درمان خانگی دندان درد با ۱۰ روش ساده ولی کارآمد

12,293
در صورتی که فرد به درد دندان مبتلا باشد، یافتن علت این ناراحتی ضروری است. از این طریق، می توان بهترین راه تسکین درد، تورم یا دیگر علائم را تعیین کرد. در این مقاله به بررسی 10 راهکار درمان خانگی دندان درد می پردازیم.

یک شستشوی عادی با آب و نمک و اعمال کمپرس سرد می تواند به طور کلی تحریکات جزئی را درمان کند اما دردهای دندانی جدی تر ممکن است به مداخله یک دندانپزشک نیازمند باشند.

در صورتی که علائم فرد بیش از یک یا دو روز ادامه داشته باشند او باید با دندانپزشک خود ملاقات کند. دندانپزشک می تواند فرد را در زمینه تسکین علائم و پیشگیری از درد در آینده راهنمایی کند.

در صورت بارداری، شیردهی یا ابتلا به یک بیماری که می تواند تحت تاثیر گیاهان دارویی قرار گیرد، باید قبل از استفاده از هر کدام از درمان های زیر با دندانپزشک یا پزشک معالج خود مشورت کنید.

10 راهکار درمان خانگی دندان درد

استفاده از آب نمک

🔟شسشتو با آب و نمک

برای بسیاری از افراد، شسشتو با آب و نمک یک درمان خانگی دندان درد اولیه ولی موثر است. آب نمک یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی است که می تواند به آزاد شدن ذرات غذایی یا مواد زائدی که بین دندان ها گیر کرده اند، کمک کند. همچنین، درمان یک دندان درد به وسیله آب نمک می تواند به کاهش التهاب و درمان هر گونه زخم دهانی کمک کند.

برای استفاده از این روش، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم ریخته و از آن به عنوان یک دهان شویه استفاده کنید.

9️⃣ شسشتو با پروکسید هیدروژن

شسشتو با پروکسید هیدروژن نیز می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. پروکسید هیدروژن علاوه بر از بین بردن باکتری ها، می تواند پلاک ها را کاهش داده و خونریزی های لثه ای را نیز درمان کند.

از رقیق کردن مناسب پروکسید هیدروژن اطمینان یابید. برای انجام این کار، پروکسید هیدروژن 3 درصد را با مقادیر مساوی آب ترکیب کرده و از آن به عنوان یک دهان شویه استفاده کنید. از بلعیدن این محلول اجتناب کنید.

قرار دادن یخ بر روی دندان

8️⃣ کمپرس سرد

می توان جهت تسکین هر گونه دردی که فرد تجربه می کند از یک کمپرس سرد استفاده کرد. این کار مخصوصا در زمانی مناسب است که درد دندان ناشی از یک ضربه باشد.

اعمال کمپرس سرد، سبب تنگ شده عروق خونی آن ناحیه شده و این پدیده سبب کمتر شدن شدن درد می گردد. همچنین، سرما می تواند هر گونه تورم و التهاب را نیز کاهش دهد.

برای استفاده از این روش، یک حوله را به دور کیسه ای از یخ پیچیده و هر بار به مدت 20 دقیقه بر روی آن ناحیه قرار دهید. این کار را می توان هر چند ساعت یکبار انجام داد.

7️⃣ بسته های چای نعنا

بسته های چای نعنا می توانند برای تسکین درد و آرام ساختن لثه های حساس به کار روند. برای انجام این کار اجازه دهید تا یک کیسه چای استفاده شده سرد شده و سپس آن را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید، این کیسه باید هنوز مقداری گرم باشد.

می توان این روش ها را با یکدیگر جا به جا کرده و از این کیسه برای سرد کردن آن ناحیه (به جای گرم کردن آن) استفاده کرد. برای انجام این کار، یک کیسه چای استفاده شده را به مدت چند دقیقه در فریزر قرار دهید تا خنک شود. سپس کیسه را بر روی دندان خود بگذارید.

سیر

6️⃣ سیر

هزاران سال است که از سیر و خواص پزشکی آن استفاده می گردد. سیر نه تنها باکتری های مضر و ایجاد کننده پلاک را از بین می برد بلکه به عنوان یک مسکن نیز عمل می کند.

برای استفاده از آن، یک قطعه سیر را خرد کرده و با آن یک خمیر درست کنید سپس این خمیر را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. در صورت تمایل می توان مقداری نمک نیز به آن اضافه کرد. به جای این روش نیز می توان یک قطعه سیر تازه را به آرامی جوید.

