی دیگر دندان ها جلوگیری کند. سپس، از یک مته مینیاتوری برای ایجاد یک سوراخ کوچک در دندان برای دسترسی به پالپ استفاده خواهد کرد. با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک،  تمام بافت پالپ را از کل طول کانال ریشه (ها) و اتاقک پالپ برمی دارد و آنها را با محلول ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی تمیز می کند. فضای تمیز به طور معمول با گوتاپرکا، یک ماده طبیعی مانند لاستیک ، پر می شود. مرحله نهایی بستن سوراخى است که برای دسترسی به کانال (ها) ایجاد شده بوده است .

هنگامی که پالپ حذف می شود و فضای خالی ضد عفونی، استریل شده و پر می شود، یک تاج بر روى آن اعمال می شود، تا از تخریب بیشتر دندان جلوگیری شود. ماده پرکننده “سازگار با بدن” است، بنابراین می تواند توسط بدن جذب شود.

حفاظت از دندان و داشتن لبخند زیبا

برای پیشگیری از آسیب پالپ بهتر است به کودکان محافظت از دندان ها را یاد دهیم.  این کار با رعایت بهداشت دندان ها، مراجعه منظم به دندانپزشک و استفاده از محافظ دندانی در هنگام ورزش انجام می شود.

آماده شدن کودک برای درمان کانال ریشه

همانطور که احتمالا قبلا می دانستید، اغلب افسانه هایی که درباره درمان کانال ریشه شنیدید، درست نیستند. در واقع، این روش به طور کلی باعث درد کمی می شود، اما در عوض در کاهش درد دندان ها بسیار موفق است! استفاده از بی حسی موضعی برای جلوگیری از احساس درد در حین درمان به کاهش درد کمک می کند. در حالی که این قابل درک است که شما به عنوان والدین ممکن است عصبی باشید، اما اجازه ندهید این حس به فرزندتان منتقل شود و بسیار آرام باشید .

پس از بررسی دقیق، پزشک بهترین گزینه ها را برای عصب کشی دندان کودکان پیشنهاد خواهد کرد. این روش ها در مطب انجام مى شوند. درمان کانال ریشه چیزی برای ترس ندارد: آن را به عنوان یک درمان بدانید که فرزندتان را از شر درد نجات مى دهد.