5️⃣ عصاره وانیل

یکی از روش های درمان خانگی دندان درد استفاده از عصاره وانیل است. عصاره وانیل حاوی الکل بوده که می تواند به تسکین درد کمک کند. خواص آنتی اکسیدانی اثبات شده این ماده آن را به یک ترمیم کننده موثر تبدیل می کند.

برای استفاده از این ماده، مقدار کمی از عصاره وانیل را بر روی انگشت خود یا یک گلوله پنبه قرار دهید. سپس آن را چند بار در روز به صورت مستقیم بر روی ناحیه مورد نظر اعمال کنید.

دیگر درمان های طبیعی

می توانید درمان های ذیل را در خانه انجام دهید اما ممکن است نیاز به تهیه مواد اولیه آن ها نیاز داشته باشید. تمامی این موارد در فروشگاه های عطاری محلی یا به صورت آنلاین در دسترس می باشند.

از آنجایی که احتمالا در این زمان دهان، دندان و لثه های شما حساس هستند، ضروری است تا این مواد اولیه از یک شرکت سازنده معتبر خریداری کنید. این کار می تواند خطر ابتلا به تحریک پذیری های احتمالی را کاهش دهد.

گل میخک

4️⃣ گل میخک

در تاریخ، گل میخک برای درمان درد دندان به کار گرفته شده است. زیرا روغن آن می تواند به طور موثری درد را تسکین و التهاب را کاهش دهد. این ماده حاوی اوژنول، یک گند زدای طبیعی، می باشد.

برای استفاده از این روش، مقداری کمی از روغن میخک را بر روی یک گلوله پنبه ای قرار داده و آن را به ناحیه مورد نظر اعمال کنید. در صورت تمایل می توان این روغن را توسط چند قطره از یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا آب رقیق کرد. این کار را چند بار در روز انجام دهید. همچنین، می توانید یک قطره روغن میخک را به یک لیوان آب اضافه کرده و با آن یک دهان شویه بسازید.

3️⃣ برگ گواوا

یکی دیگر از  از روش های درمان خانگی دندان درد استفاده از برگ گواوا می باشد. برگ های گواوا دارای خواص ضد التهابی هستند که می توانند به التیام زخم کمک کنند. علاوه بر آن، این برگ ها فعالیتی ضد میکروبی دارند که می تواند به مراقبت دهانی کمک کند. برای استفاده از این روش، برگ های تازه گواوا را جویده و یا جهت تهیه یک دهان شویه برگ های خرد شده آن را در آب جوش بریزید.

جوانه گندم

2️⃣ جوانه گندم

یکی از روش های درمان خانگی دندان درد استفاده از جوانه گندم است. جوانه گندم خواص التیام بخش بی شماری داشته و در صورتی که به صورت خوراکی مصرف شود، می تواند به التیام داخلی بدن کمک کند. جوانه گندم می تواند التهاب دهان را کاهش داده و از عفونت ها پیشگیری کند. محتوی پر از کلروفیل آن می تواند با باکتری ها مقابله کند. برای استفاده از این روش، به آسانی از آب جوانه گندم به عنوان یک دهان شویه استفاده کنید.

1️⃣ آویشن

آویشن خواص قدرتمند ضد باکتریایی و آنتی اکسیدان داشته که می تواند برای درمان دردهای دندانی مفید باشد. برای استفاده از آویشن، چند قطره روغن ضروری آویشن و چند قطره آب را بر روی یک گلوله پنبه بریزید. پس از رقیق کردن روغن با آب، آن را به ناحیه مورد نظر اعمال کنید. همچنین، می توانید یک قطره روغن را در یک لیوان کوچک آب ریخته و با آن یک دهانه شویه تهیه کنید.

معاینه دندان توسط دندانپزشک

با دندانپزشک خود ملاقات کنید

در صورتی که دندان درد شما شدید بوده و یا ناشی از یک وضعیت پزشکی جدی تر می باشد، جهت درمان مناسب آن به یک دندانپزشک مراجعه کنید. بسیاری از دردهای دندانی نیازمند مراقبت پزشکی هستند. تا فرا رسیدن هنگام ملاقات با دندانپزشک، مصرف یک داروی مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن می تواند مفید باشد. علاوه بر این موارد، در صورت تجربه هر کدام از علائم زیر ملاقات با یک پزشک ضروری است:

  • تب
  • سختی در تنفس یا بلع
  • درد عمومی که بیش از یک یا دو روز به طول انجامیده
  • تورم
  • درد در هنگام گاز زدن
  • قرمزی غیر عادی لثه ها
  • ترشحات با مزه چرک، یا خود آن

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم